سازمان محیط زیست به دنبال احیای اکوسیستم کوهستان زاگرس

به گزارش رکنا، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست، به همراه جمعی از مدیران و مشاوران این معاونت از باغ گیاه شناسی موسسه تحقیقات جنگل و مراتع کشور بازدید کردند.

کیومرث کلانتری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست و هیات همراه از کلکسیون‌های مختلف باغ گیاهان، اقلیم های این باغ ، هرباریوم و موزه حشرات این مجموعه بازدید کردند .

آسیب اکوسیستم زاگرس به وسیله انسان

کلانتری در این بازدید گفت: با توجه به آسیب هایی که به اکوسیستم و کوهستان زاگرس ناشی از فعالیت های انسان در سال های گذشته وارد شده است، حفاظت از زاگرس، از برنامه های سال 1399 این معاونت بوده و احیاء کوهستان زاگرس ضمن حفظ تنوع زیستی در کنترل گرد وغبار که وارد کشور می شوند می تواند بسیار موثر باشد.

در حاشیه این بازدید، نشست مشترکی با حضور کیومرث کلانتری معاون سازمان حفاظت محیط زیست با جلیلی رئیس موسسه تحقیقات جنگل و مراتع کشور برگزار شد.

کلانتری ضمن تقدیر از زحمات این موسسه به منظور جمع آوری گنجینه های طبیعی در باغ گیاه شناسی گفت :با توجه به مطالعه و بررسی گسترده زیست شناختی ، بوم شناختی و رده بندی تنوع رستنی‌ها، در این مجموعه صورت گرفته اطلاعات جامع و خوبی از فلور کشور جمع آوری شده است و با توجه به اقدامات خوبی که در بخش گیاهی معاونت محیط زیست طبیعی در شناسایی و رده بندی رستنی های مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست شده است ضرورت تبادل اطلاعات و یافته در این حوزه ضروری است.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: دربهمن ماه سال گذشته مخازن نگهداری گونه های گیاهی سازمان حفاظت محیط زیست اصلاح و به روز رسانی شد و به بهره برداری رسید.

بانک ژن از 45 هزار گونه گیاهی

وی اشاره کرد: در این مخازن بیش از 45 هزار گونه گیاهی از مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست جمع آوری که ضمن تهیه بانک ژن ، قابل استفاده پژوهشگران و دوستداران طبیعت است.

در پایان، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست ضمن تقدیر از تلاش‌های انجام گرفته در گستره باغ گیاه شناسی بر ضرورت تعامل بین فعالیت‌ها و کارکردهای پژوهشی و اجرائی باغ گیاه شناسی و سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد تا از نتایج یافته برای ارتقاء کیفیت حفاظت مورد استفاده قرار گیرد.

افزودنی است باغ گیاه‌ شناسی با وسعت ۱۴۵ هکتار و دارا بودن ۲۵ مجموعه و بیش از ۴ هزار گونه گیاهی از رویشگاه‌ها و اقلیم‌های ایران و جهان علاوه بر محیطی پژوهشی، یکی از جاذبه‌های کشور است.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 563860 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟