نقش مردم در کاهش پسماندهای عفونی در شرایط کرونایی

به گزارش گروه اجتماعی رکنا،در ابتدای این نشست حمید ظهرابی؛ مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس ضمن تبریک سال جدید و حلول ماه مبارک رمضان گزارش مختصری از برنامه های انجام شده و وضعیت محیط زیست استان ارائه کردند.

ظهرابی اظهار داشت: با توجه به شیوع کرونا و عدم حضور فشرده و متمرکز انسان در طبیعت و محدودیت هایی که بشر با آن مواجه شده است و کاهش بهره برداری از سوختهای فسیلی و بخش های مرتبط با حمل و نقل و بعضا افت قابل توجه بخش تولید، ممکن است که فرصتی برای تنفس طبیعت ایجاد کرده باشد اما باید مطمئن باشیم اثرات زیانبار اقتصادی که ایجاد شده حتما با فشار بر محیط زیست و منابع طبیعی باید جبران شود.

جایی که فقر توسعه پیدا کند و گرسنگی ایجاد شود بازنده اصلی محیط زیست و منابع طبیعی است. درست است که عده ای از طبیعت‌دوستان در روزهای اول شیوع کرونا به خاطر کاهش آلودگی هوا، کاهش فشار گازهای گلخانه ای و بخاطر آرامشی که برای حیات وحش ایجاد شده ابراز امیدواری می کردند ولی اینجانب از این مسئله نگران هستم که عواقب این بیماری باعث استفاده بیشتر و جبران ناپذیر در آینده می شود.

آلاینده های ناشی از مواد ضد عفونی کننده و ترکیبات کلر دار برای گندزدایی استفاده می شود و مصرف بیش از حد آب در سطح کشور و جهان که البته باید اتفاق بیافتد چون سلامت و جان انسان ها و هموطنان مهم است و بعضا دستکش ها و لوازم یکبار مصرفی که استفاده می شود؛ تجمع اینها در طبیعت حتما پیامدهای نامناسبی برای محیط زیست خواهد داشت.

حمید ظهرابی در خصوص وضعیت تالابها بیان کرد: تالابها بحمد الله با توجه به بارندگی هایی که در سطح استان داشته ایم به نسبت میانگین بلند مدت شرایط خوبی بوجود آمده است. بخصوص تالاب مهارلو تقریبا به یک وضعیت مناسب رسیده است و دریاچه های طشک و بختگان حدود 35 درصد آبگیری شده اند و برنامه ریزی هایی جهت اخذ حق آبه تالاب انجام شده است. تالاب کمجان و تالابهای جنوب استان هم در شرایط مطلوبی می باشند. تالاب کافتر بعد از 8 الی 10 سال حدود 10 الی 15 درصد آبگیری شده است که با وجود این شرایط به احیا تالاب کافتر امیدوار هستیم و با لایروبی مسیرهایی که به سمت تالاب حرکت می کنند می توانیم در صدد بهبود شرایط تالاب باشیم.

تالاب پریشان به علت برداشتهایی که از منابع آب زیرزمینی صورت می گیرد شرایط خوبی ندارد در حالی که درصد بسیار کمی از آن آبگیری شده است.

در رابطه با احیا تالابهای پریشان و بختگان که در اولویت هستند جلسات متعددی با دانشگاه شیراز صورت گرفته و تفاهم نامه ای در شرف مبادله می‌باشد و امیدواریم که با فعال شدن ستاد احیای تالاب های استان، توجهات به تالابهای استان بیشتر شود.

ایشان همچنین اظهار داشت: به علت شیوع کرونا که بسیاری از فعالیت ها متوقف شده بود اما همچنان همکاران محیط بان ما در تمامی شهرستان ها در حفاظت و احیا محیط زیست فعال بودند و حدود صد نفر متخلف شکار و صید را دستگیر نموده و 54 قبضه اسلحه از شکارچیان ضبط نمودند که 7 قبضه از آنها غیر مجاز و یک قبضه اسلحه جنگی بوده است.

همچنین ادوات شکار شامل حدود 746 عدد فشنگ، دام زنده گیری، پرنده گیری، دوربین، تور ماهی گیری و ... که این موضوع نشان می دهد که در ایامی که بسیاری از فعالیتها متوقف شده بود، همکاران ما در محیط زیست تمام تلاش خود را برای حفاظت و احیا حیات وحش و محیط زیست داشته‌اند.

وی در خصوص برنامه های پیش رو صحبت به میان آوردند که شامل رفع تصرف دویست هکتار از اراضی تصرفی در پناهگاه حیات وحش بختگان با همکاری نیروهای انتظامی و مشارکت و بسیج سایر دستگاهها از جمله دادستان و فرماندار شهرستان و بازپس گیری اراضی می‌باشد. همچنین همکاران محیط بان در چندین منطقه در چادرها به صورت شبانه روزی در حال تلاش برای ایجاد امنیت برای حیات وحش که در حال زاد آوری هستند می باشند. زاد و ولد حیات وحش بویژه با توجه به بارندگی هایی که اتفاق افتاده هم در جنوب و هم مرکز استان در وضعیت مطلوب می‌باشد و در بسیاری از مناطق شاهد دوقلوزایی هستیم.

وی اظهار داشت: در خصوص حریق جلسه ای اخیرا با ستاد مدیریت بحران استان و مدیر کل منابع طبیعی، جلسه ای برگزار شد و برنامه ریزی هایی صورت گرفته تا امسال نسبت به سالهای قبل به صورت منسجم تر بتوانیم موضوع حریق را در مناطق تحت مدیریت و در عرصه های طبیعی و جنگلها و مراتع مدیریت کنیم.

در خصوص فلامینگوهای بختگان در طول این ایام جلسات متعددی برای یافتن راهکار برای حفظ فلامینگوهایی که در استان زاد آوری می کنند و احیای مجدد بزرگترین کانون زاد آوردی فلامینگو کشور در بختگان، در حال پیگیری است.

وی افزود: موضوع تبدیل غرب شیراز به منطقه حفاظت شده در حال پیگیری می باشد و استعلامات لازم صورت گرفته است و به اتفاق دادستان بازدیدهایی صورت گرفته و دستورات خوبی صادر شده تا به صورت مقطعی آگهی ایجاد منطقه شکار ممنوع صورت گیرد و فعلا پاسگاه محیط بانی راه اندازی شود.

در ادامه نمایندگان سازمان های مردم نهاد به ارائه مسائل و مشکلات موجود در شهرستان خود با مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس به بحث و تبادل نظر پرداختند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 563177 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟