تابستانی پر از آتش در جنگل ها  / قانون وضع کنیم و مانع جنایت بر درختان شویم

به گزارش خبرنگار اجتماعی  رکنا، آتش سوزی های عمدی و غیر عمدی در سطح مناطق مختلف کشور محتمل است چرا که سال پر آبی را شاهد بوده ایم که به افزایش پوشش گیاهی مناطق کمک شایانی کرد اما همین مسئله یکی از دشواری های سازمان محیط زیست برای جلوگیری از این اتفاقات است.

دکتر حسین آخانی، گیاه شناس، بوم شناس، و کارشناس محیط زیست و جغرافیای زیستی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره این مسئله که سال گذشته مسئولان محیط زیستی می گفتند که آتش سوزی جنگل ها به دلیل ترسالی و رشد گیاهان خود رو بوده است حال باید چه تدابیری برای این مسئله اندیشیده شود گفت: بارندگی و رشد گیاهان خواست طبیعت است چراکه افزایش پوشش گیاهی به خصوص گیاهان علفی باعث تقویت خاک می شود فلذا هرجایی که این پوشش انبوه وجود دارد بدون شک سال بعد از آن خاک حاصلخیزی خواهد داشت.

پوشش گیاهان خود رو را حفظ کنیم

وی ادامه داد: ما وظیفه داریم که این پوشش های گیاهی را حفظ بکنیم و اگر بخواهند آنها را از بین ببرند تا آتش سوزی صورت نگیرد، پاک کردن صورت مسئله است.

دکتر آخانی با بیان اینکه برای مبارزه با آتش سوزی جنگل ها باید راه های دیگری را برویم اظهار کرد: منطقه کالیفرنیا مستعد به آتش سوزی است بنابراین سیگار روشن کردن در مناطق طبیعی 1000 دلار جریمه دارد بنابراین بهترین راه این است که قوانینی وضع شود تا در مناطق جنگلی شاهد آتس سوزی نباشیم.

آتش سوزی جنگل معادل یک جنایت است

او افزود: اگر افرادی خارج از مناطق مجاز ایجاد آتش سوزی کردند و آن آتش منجر به آتش سوزی شد، آن فرد یک اقدام تروریستی را انجام داده است چراکه نه تنها باعث خسارت های زیاد به طبیعت می شود بلکه دامنه آتش سوزی می تواند خسارت های جانی و مالی به انسان ها را نیز داشته باشد بنابراین اگر می خواهیم از بلای آتش سوزی نجات پیدا کنیم راه آن حذف علف ها نیست.

این گیاه شناس با بیان اینکه هرچقدر سختگیری هم انجام شود باز شاهد آتش سوزی خواهیم بود گفت: معنای آتش سوزی در یک منطقه پایان زندگی نیست چه بسا وقتی یک جنگل آتش می گیرد گیاهانی که از قبل به دلیل پوشش گیاهی نتوانستند رشد بکنند هم اکنون این اتفاق رخ می دهد کماانیکه خاکستر گیاهان باعث غنای خاک و رشد جدید پوشش گیاهی است.

او اضافه کرد: اینکه بخاطر یک آتش سوزی قرار باشد گیاهانی خود رو یا بذر درون خاک ها را از بین ببریم کار درستی نیست و این موضوع در مناطق غیر حفات شده امکان پذیر است.

آخانی تاکید کرد: مناطق حفاظت شده باید به صورت ویژه کنترل شوند یعنی نباید اینگونه باشد که در پارک ملی گلستان مردم آتش روشن کنند در حالی که ایجاد آتش در مناطق حفاظت شده ممنوع است بنابراین محیط بانان باید با کمک دستگاه های انتظامی با هر گونه آتش سوزی برخورد کنند.

صداوسیما وارد شود

این کارشناس محیط زیست و جغرافیای زیستی با بیان اینکه رسانه ها به ویژه صدا و سیما باید مردم را از ایجاد آتش در مراتع و جنگل ها منع کند بیان کرد: در هر استانی سازمان های مسئول باید به طور مشخص مکان هایی را برای آتش زدن مردم قرار دهند تا مردم برای تفریح به آن نقاط بیایند کمااینکه این مسئله خود باعث اشتغال زایی نیز می شود و به اقتصاد محلی کمک شایانی می کند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 562920 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟