کرونا اهدای خون را کاهش داد / به همه گروه های خونی نیاز است

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی رکنا، باتوجه کاهش مردم تردد، کاهش تصادفات و حوادث مراجعه به بیمارستان نیز کاهش یافته است. از سوی دیگر جراحی های غیرضرور در بیمارستان ها لغو شد. با این اوصاف به نظر می رسد در بیمارستان ها از خون کمتری استفاده شده و دپوی خون در بانک سازمان اهدای خون به اندازه کافی باشد. پیمان عشقی، مدیرعامل سازمان انتقال خون در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا به تشریح این موضوع پرداخته و گفت: در طی بحران کرونا در تمام دنیا درخواست خون کاهش پیدا کرد ولی اهدا خون کاهش بیشتری داشته است. در ایام نوروز میزان درخواست خون ما نسبت به نوروز سال گذشته حدود 5درصد کاهش داشته در صورتی که اهدا خون ما حدود 20 درصد به علت نگرانی مردم و مشکلاتی که بود کاهش پیدا کرد. در برخی از کشورهای پیشرفته دنیا اهدا خون حدود 75 درصد کاهش پیدا کرده بود ولی توزیع و درخواست خون حدود 4تا 5در صد بود. در دیگر کشور ها استانداردهای پذیرش اهدا کننده را بسیار پایین آوردند و عملا امنیت خون خود را در معرض خطر قرار دادندتا بتوانند خون دریافت کنند. در ایران این اتفاق نیفتاد و ما با استانداردهای خودمان جلو رفتیم.

وی افزود: ذخایر خونی کشور تقریبا ثابت ماند و این با تلاش دوستان ما بود برای اینکه با همین اندازه بتوانند شاخص های اهدای خون تا حد امکان نگهدارند. میزان شاخص های اهدا در کشور ما بدین صورت است که ما ذخایر خونمان قابل قبول و بین 5تا 7روز است. درباره توزیع و درخواست و اینکه ما به چند درصد از درخواست ها پاسخ می دهیم در تمام ایام بحران کرونا بالای 90 درصد تمامی درخواست های خون را تامین کردیم و درخواست خون های ما بیماران تالاسمی، سرطانی، شیمی درمانی،تروما، اعمال جراحی اورژانس، تعویض خون، بیماران دیالیزی و بیماران فوریتی بوده است. درحال حاضر این نگرانی را داریم که علی رغم اینکه اهدای خون از هفته سوم اسفند تا به امروز شیب رو افزایش داشته و امیدوار کننده است، با افزایش درخواست خون ما دچار مشکلی شویم که از تمامی هموطنان درخواست داریم اقبال خود را به سازمان انتقال خون ادامه دهند و برای اهدای خون تشریف بیاورند و از همکاران درخواست می کنم مدیریت مصرف خون بیمارستانی را رعایت کنند و هوشمندانه اعمال جراحی را برنامه ریزی کنند و درخواست خود را مدیریت کنند ما هم به امیدخدا در حدودی که همیشه تامین کننده خون بودیم بازهم توانایی تامین را داشته باشیم.

تمامی گروه های خونی نیاز ما است و هر شخصی با هر گروه خونی که وجود دارد برای اهدای خون تشریف بیاوردبرای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 561400 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مینا سجادی
آیا این خبر مفید بود؟