پروتکل های ستاد ملی مبارزه با کرونا قابل اجرا نیست/ شورای شهر تهران پروتکل تدوین می کند

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی رکنا، سخنگوی وزارت بهداشت می گوید مصوبات و پروتکل های ستاد ملی مبارزه با کرونا همچون مصوبات شورای عالی امنیت ملی قابل اجراست و تخطی از آن با برخوردهای سلبی و قضایی روبرو خواهد شد.

در حالی که پروتکل های این ستاد آنقدر آرمانی است که در مرحله اجرا با مشکلات بسیاری روبرو می شود. ستاد ملی مبارزه با کرونا در راستای اجرای فاصله گذاری فیزیکی پروتکل ناوگان حمل و نقل عمومی را مصوب کرده است و در بخشی از آن اشاره کرده که باید بین مسافران یک متر فاصله باشد.

محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: از نظر من هنوز پروتکلی وجود ندارد. در صدد این هستیم که این پروتکل را تدوین کنیم و از ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز درخواست کردیم که نماینده خود را معرفی کنند. با هماهنگی یکدیگر پروتکلی برای حمل و نقل عمومی، همگانی و نیمه عمومی تدوین کنیم.

او با بیان این که متنی که تحت عنوان پروتکل منتشر شده، توصیه است، افزود: تا زمانی که مصوبه ای ضمانت اجرا نداشته باشد، توصیه می شود. اگر در پروتکل نوشته شده مسافران یک متر با هم فاصله داشته باشند، ضمانت اجرای آن چیست و چه کسی باید آن را اجرا کند. اگر می گویند همه ماسک داشته باشند، آیا ضمانت اجرا دارد یا خیر؟ پروتکل ها زمانی به عنوان مصوبه عملیاتی و قابل اجرا تصور می کنیم که همه شرایط و جوانب در نظر گرفته شده و قابلیت عملیاتی شدن داشته باشد.

علیخانی با اشاره به فاصله یک متر در اتوبوس و مترو گفت: یک قطار مترو 300 صندلی دارد و 300نفر می ایستند. در مواقع ازدحام حتی 1000 نفر داخل قطار مترو می آیند. چطور می خواهید بگویید یک متر فاصله داشته باشند؟ یک متر فاصله زمانی است که قطار و اتوبوس خط کشی شود و اعلام کنید در این فواصل بایستند و کسی نزدیک به یکدیگر نشود. ضمن آن که باید کسانی در قطار مترو و اتوبوس ها بایستند و از تخلف پیشگیری کنند. این اقدامات تهمیدات و هزینه های بسیاری دارد. باید تصمیماتی بگیریم که قابل اجرا باشد و ضمانت اجرایی داشته باشد. به نظر من این پروتکل ها توصیه است نه مصوبه.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 557236 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟