تولد دزدان و معتادان ناخواسته در جامعه متورم / افزایش تورم 15 درصد جامعه را چاق تر می کند!

به گزارش رکنا، هرگاه تورم بالا می رود انتظارات مردمی هم تورمی می شود. جامعه با توجه به شرایط اقتصادی نوع برخوردش با مسئولان متفاوت می شود. اما این نکته نیز وجود دارد که هر فرد نسبت به شخصیتی که دارد با مشکلات روبرو می‌شود و نوع برخورد با مشکلات  متفاوت است .

تورم قشر متوسط را فقیر می‌کند

مصطفی اقلیما مدرس دانشگاه و جامعه شناس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره این مسئله که وقتی در یک جامعه تورم افزایش پیدا می‌کند طبقه بندی اعتراضات به چه شکل است گفت: افزایش تورم در یک جامعه همانقدر که برای عده ای فقر ببار می‌آورد اما برای 15 درصد از جامعه سود آور است و حتی دو برابر تورم سود می‌کنند. بنابراین بالا رفتن تورم باعث می‌شود قشر غنی ما غنی تر، قشر متوسط ما فقر و قشر فقیر ما فقیر تر شوند.

وی ادامه می‌دهد: وقتی هم اکنون تورم جامعه ما 40 درصد است افزایش 15 درصدی حقوق برای سال آینده نیز افراد را نزدیک 25 درصد فقیر تر از سال گذشته می‌کند. بنابراین شاهد این مسئله هستیم که روز به روز افراد نسبت به قبل عقب نشینی می‌کنند از درون شهر ها به سمت حاشیه نشینی حرکت می‌کنند چرا که با حقوق فعلی نمی‌توانند در همان محل زندگی کنند.

فشار اصلی مالیات خروج از کشور بر دوش 80 درصد جامعه است

اقلیما افزود: اعلام می‌کنند که مالیات خروج از کشور تصویب شده است در حالی که در هیچ کشوری نمی‌توانید این مسئله را ببینید. حال کسانی هم که خارج می‌شوند کسانی هستند که دارا هستند و برای جبران آن گرانی در کشور به وجود می‌آورند چرا که باید این مالیات را جبران کنند بنابراین فشار اصلی بر روی 80 درصد جامعه که از وضعیت مالی خوبی برخوردار نیستند وارد می‌شود.

افزایش تورم حقوق بگیر ها را نابود می‌کند

این جامعه شناس با بیان اینکه افزایش تورم فقط باعث فشار بر قشر متوسط و فقیر جامعه می‌شود بیان کرد: ما با این افزایش ها تنها حقوق بگیرها و کارمندان را نابود می‌کنیم. محلی در کیش وجود دارد که مردم برای کار به انجا می‌رفتند اما امروز به دلیل گرانی های پیش آمده دیگر کسی نمی‌تواند آنجا کار کند و 30 درصد مغازه ها نیز تعطیل شده اند. ما کار تولید نمی‌کنیم بلکه همه را بیکار می‌کنیم.

حاصل تورم در جامعه چه خواهد بود؟

او درباره این مسئله که چه آسیب هایی در این شرایط به وجود می‌آید تصریح کرد: بچه ای که به دنیا می‌آید ذاتا دزد، آدمکش، روسپی، معتاد و... نیستند این ما هستیم که در محیط اجتماعی افراد را به این نقاط می‌رسانیم. وقتی فقر در جامعه بالا رفت خود به خود خرده دزدی ها افزایش پیدا می‌کند.

اقلیما اضافه کرد: در این شرایط کارمندان دزد می‌شود چرا که درآمد بدست آمده آنها کفاف زندگی را نمی‌دهد بنابراین دو راه دزدی دارد که یا از ارباب رجوع رشوه می‌گیرد یا مجبور می‌شود برای کار در جای دیگری از کار خود بزند. تنها گرفتن پول دزدی نیست و کم کاری و کار نکردن نیز به نوعی دزدی محسوب می‌شود. از طرفی استاد دانشگاه که باید دو ساعت تدریس و 6 ساعت مطالعه کند به دلیل اینکه مقدار حقوق او کفاف نمی‌دهد 6 ساعت مطالعه را انجام نمی‌دهد بنابراین بی سوادی برای دانشجویان ببار می‌آید و به جامعه آسیب می‌رسد.

این جامعه شناس با بیان اینکه بیکاری ها باعث افزایش مصرف مواد مخدر می‌شود تشریح کرد: در این شرایط طلاق، دزدی، حقه بازی ها و... زیاد می‌شود. بچه های طلاق تبدیل به بی‌سرپرست می‌شوند. امروز بچه های که در خیابان کار می‌کنند بیشتر به این دلیل است که پدرانشان کار ندارند. روز به روز آسیب های جامعه افزایش پیدا می‌کند و هر حتی شاید به آدم کشی نیز ختم شود.

آسیب های اجتماعی به صورت سلسله وار رخ می‌دهند

وی افزود: آسیب های اجتماعی در جامعه به صورت سلسله وار اتفاق می‌افتد یعنی وقتی یک اسیب در یک فرد خود را نشان می‌دهد امکان بروز آسیب های دیگر به شدت بالا می‌رود. تما این مسائل نیز به دلیل تورمی است که به وجود می‌آید.

اقلیما با بیان اینکه در ابتدای دولت با ارسال نامه ای به آقای نوبخت خواستار این مسئله شدم که حقوق ها را افزایش ندهند اما قیمت ها ثبات داشته باشد تاکید کرد: اگر حقوق تغییر نمی‌کرد و تورم وجود نداشت وضعیت من امروز بهتر می‌بود. در چهار سال گذشته حقوق من 60 درصد افزایش داشته است در حالی که میزان من نسبت به آن زمان 300 درصد بدتر شده است.

این مددکار اجتماعی خاطرنشان کرد: با حقوقی که 15 درصد در سال افزایش پیدا می‌کند مردم چگونه می‌توانند زندگی کنند. روز به روز متوسط، فقیر و فقیر، فقیرتر می‌شود.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که امروز رابطه دولت-ملت ما چگونه است اذهان کرد: هیچ رابطه ای بین دولت-ملت ما وجود ندارد. وقتی دروغ وجود دارد خانواده ها از بین می‌رود. ما یک حرف راست را نشنیده ایم چگونه می‌خواهیم رابطه دولت-ملت وجود داشته باشد. وقتی نمایندگان مجلس کاری می‌کنند که رای دهنده ها نمی‌خواهند طبیعی است مردم با آن نماینده ارتباط نخواهند داشت.

اقلیما اضافه کرد: نماینده مردم باید نماینده حقوق مردم باشد. کدام نماینده در مرکز انتخاباتی خود خواست مردم را شنیده است ؟ دولت نیز همین است. وقتی آقای رییس جمهور آمد قول هایی درباره آزادی، اقتصاد و اشتغال زایی داد اما کدام جوان هم اکنون سر کار رفته اند. آقای رییس جمهور گفت که زن ها با مردان برابر هستند اما در دستگاه ادری خود چند زن را سر کار برده است. چند وزیر زن در این دولت حضور دارند؟ اگر زنان نبودند رییس جمهوری اصلا رای نمی‌آورد. بالای 80 درصد زنان ما رای می‌دهند در حالی که فقط 20 درصد مردان رای می‌دهند. ما جز اینکه بر سر زنان بزنیم کار دیگری نکرده ایم.

این جامعه شناس درباره اینکه خندق بین دولت و ملت را چگونه باید پر کرد گفت: باید نماینده ها نماینده واقعی مردم باشند و دولت نیز حرف رهبر را گوش بدهد. وقتی رییس جمهوری برای معارفه پیش مقام معظم رهبری می‌رود، ایشان دو رهنمود را انجام می‌دهند که حرف های ایشان درباره شایسته سالاری و پاسخگویی است. اما رئیس جمهوری فعلی چه شایسته سالاری را به ارمغان آورد، مگر جز این بود که 90 درصد وزرا را اطلاعاتی انتخاب کردند. آدم اطلاعاتی نباید وزیر رفاه شود چرا که ربطی به یکدیگر ندارد.

او افزود: یک نفر را نام ببرید که وقتی مسئول شده در مقابل مردم پاسخگو بوده است. هیچکس پاسخگو نبوده و مسئولین ما حرف رهبر را گوش نمی‌دهند. خیلی از مسئولین ما مدرک مرتبط با کار خود را ندارند. در جایی که شایسته سالاری وجود ندارد نباید توقع بهتر شدن وضعیت را داشت. امروز باعث شده اند که دین خراب شود چرا که مردم را بدبین کرده اند بنابراین باید سخنان رهبر را گوش دهند.

مصطفی اقلیما با بیان اینکه خود رییس جمور نیز با عملکر خود نشان داده است که شایسته نیست بیان کرد: یک خرابکاری کوچک باعث می‌شود 50 سال طول می‌کشد تا آن مسئله را حل کنیم بنابراین گناه او چند برابر گناه دیگران است.

این جامعه شناس در پایان تصریح کرد: باید مسئولان پاسخگو باشند تا شاید این مملکت درست شود.

خبرنگار: علی چاهه

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 539111 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟