40 هزار هکتار زمین ارگانیک درایران وجو دارد /  تقلب در فضای محصولات ارگانیک قابل انکار نیست

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، این روزها بازار فروش محصولات ارگانیک داغ است و فروشندگان با چند برابر قیمت به اصطلاح محصول ارگانیک به مشتری خود تحویل می دهند، خرید و فروشی که ابعاد کلاهبرداری در خود دارد .

اینکه آلودگی هوا تا چه میزان بر سلامت گوشت حیوانات و گیاهان اثر گذار است و مصرف این مواد غذایی توسط انسان چه تاثیری بر سلامت دارد . محصولات ارگانیک در ایران چه مفهومی دارند و چرا وزارت بهداشت نسبت به این نامگذاری محصولات ارگانیک در کشور و خرید و فروش آنها دخالت نمی کند ،سوالاتی بود که رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران و مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت به آن پاسخ دادند که در ادامه می خوانید:

هر موادغذایی که به نام ارگانیک عرضه می شود، دروغ است

پیام محبی-رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: باشرایط آلودگی هوا و محیط زیستی که بر ایران حاکم است، هر موادغذایی که به نام ارگانیک عرضه می شود، دروغ است و هیچ محصول ارگانیکی در ایران وجود ندارد. برخی فکر می کند محصولاتی که حاصل پرورش روستایی است ارگانیک است در حالی که آلودگی محیط زیست بر محصولات روستایی نیز تاثیر می گذارد.

او با بیان این که بسیاری از آلودگی ها در بدن موجودات ماندگار می شود، ادامه داد: به عنوان مثال آلودگی جیوه در بدن ماهی کاملا تهدید کننده است و می تواند خطر ناقص الخلقه زایی را در انسان به وجود آورد. ممکن است چند برابر جیوه موجود در آب، در بدن ماهی به وجود بیاید. در حال حاضر نروژ در مورد جیوه بسیار پایین ماهی؛ سالمون نروژی را مطرح کرده که در آب های منجمد شمالی صید می شود.

نبود قانون برای استفاده از کلمه ارگانیک

رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران سوال کرد که چرا وزارت بهداشت به موارد کلاهبرداری با نام محصول ارگانیت وارد نمی شود .

کیانوش جهانپور، مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد استفاده از کلمه «ارگانیک» بر محصولات در ایران بر اساس اینکه شرایط محصول ارگانیک در ایران وجود ندارد به خبرنگار اجتماعی «رکنا» گفت: در ایران آیین نامه ای برای استفاده از کلمه «ارگانیک» وجود ندارد. استفاده یا عدم استفاده از این کلمه تابع قانون خاصی نیست. در بسیاری از موارد از کلمه «ارگانیک» استفاده می شود به طور مشخص ممکن است تعریف علمی ارگانیک نگنجد. وقتی این کلمه به کار می رود یعنی باید از صفر تا صد رصد شده باشد. رصدی در ایران وجود ندارد و اطلاق این واژه منع خاص قانونی ندارد. در بعضی کشورها طبق استانداردهای خاص محصولات ارگانیک تجاری سازی شده و رسمیت پیدا کرده باشد. ولی در ایران محصولات ارگانیک تحت استاندارد خاص نداریم.

40 هزار هکتار زمین ارگانیک داریم

حال در خصوص گزارش منتشر شده  علی کرمی استاد تمام دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا با رد ادعا رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران چنین توضیح داد  : کشت محصولات ارگانیک در ایران از سال 1388 شروع شده است که در ابتدا 15 هکتار بود اما آمار امروز ما به 40 هزار هکتار رسیده است و بر اساس سند ملی ارگانیک نزدیک 300 هزار هکتار در دست بررسی است.

وی ادامه داد: 35 محصول کشاورزی ما مثل مثل پسته، انار، برنج، زیتون، چای، زعفران، خرما، زرشک، و... ارگانیک هستند و حتی گواهینامه های بین الملی ارگانیک دارند. محصولات ارگانیک اینگونه هستند که در زمین مورد نظر نباید از 3 سال قبل هیچ نوع کود و مواد شیمیایی استفاده شود.

این استاد تمام دانشگاه با بیان اینکه وقتی چند شهر آلوده هستند دلیل بر آلوده بودن سایر نقاط نیست اظهار کرد: اینگونه نیست چرا که ایران تهران، اصفهان و مشهد نیست که با آلودگی این شهر ها محصول ارگانیکی نیز پیدا نشود. بسیاری از مزارع چای، برنج و کیوی ما در شمال کشور ارگانیک هستند. البته قبول دارم که عده ای در بحث ارگانیک تقلب می‌کنند اما در هر زمینه ای تقلب وجود دارد.

کرمی با بیان اینکه عسل های ارگانیک نیز وجود دارد به نمونه های دیگر نیز اشاره و تصریح کرد: ما روغن هایی داریم که ارگانیک هستند و حتی دانه هایی که کاشته می‌شوند ارگانیک هستند. هم اکنون در ایران ذرت، کلزا و سویا به صورت ارگانیک در سراسر ایران تولید می‌کنیم. در سایت ها نیز می‌توان محصولات این افراد را دید.

او ادامه داد: زنی خارج را رها کرده و به ایران آمده است تا برنج ارگانیک تولید کند اینکه می‌گویند هیچ محصول ارگانیکی وجود ندارد باعث مایوس شدن آن فرد و صدها تن دیگر می‌شود. ما باید به سمت ارتقاء محصولات ارگانیک برویم نه اینکه آنها را تخریب کنیم.

علی کرمی در پایان تاکید کرد: زندگی ما فدای توسعه سلامت در کشور است. برای بری کردن سرزمین از سرطان و بیماری ها باید از محصولات ارگانیک استفاده کنیم. کشور ما از نظر جغرافیایی وسیع است و ما نباید اخبار منفی کار کنیم.

خبرنگار: علی چاهه

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 529697 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟