رودخانه کرج بی حریم است/ منفعت طلبی به چه قیمتی؟

به گزارش رکنا،  رودخانه کرج تنها در قاب کلمات و زیبایی خلاصه نشده است و سخاوتمندانه آب آشامیدنی جمع زیادی از مردم تهران را تأمین و همچنین زمین‌های پائین دستی البرز را آبیاری می‌کند، ضلع سوم مثلث مهربانی رودخانه کرج تفرجگاه افرادی است که به هر دلیلی از زندگی و مسائل و مشکلات روزمره خسته‌ هستند و برای آرامش روانی در این طبیب طبیعی آرام می‌گیرند.

اما برخی از افراد بی‌توجه به مسائل و توصیه کارشناسی، بیشتر از آنچه که باید نزدیک به رودخانه می‌شوند و حریم را رعایت نمی‌کنند و طبیعی است که در موارد حساس نه تنها موجب آرامش نمی شود بلکه گاهی آسیب آن از سود و منفعتش بیشتر است. از این رو هر روزه شاهد ساخت و ساز "غیر مجاز" در اطراف رودخانه کرج هستیم که البته مسئولان نهادها ی مرتبط می گویند مخالف این امر و خواستار برخورد جدی با سازه‌‌های غیرمجاز حریم رودخانه هستند.

اتراق در حریم رودخانه کرج به چه قیمتی؟

حاجی رضا شاکرمی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، با بیان اینکه هر سازه غیرمجاز در حریم رودخانه باید تخریب شود، گفت: مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز در حاشیه رودخانه کرج به تنهایی از عهده دستگاه قضا ساخته نیست.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز افزود: طی دهه های‌گذشته شاهد سربرآوردن واحدهای مسکونی و ویلاهای زیادی در حاشیه رودخانه کرج بوده‌ایم، ‌بسیاری از واحدها هیچ مجوزی ندارند و به صورت غیرمجاز و قارچ‌گونه رشد کرده‌اند.

او گفت: دستگاه قضا با جدیت پیگیر ساخت‌وساز‌های غیرمجاز این محدوده است و با متخلفان برخورد می‌کند.

شاکرمی به اخطاریه‌های زیادی که به صاحبان سازه‌های غیرمجاز داده شده است، اشاره کرد و افزود: برخی از این ملک‌ها رفع تصرف شده‌اند، ولی همچنان شاهد ادامه تخلف ساخت‌وساز در حریم رودخانه هستیم.

او گفت: حجم این تصرف‌ها زیاد است و از بستر رودخانه بیلقان تا ولایت‌رود ادامه دارد، به همین دلیل مقابله با ادامه این روند به تعامل بین بخشی و همکاری سایر دستگاه‌های مسئول نیازمند است.

دست آشکده‌های غیرمجاز در جیب منابع طبیعی

آشکده‌های غیرمجاز حواشی رودخانه نیز که وارد حریم رودخانه شده اند، از دیگر معضلات اصلی رودخانه کرج و جاده زیبای چالوس به‌شمار می‌آیند، اگر در روزهای تعطیل مسیرتان به جاده چالوس افتاده باشد، قطعا تعداد زیادی از آن‌ها را به‌ویژه قبل از تونل کندوان خواهید دید. اکنون افزایش تعداد این آشکده‌ها مشکلات زیادی در جاده به وجود آورده است؛ از تصرف اراضی ملی تا مشکلات زیست‌محیطی و ترافیک مسائلی هستند که این روزها جاده چالوس و مسافرانش با آن دست وپنجه نرم می کنند.

رفع تصرف سازه‌های حریم‌ رودخانه نیازمند همکاری همه نهادهای مرتبط است

حامد فرضی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز هم در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز،در این زمینه گفت: یکی از معضلات جاده چالوس به‌ ویژه بخش آسارا، تصرف اراضی ملی توسط همین آشکده‌هاست. با وجود این‌که تصرفات بسیاری در این منطقه وجود دارد، اما می‌توان گفت آشکده‌ها بزرگ‌ترین معضل هستند.

او با بیان اینکه پرونده این آشکده‌ها از سال ۸۵ باز است، اما اعتراض های پی در پی روی حکم باعث شده حل مشکل پرونده‌ها تاکنون به طول بی انجامد ، گفت: حکم قلع و قمع و تخریب این اراضی صادر شده و ۹ فقره را می‌توانیم تخریب کنیم، اما به دلیل این‌که منتظر پاسخ دیگر دستگاه‌ها هستیم، هنوز اتفاقی نیفتاده است.

اتراق در حریم رودخانه کرج به چه قیمتی؟

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز می‌گوید: حفاظت از اراضی ملی از مهم‌ترین اهداف ماست و ما در این سال ها شاهد کاهش تصرفات اراضی در سال‌های اخیر بوده‌ایم و مسئولان حفظ یگان منابع طبیعی به محض اعلام خبر در این زمینه به محل رفته و مانع از تصرف می‌شوند.

منفعت طلبی یا خوش گذرانی

خطر ساخت و ساز در حریم رودخانه شاید در نگاه اول به چشم نیاید، اما در مواقع بحرانی همچون بارندگی و یا طوفانی شدن هوا که منجر به وقوع سیل می‌شود بسیار خطرناک است.

ساخت وساز در حریم رودخانه کرج به چه قیمتی؟

چند سالی است که سایه ساخت و سازهای غیرمجاز بر سر محیط زیست سایه افکنده است، به ویژه در محیط زیبای جاده چالوس و در جوار رودخانه کرج ؛ وباید گفت حال رودخانه کرج با سازه های غیر مجاز خوش نیست.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 525427 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟