آغاز طرح خشونت زدایی در مدارس /قصد ارتقا محیط مدارس و کاهش تحقیر

به گزارش گروه اجتماعی رکنا، طبق آماری که سازمان بهزیستی کشور اعلام می کند؛ شروع 75درصد اختلالات روانی در کمتر از 24سال است. 50درصد اختلالات روانی در سنین زیر 14سال در کشور شروع می شود. خانواده‌هایی که در دهک‌های پایین جامعه یا در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند، بیشتر در معرض خشونت هستند.

دانشگاه شهید بهشتی نیز تحقیقی درباره خشونت‌های مجازی انجام داده و نتیجه این تحقیق نشان می دهد که 34درصد دانش‌آموزان قربانی خشونت مجازی شده‌اند. 46‌درصد شاهد خشونت بودند و 27درصد از دانش‌آموزان مرتکب خشونت علیه دیگران شدند. این در حالی است که دولت اعلام کرد «برنامه جامع خشونت زدایی» را به زودی به اجرا در می آورد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفتگو با رکنا به بررسی برنامه جامع خشونت زدایی گفت: برنامه ای که معاونت ابتدایی در خشونت زدایی تدوین کرده، خشونت زدایی همه جانبه در مدرسه است و مختص خشونت دانش آموزان نیست و انواع خشونت فیزیکی و غیرفیزیک را شامل می شود. خشونت های کلامی که بر روح و روان دانش آموزان تاثیر می گذارد یکی از گزینه های مهم مد نظر ماست. برنامه خشونت زدایی توانمندسازی و امنیت دانش آموزان را پیگیری خواهد کرد. خشونت ها ممکن است مبحث قلدری (که توسط دانش آموزان اعمال می شود) و یا خشونت بزرگسالان در مورد کودکان (تحقیر، سرزنش و برچسب زدن ها) باشد که در این برنامه مورد توجه قرار گرفته است. کارشناسی و تدوین این برنامه جامع به اتمام رسیده و به زودی در مدارس اجرا خواهد شد. قرار بود آخر آبان این برنامه اجرا شود که با توجه به تغییرات در وزارتخانه نهایی شدن این برنامه زمان برد و امیدواریم که در آذرماه این برنامه اجرا شود.

رضوان حکیم زاده افزود: برنامه های متعددی توسط معاونت های پرورشی، سلامت و تربیت بدنی در «طرح نماد» اجرا می شود که یکی از محورهای این طرح خشونت است. اما برنامه ای که ما اجرا می کنیم به دلیل اهمیت آموزش های پایه و مهارت های اساسی دارد و مدنظر ماست که کادر مدرسه شامل مدیران، معلمان، دانش آموزان و حتی والدین را آگاه کنیم. به نظر می رسد با این آموزش ها در دوره های بالاتر رفتارهای خشونت آمیز در مدارس کاهش پیدا خواهد کرد و امنیت و آسایش روانی دانش آموزان در مدرسه افزایش یابد.

قصد اصلی ارتقا محیط مدارس و کاهش تحقیر

وی در خصوص افزایش خشونت در مدارس چه از سوی دانش آموزان نسبت به معلمان و چه از سوی معلمان در برابر دانش آموزان  گفت: به عنوان مسئول دوره هیچ گزارشی از افزایش خشونت نداریم. معمولا توجه نسبت به ابزارهای غیرفیزیکی پنهان می ماند در حالی که این ابزارها برای ما اهمیت زیادی دارد و یکی از برنامه های اصلی وزارت آموزش و پرورش است. بحث ما کاهش افزایش خشونت نیست بلکه ارتقا محیط مدارس برای تحقیرنشدن و حفظ کرامت انسانی دانش آموزان مد نظر وزارت آموزش و پرورش است. ما موظف هستیم که فضای عاطفی و فیزیکی مدرسه را مد نظر قرار دهیم. بسیاری از والدین و کادر مدرسه به دلیل ناآگاهی ها برچسب بزنند یا فرزندان را با یکدیگر مقایسه کنند.

 

حکیم زاده به این سوال که از خشونت معلمان برعلیه دانش آموزان آماری وجود دارد؟ پاسخ داد: برای ما به طور کلی ارتقا کیفیت فضای مدارس مهم است و بحث آمار و تعداد مد نظرمان نیست. براساس اصول علم تربیت و تاکید سند تحول بنیادین وظیفه داریم بر کرامت بخشی دانش آموزان فضای کلی مدارس را در نظر بگیریم.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که چه سرنوشتی در انتظار معلم هایی است که برخوردهای فیزیکی یا عاطفی با دانش آموزان دارند، گفت: برنامه ما در حوزه پیشگیری است و اگر معلمان تخلفی انجام شود طبق قوانین و مقررات برخورد خواهد شد. اما هدف ما بحث ارتقا آگاهی و توانمندی است تا شاهد محیط عاری از خشونت باشیم و صرفا به برخورد با یک اتفاق اکتفا نمی کنیم.

خبرنگار: پریسا هاشمی

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 519776 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟