قیمت سیب زمینی کاهش می یابد

به گزارش رکنا، اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در خصوص افزایش قیمت سیب زمینی در روز‌های اخیر و دلایل آن اظهار داشت: طی ماه‌های گذشته متاسفانه شاهد افزایش قیمت برخی از میوه و تره بار به صورت ناگهانی هستیم که علت اصلی آن صادرات یک محصول است.
وی در ادامه افزود: وقتی صادرات بیشتر می‌شود طبیعی است که تقاضا بیشتر از عرضه شده و از همین جهت قیمت‌ها افزایش پیدا کند؛ در خصوص سیب زمینی هم برداشته شدن ممنوعیت صادرات منجر به کاهش سیب زمینی موجود در بازار شده و به همین جهت قیمت آن افزایش داشته است.
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی با تأکید بر لزوم تعادل میان صادرات و عرضه در بازار عنوان کرد: با ورود سیب زمینی گرگان به بازار طی چند روز آینده مشکل سیب زمینی برطرف شده و قیمت آن نیز کاهش پیدا می‌کند؛ مخالف صادرات نیستیم، اما باید صادرات با مدیریت دقیق تری صورت بگیرد.
کارگر در ادامه همچنین گفت: وقتی صادرات بدون برنامه ریزی صورت می‌گیرد، بر اثر نوسانات داخلی میزان عرضه و تقاضا به هم می‌ریزد؛ این در حالی است که اگر صادرات انجام نشود، قیمت‌ها به حد اقل قیمت رسیده که کشاورز نه تنها سودی از فروش محصول خود نداشته بلکه تا حد زیادی متضرر می‌شود.
وی با انتقاد از عدم تعادل میان صادرات و نیاز داخلی تصریح کرد: اگر بتوان با یک مدیریت صحیح در دراز مدت میان بازار داخلی و صادرات یک محصول تعادل برقرار کرد، نوسانات قیمت در محصولات داخلی دیگر وجود نخواهد داشت.
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در ادامه تأکید کرد: از روز‌های آینده که سیب زمینی گرگان وارد بازار شود این قیمت تا حدودی تعدیل شده، اما اگر همچنان صادرات ادامه داشته باشد و از آنجایی که تمایل به صادرات بیشتر است عرضه و تقاضا به هم ریخته و با افزایش تقاضا قیمت بالا می‌رود. پیش بینی می‌شود قیمت سیب زمینی طی چند روز آینده کاهش پیدا کند.
کارگر با اشاره به ورود میوه‌های نوبرانه به بازار هم تصریح کرد: امسال به نسبت سال گذشته فراوانی میوه و تره بار در کشور بیشتر و همین منجر به کاهش قیمت نوبرانه‌ها شده است که این تفاوت قیمت نوبرانه‌ها امسال چشمگیر بوده است.
وی در ادامه افزود: کمبود سیب زمینی در کشور وجود ندارد و اگر موضوع صادرات سیب زمینی حل شود قطعا شاهد تکانه‌های قیمت سیب زمینی نخواهیم بود؛ اگر میزان مصرف داخلی سیب زمینی برآورد شده و در ادامه مازاد مصرف داخلی صادر شود دیگر شاهد این به هم ریختگی قیمت‌ها در بازار نخواهیم بود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 481995 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟