مشکلات آلودگی هوا و صنایع اراک رفع می‌شود

«سید علی آقازاده» استاندار مرکزی از پیگیری دولت برای بهبود معیشت کارگران خبر داد و در خصوص آخرین وضعیت شرکت‌های «هپکو» و «آذرآب» افزود: رونق دوباره شرکت «هپکو» حاصل همبستگی، تدبیر و مدیریت جهادی مسئولان و صبر و حوصله کارکنان این شرکت است. از طرفی، این مهم ثمره تلاش یک فرد یا گروه خاصی نیست بلکه حاصل تدبیر و کار جمعی و جهادی است و امروز در این مقطع و برهه از اقتصاد، شرایط و سیاست ایران، کاری بسیار بزرگ و از موفقیت‌های مجموعه دولت در استان مرکزی به شمار می‌رود.

رشد سهام «هپکو»

استاندار مرکزی تصریح کرد: با توجه به شرایط تحریم و تهدید‌های ترامپ، رئیس جمهوری امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، بازگشت «هپکو» اراک به صحنه تولید و بالندگی و احیای آن، پیام معنادار و محکمی را برای همه بدخواهان کشور به‌همراه دارد.این شرکت از نشان‌های تجاری استان مرکزی است که در حال حاضر سرمایه آن 230 میلیارد تومان است. قبل از انتصاب هیأت مدیره جدید و در اوایل امسال، هر سهم «هپکو» 54 تومان بود که اخیراً با توجه به فعالیت‌های هیأت مدیره جدید و پیگیری‌های مکرر مدیریت ارشد استان و مجموعه حوزه اقتصادی استانداری، ارزش هر سهم آن بین 450 تومان و 500 تومان رشد داشته است.

آقازاده خاطرنشان کرد: از زمان انتصاب هیأت مدیره جدید 20 دستگاه گریدر به مبلغ 26 میلیارد تومان ساخته شده که برای این موضوع 17 میلیارد تومان تسهیلات بانکی پرداخت شده که بخشی از این مبلغ به تولیدات مذکور اختصاص داده شده است.

وی در خصوص تولیدات این شرکت افزود: برنامه تولید در سه ماهه چهارم امسال «هپکو»، تولید 60 دستگاه گریدر، 20 دستگاه لودر و 5 دستگاه بیل مکانیکی چرخ زنجیری به ارزش تقریبی 125 میلیارد تومان است که در دستور کار مدیریت این شرکت قرار گرفته است.

افزایش میزان تولید «آذرآب»

استاندار مرکزی در مورد «آذرآب» نیز اظهار داشت: این شرکت از شرایط خوبی نسبت به گذشته بر خوردار است؛ شرکتی که در سال 96 نماد آن در بورس بسته شده بود و هیچ‌گونه معامله‌ای نداشت، با تلاش‌های صورت گرفته در استان، در حال حاضر ارزش ‌هر سهم آن به قیمت 250 تومان در بورس عرضه می‌شود.

وی در خصوص وضعیت و برنامه تولید این شرکت گفت: میزان تولیدات «آذرآب» در اوایل سال 96، به میزان7 هزار و 970 تن بود که با روی کار آمدن هیأت مدیره و مدیرعامل جدید، هم‌اکنون میزان تولیدات آن به 11 هزار و 555 تن رسیده که تقریباً 40‌درصد افزایش داشته و این تناژ مربوط به 70 درصد تولیدات بویلرهای نیروگاهی و 30 درصد مخازن، تجهیزات نفت و گاز است.

تأمین سوخت نیروگاه «شازند»

بالاترین مقام استان مرکزی در مورد تأمین سوخت نیروگاه شازند بویژه در فصل سرما با توجه به اینکه استفاده نشدن از سوخت مازوت در راستای کاهش آلودگی هوا از مطالبه شهروندان است، بیان کرد: در 3 سال اخیر بیش از 95 درصد سوخت نیروگاه «شازند»از گاز تأمین شده و مسأله دی‌اکسید گوگرد که بشدت هوای این شهر را تحت تأثیرات منفی خود قرار می‌داد، دیگر مطرح نیست. به‌طوری که خوشبختانه شاهد این هستیم که طی سال‌های اخیر شهروندان اراکی از هوای با کیفیت بهتری برخوردارند. همچنین امسال‌ نسبت به سال گذشته تعداد روزهای آلاینده 19 درصد کاهش داشته است.

برنامه‌ای برای واگذاری پالایشگاه «شازند» به بخش خصوصی نیست

استاندار مرکزی در خصوص واگذاری پالایشگاه امام خمینی(ره) «شازند» به بخش خصوصی گفت: این پالایشگاه به‌عنوان یکی از دستاوردهای ارزشمند نظام اسلامی در بهترین وضعیت و شرایط کاری به سر می‌برد و با تولید روزانه بیش از 16 میلیون لیتر بنزین یورو چهار، بخش عمده‌ای از نیاز کشور را تأمین می‌کند. با توجه به آسیب‌شناسی صورت گرفته در استان در خصوص واگذاری واحدهای تولیدی و صنعتی دولتی به بخش خصوصی و مخالفت همه صاحب‌نظران از جمله استانداری مرکزی، نماینده ولی فقیه در استان، نهادهای امنیتی، انتظامی، نظامی، قضایی و مجموعه اقتصادی استان با واگذاری این پالایشگاه، فعلاً هیچ‌گونه اقدامی در راستای واگذاری آن انجام نشده است.

وی تأکید کرد: پالایشگاه امام خمینی(ره) «شازند» باید براساس اصل 44 قانون Law اساسی و در راستای کاهش تصدیگری دولت، به بخش خصوصی واگذار شود، ما نیز مکلف به اجرای قانون هستیم، اما این واگذاری باید به نحوی باشد که به سرمایه‌گذار با اهلیت واگذار شود و تجربه تلخ دیگر واگذاری‌ها چون «هپکو» و «آذرآب» در استان تکرار نشود. استانداری مرکزی ضمن مکاتبه با مراجع ذی‌ربط و«اسحاق جهانگیری»، معاون اول رئیس‌جمهوری و وزیران نفت، صنعت، معدن و تجارت و اقتصاد و دارایی مخالفت خود را با واگذاری پالایشگاه اعلام کرده است.

طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک

آقازاده در خصوص طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک که مصوب هیأت وزیران است و تاکنون اجرایی نشده، افزود: براساس آخرین برآوردها، بالاتر از 70 درصد تعهدات موجود در طرح جامع کاهش آلودگی هوای این شهر مصوب شهریور ماه سال 86 به اجرا درآمده و این در حالی است که اختصاص اعتبارات ملی در این زمینه فقط حدود 35 درصد بوده است. در خصوص بندهای انجام نشده طرح عموماً به دلایل مختلف توجیهات لازم برای اجرا وجود نداشته یا به‌دلیل تغییر شرایط اولویت‌ها تغییر کرده است. به‌طور مثال، به‌دلیل نقصان‌های جدی در بحث تأمین آب فضای سبز بندهای مرتبط به این موضوع در طرح جامع نیاز به بازنگری و تغییراتی دارد. به‌همین منظور طرح بازنگری برنامه کاهش آلودگی شهر اراک در دستور کار کارگروه قرار گرفته و مطالعات آن مدتی است توسط دانشکده محیط زیست در دست مطالعه است که با بیرون آمدن نتایج مطالعه طرح جامع کاهش آلودگی هوا پس از گذشت بیش از10‌سال به روز‌رسانی خواهد شد و ما را به‌سمت تصمیمات بهتری در زمینه کاهش آلودگی هوا سوق خواهد داد.

آخرین وضعیت طرح مترو شهری اراک - مهاجران

استاندار مرکزی در مورد آخرین وضعیت طرح مترو شهری اراک - مهاجران و اعتبار تخصیص یافته به آن گفت: در خصوص مطالعه طرح قطارشهری اراک - مهاجران تاکنون 100 میلیون تومان اعتبار هزینه شده که با اخذ مشاور و انجام مطالعات میدانی و طی جلسات متعدد به این نتیجه رسیده‌ایم که از خط راه‌آهن سراسری از مقابل ایستگاه راه‌آهن «سمنگان» یک انشعاب فرعی گرفته شود که با عبور از روی جاده اراک - بروجرد و کنارگذر شمالی اراک، مسیر از داخل شهر مهاجران گذشته و در داخل شهر و مقابل پتروشیمی ایستگاه ساخته شود.از طرفی، این پیشنهاد مشاور در جلسه شورای ترافیک استان مطرح شده و به تصویب رسیده است.

«طرح ۵۵ متری» شهر اراک به کجا رسید؟

آقازاده در خصوص «طرح ۵۵ متری» شهر اراک، بیان کرد: در جلسه کمیته کارشناسی شورای عالی شهرسازی و معماری ایران که در وزارتخانه تشکیل شد، اعضای کمیته کارشناسی پس از استماع سخنان موافقان و مخالفان اجرای طرح و همچنین با توجه به اینکه مهندسان مشاور تهیه‌کننده طرح جامع بر اجرای طرح تأکید داشته و با توجه به تأثیر‌گذاری طرح در کل شهر اراک مقرر کردند، تا بازدید جامعی از شهر اراک و مشکلات ترافیکی آن انجام شود. همچنین مکان اجرای طرح و اقدامات انجام یافته تا‌کنون به همراه مهندسان مشاور به عمل آمده و مجدداً موضوع در قالب طرح جامع اراک در جلسات کارشناسی جمع‌بندی و نهایتاً در کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی استان و متعاقباً در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مصوب و جهت طی مراحل قانونی به دبیرخانه شورای عالی احاله شود.

وی افزود: در حال حاضر این طرح به تأیید شورای عالی شهرسازی رسیده و مراحل اصلاح و اجرا با مشکلاتی روبه رو است، لذا تمام تلاش خود را به‌کار می‌گیریم که اگر این طرح اجرایی نباشد، از طریق شورای عالی شهرسازی طرح دیگری را جایگزین کنیم که بتوان در بافت مرکزی شهر اراک که تراکم و ترافیک زیاد است و جزو بافت فرسوده است آن طرح را اجرا کرد.

نخبگان استان مرکزی، سرمایه ارزشمندی در کنار دولت و مسئولان هستند

استاندار مرکزی تأکید کرد: نخبگان و صاحبان اندیشه، سرمایه ارزشمند استان هستند که بهره‌گیری از تجربیات و نظرات تخصصی و کارشناسانه آنان نقش مؤثری در حل مشکلات و ارائه خدمات بهتر به مردم دارد.

آقازاده اظهار داشت: در شرایطی که کشور درگیر تحریم و معضلات اقتصادی و بالطبع صنعتی، کشاورزی و تجاری است، برای عبور از این شرایط بهره‌گیری از ظرفیت و تجربیات نخبگان جامعه، بخش خصوصی و فعالان بخش اقتصادی در همه زمینه‌ها بیش از گذشته باید مورد توجه قرار گیرد. جمع نخبگان و صاحبان اندیشه بویژه در شرایط تحریم و مشکلات ویژه اقتصادی باید یاریگر مسئولان و مجموعه دولت باشند تا به مردم خدمات بیشتر و بهتری ارائه شود.

استاندار مرکزی با بیان اینکه این استان می‌تواند در تصمیمات ملی تأثیر‌گذار باشد، گفت: تجربه چند سال اخیر در استان‌ها بر این بوده که اگر راهکار مناسب، منطقی، تخصصی و کارشناسی شده ارائه شود، این راهکارها می‌تواند در تصمیمات دستگاه‌های ملی و در نهایت دولت مؤثر باشد.

آقازاده بیان کرد: گاهی در این گونه جلسات هم اندیشی، تصمیمات، پیشنهادات و مواردی مطرح می‌شود که می‌تواند پس از کار کارشناسی هم در تصمیمات استان و هم در سطح ملی و دولت تأثیرگذار باشد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه استان مرکزی مجموعه‌ای از فعالیت‌های اقتصادی است، هیأت اندیشه ورز استان می‌توانند نظرات، پیشنهادات و راهکارهای خود را در تمام زمینه‌ها مطرح کنند که موضوع آن می‌تواند مباحث انتقادی یا پیشنهادی باشد چرا که می‌خواهیم در تکمیل مسیر اجرایی استان و بهتر شدن کیفیت خدمت‌رسانی به مردم و رفع نقاط ضعف دستگاه‌های اجرایی از آن بهره بگیریم.

اجرای طرح بازآفرینی شهری

استاندار مرکزی با اشاره به بازآفرینی پایدار شهری استان، گفت: دولت با طرح بازآفرینی شهری فرصت خوبی برای نوسازی بافت‌های فرسوده فراهم کرده که باید از این فرصت در استان بخوبی بهره گرفته شود.

آقازاده افزود: قبل از رونمایی از طرح بازآفرینی شهری توسط دولت، نوسازی حدود 400 واحد در کوی امام علی(ع) و کوی سجادیه اراک با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی آغاز شده بود. امروز استان مرکزی همانند سایر استان‌ها از اجرای این طرح عقب است و باید از این فرصت ایجاد شده بیش از پیش بهره بگیرد.

وی استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و مشارکت توسعه گران استان در اجرای طرح بازآفرینی شهری را راهبردی مؤثر در جبران این کاستی دانست و اظهارداشت: در شهرهای اراک و ساوه اراضی دولتی قابل توجهی برای اجرای این طرح نداریم و توسعه گران باید مشارکت کنند تا این کار در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیررسمی و غیر ایمن دنبال شود و در واقع توافق و تفاهمی ایجاد شود که بر اساس آن بتوانیم بافت‌ فرسوده و سکونتگاه‌هایی که غیرایمن هستند را بازسازی و نوسازی کنیم. در شهر اراک 4 محله و در شهر ساوه نیز 4 محله برای اجرای طرح بازآفرینی شهری مشخص شده‌اند که با تأیید معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و فرمانداران مربوطه، این 8 محله به‌عنوان محلات هدف برای اجرای این طرح در استان معرفی می‌شود. وی گفت: استان مرکزی ظرفیت‌های بالقوه‌ای در ساخت و ساز مسکن دارد که باید از این توان نهایت بهره‌گیری در نوسازی بافت‌های فرسوده، صورت گیرد. بافت‌های فرسوده دغدغه مدیران شهری است. با تجمیع این بافت‌ها و ارائه خدمات می‌توان مشکلات و کمبود خدمات را در این مناطق رفع کرد.

استاندار مرکزی یادآور شد: اجرای این طرح بزرگ و سنگین نیاز ضروری کشور است و اجرای آن می‌تواند در کنار نوسازی بافت‌های فرسوده شهرها، به نوعی اشتغال هم ایجاد کند. این تحول می‌تواند سرمایه‌های موجود را به گردش درآورد و این گردش مالی در ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی نقش مهمی دارد.

ملاقات‌های مردمی فرصتی برای ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها

استاندار مرکزی ملاقات‌های مردمی را فرصتی برای تزریق امید و انگیزه در جامعه و ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی دانست و اظهار داشت: دیدار چهره به چهره با مردم، ضمن آشنایی هر‌چه بیشتر مسئولان با مشکلات جامعه، زمینه ساز شفاف‌تر شدن عملکرد دستگاه‌های اجرایی نیز می‌شود.

وی ادامه داد: گفت‌و‌گوی مستقیم با مردم رویکرد اصلی مجموعه مدیریت ارشد استان مرکزی است و همه مسئولان و مدیران اجرایی باید به این مهم توجه ویژه داشته باشند. شنیدن مشکلات و درد دل‌های مردم از طریق ملاقات عمومی سبب ایجاد روحیه امید و سرزندگی در جامعه می‌شود و روند خدمتگزاری مسئولان را نیز تسهیل می‌کند.

حل مشکلات بیمارستان خصوصی سینا اراک

وی در خصوص حل مشکلات بیمارستان خصوصی سینا اراک نیز گفت: این مرکز درمانی به‌عنوان یکی از بیمارستان‌های مجهز غرب کشور مشکلات و چالش‌های بسیاری دارد که باید از سوی مسئولان رسیدگی شود.

آقازاده افزود: حداکثر تا 10 روز دیگر باید نشستی با حضور هیأت مدیره این بیمارستان، مسئولان و مدیران دستگاه مسئول و مقامات ارشد کشوری سازمان تأمین اجتماعی در محل این بیمارستان برگزار شود و مشکلات از سوی مقامات کشوری دنبال شود. علاوه بر خدمات‌رسانی مطلوب این بیمارستان، اکنون بیش از 500 نفر در این مرکز درمانی اشتغال دارند و باید هرچه زودتر مشکلات این بیمارستان رفع شود.

استاندار مرکزی اشتغال را بیشترین فراوانی مراجعان ملاقات عمومی عنوان کرد و افزود: تلاش برای رفع معضل بیکاری و افزایش نرخ اشتغال در اولویت برنامه‌های دولت است.

حل مشکل جانباز 50 درصد از سوی استاندار مرکزی

پس از 2 روز از حضور«سید علی آقازاده» استاندار مرکزی در گفت‌و‌گوی تلفنی وی با یکی از جانبازان ساکن اراک، استاندار به همراه تعدادی از مسئولان استانی در منزل این جانباز 50 درصد حضور یافت تا شخصاً پیگیر مشکلات مطرح شده از سوی ایشان باشد.

در این راستا استاندار در روز چهارشنبه (28 آذرماه) به اتفاق مدیر کل بنیاد شهید، مدیر کل حوزه استاندار، مدیر کل روابط عمومی استانداری، مشاور استاندار در امور ایثارگران و معاون اداره کل زندان‌ها و اقدامات تأمینی استان در منزل «محمد باقر سمیعی»، جانباز دفاع مقدس حاضر و مسائل و مشکلات این جانباز را از نزدیک شنیدند.

این جانباز در گفت‌و‌گوی تلفنی با استاندار درخواست رسیدگی به وضعیت کاری فرزندش را که در سازمان زندان‌ها مشغول به‌کار است مطرح کرده بود. از این رو، معاون اداره کل زندان‌های استان مرکزی با حضور در منزل ایشان در این زمینه توضیحات لازم را ارائه داد.

حجت‌الاسلام«علی اکبری»، رئیس اداره فرهنگی و تربیتی اداره کل زندان‌های استان مرکزی در این مورد توضیح داد: فرزند ایشان در سال 90 از محل سهمیه اشتغال 25 درصد خانواده شهدا و ایثارگران در زندان Prison اراک با مدرک فوق دیپلم در پست مراقبتی استخدام شده و بر اساس قانون تعهد 10 ساله داده در این پست بماند، اما بعد از استخدام ادامه تحصیل داده و هم‌اکنون با مدرک دکتری درخواست تغییر پست داده است.

گفتنی است، درجریان این بازدید مقرر شد سازمان زندان‌های اراک با تهران مکاتبه و مساعدت لازم انجام شود.

در پایان این بازدید استاندار با تقدیم لوح و هدیه از این جانباز دوران دفاع مقدس تجلیل کرد.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

فرح خادم المله

کدخبر: 447574 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟