حذف یارانه 3 دهک برای توسعه حمل و نقل عمومی

میلیون‌ها ساعتی که اگر براساس نرخ تعیین شده وزارت کار محاسبه شود، حدود 30 هزار میلیارد تومان هدر رفت سرمایه‌های ملی کشور را نشان می‌دهد. این درحالی است که هم‌اکنون 70 درصد از آلودگی هوای تهران را به غلظت آلاینده‌های ناشی از تردد خودروها مربوط می‌دانند. درحال حاضر براساس آمارها، تعداد خودروهای پلاک شده کل کشور بیش از 20 میلیون است که یک پنجم آن معادل 4 میلیون خودرو، در تهران تردد می‌کند. جالب اینکه در بهترین شرایط روزانه حدود 85 میلیون لیتر سوخت در کشور مصرف می‌شود که در مقایسه با شاخص‌های بین‌المللی بسیار بالاست.همچنان نیز بهترین راهکار، توسعه حمل و نقل عمومی اعلام می‌شود. اما آن‌طور که کارشناسان می‌گویند تا 3 سال آینده، تنها قطارشهری‌های ۹ کلانشهر به ۲ هزار واگن نیاز دارند. از طرفی خرید هر یک دستگاه اتوبوس نو، ۱ میلیارد و 400 میلیون تومان هزینه روی دست شهرداری‌ها می‌گذارد که براین اساس، خرید اتوبوس‌های دست دوم به میز بررسی سازمان اتوبوسرانی رسیده است! این درحالی است که فقط در کلانشهر تهران، 6 برابر معابرش، خودرو در حال تردد است و جای خالی نیم میلیون پارکینگ برای همین خودروها نیز به چشم می‌خورد.

وزیر کشور دیروز از حذف یارانه سه دهک برای توسعه حمل و نقل عمومی خبر داد. عبدالرضا رحمانی فضلی در همایش روز ملی حمل و نقل با بیان اینکه در لایحه بودجه سال ۹۸ پیش‌بینی کردیم، استانداری‌ها، یارانه ۳ دهک را حذف و از محل آن برای توسعه حمل و نقل تولید و معیشت افراد بی‌بضاعت استفاده کنند، گفت: میزان هزینه‌های برطرف شدن آلودگی هوا و تأثیرات آن بر سلامت مردم بسیار بالاست. ترافیک بخشی از جریان زندگی است و نقش مهمی در جریان زندگی مردم دارد اما باید بتوانیم هزینه‌های آن را کاهش دهیم.

وزیر کشور با اشاره به اینکه قرار بود از محل هدفمندی یارانه‌ها در حوزه تولید و حمل و نقل استفاده شود، گفت: در بحث هدفمندی یارانه‌ها مقرر شده بود از محل درآمد یارانه‌ها برای حمل و نقل و تولید استفاده شود اما متأسفانه در مسیر کار به‌دلیل اینکه مجبور شدیم یارانه‌ها را به همه افراد پرداخت کنیم، این رقم کم شد و در ادامه مسیر از محل درآمد یارانه‌ها که برای تولید و حمل و نقل در نظر گرفته شده بود، برای پرداخت یارانه‌ها برداشت شد، متأسفانه دولت تدبیر و امید نیز درگیر همین موضوع شده و امکان کاهش یارانه‌ها اصلاً وجود نداشت البته دو سه بار تلاش‌هایی انجام شد اما این امر محقق نشد.

وی با بیان اینکه از استان‌ها خواستیم با همکاری مردم و شهرداری‌ها این منابع را صرف تولید گسترش حمل و نقل و معیشت افراد محروم کنند، گفت: در لایحه بودجه سال ۹۸ پیش‌بینی کردیم، استانداری‌ها، یارانه ۳ دهک را حذف و از محل آن در جهت توسعه حمل و نقل تولید و معیشت افراد بی‌بضاعت استفاده کنند.

وی با بیان اینکه وزارت کشور توانسته هماهنگی خوبی بین دستگاه‌های مختلف ایجاد کند، گفت: تاکنون سفارش خرید ۲۰۰۰ واگن در یک نوبت و در نوبت دیگر ۳۵۰ واگن داده شده است، خوشبختانه در این دولت کمیسیون کلانشهرها تشکیل شده و به موضوعات حمل و نقل ریلی و معاینه فنی بخوبی پرداخته شده است، اما معتقدم این روند باید شتاب بیشتری بگیرد.

آلودگی هوا و ترافیک با تدبیر برطرف خواهد شد

شهردار تهران نیز در این همایش با بیان اینکه معضل آلودگی هوا و ترافیک با تدبیر و مدیریت اساسی برطرف خواهد شد، گفت: طرح زوج و فرد جدید در شورای عالی ترافیک در حال بررسی است. همچنین افزایش سختگیری در محدوده LEZ می‌تواند در کنترل تردد خودروهای شخصی و کاهش ترافیک مؤثر باشد.

پیروز حناچی با بیان اینکه در حوزه توسعه حمل و نقل عمومی فعالیت‌های خوبی انجام شده و ۵ خط مترو مورد بهره‌برداری قرار گرفته است، گفت: اما در حوزه ایجاد محدودیت برای خودروی شخصی موفق نبوده‌ایم.

وی ادامه داد: اجرای شبکه‌های گسترده حمل و نقل یکی از راه‌هایی است که می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در کاهش ترافیک داشته باشد. خوشبختانه در کشور ما این اقدامات شروع شده اگرچه کمی دیر است اما به هر صورت هم در تهران و هم در دیگر کلانشهرهای کشور این موضوع آغاز شده است. البته نمی‌توانیم بگوییم به طور گسترده سهم بسزایی در حمل و نقل عمومی داریم چرا که هنوز خطوط مترو هم در تهران و هم در کلانشهرهای دیگر به گونه‌ای نیست که تمام نقاط شهری را به طور پیوسته تحت پوشش قرار دهد.

حناچی با اشاره به شعار شهر پاریس «شهری که طی 500 قدم به ایستگاه مترو می‌رسد» ادامه داد: پیوستگی مدهای حمل و نقل و پوشش مدهای حمل و نقل می‌تواند در برطرف کردن مشکل ترافیک اثرگذار باشد.

وی به سیاست‌های دیگری که در سایر شهرهای دنیا درباره استفاده از حمل و نقل عمومی اعمال می‌شود اشاره کرد و گفت: در شهری مانند پاریس برای حضور در پاریس مرکزی، خودروها با اعمال سیاست‌هایی نقره داغ می‌شوند و تردد با وسیله حمل و نقل عمومی آسان‌تر است اما این موضوع در کشور ما فرهنگ نشده است.

وی با بیان اینکه حمل و نقل و ترافیک در شهرها در حقیقت محرک اقتصادی شهرها نیز هست، گفت: ترافیک و آلودگی یکی از پیامدهای زندگی شهری است بویژه در کلانشهرها البته متأسفانه در کشور ما در شهرهای میانی نیز ما شاهد آلودگی هوا هستیم در آمارهای سازمان برنامه و بودجه آمده است که بیش از 95 درصد صنایع در محدوده 5 درصد مراکز استان‌ها واقع شده است و این وضعیت را می‌توان در تهران ضرب در سه کرد.

وی ادامه داد: وقت و انرژی بسیاری از شهروندان در ترافیک تلف می‌شود اما آیا این موضوع لاینحل است و در دیگر کشورها برطرف نشده باقی مانده است. در کلانشهری مانند لندن در نهم دسامبر 1952 چهار هزار نفر بر اثر آلودگی جان خود را از دست دادند و این روز نقطه عطفی شد برای تصمیمات بزرگی در این کلانشهر؛ تصمیماتی که منجر به کاهش آلودگی هوا در این شهر شد.

فرسودگی 50 درصد ناوگان اتوبوسرانی درون شهری

معاون عمرانی وزارت کشور نیز در این همایش با بیان اینکه بیش از 50 درصد ناوگان اتوبوسرانی درون شهری فرسوده است و باید یک حرکت جدی در این عرصه انجام شود، گفت: سیاست کلان وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها انسان‌محور کردن شهرها و پیاده راه کردن هسته‌های مرکزی شهر است خوشبختانه اقدامات بسیار خوبی در این عرصه آغاز شده است.مهدی جمالی‌نژاد ادامه داد: سازمان شهرداری‌ها اخیراً در زمینه نوسازی این ناوگان اقدامات مناسبی را انجام داده است و تلاش شده اتوبوس‌های فرسوده فعلی را به ناوگان برگردانده و اتوبوس‌های جدید را وارد ناوگان کنیم و انشالله پیگیری می‌کنیم تا از طریق تبصره 17 این اتوبوس‌های جدید را خریداری کنیم.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

حمیده امینی فرد

کدخبر: 445595 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟