۶۰ درصد افراد مبتلا به اچ آی وی از بیماری خود بی‌اطلاع هستند

افسر کازرونی درباره برنامه چهارم استراتژیک ملی کنترل عفونت اچ آی وی گفت: این برنامه در اسفند ماه سال ۹۴ مصوب شد و در آن شرح وظایف سازمان‌ها مشخص شده است.

اجرای این برنامه تا پایان سال ۹۸ است و بر اساس ۱۱ استراتژیک نوشته شده است. در همین راستا تیمی برای نظارت بر اجرای برنامه استراتژیک و پایش آن تشکیل شده است. با بررسی‌های انجام شده نقایص و ضعف‌ها را پیگیری می‌کنیم و در جلسات متعدد درصدد رفع آن‌ها هستیم.

کازرونی افزود: برنامه استراتژیک ایدز HIV که شامل آموزش و اطلاع‌رسانی، سلامت خون، مشاوره، مراقبت، درمان و حمایت مبتلایان، پیشگیری و کاهش آسیب است، در برنامه پنجم نیز بر مبنای همان راهکارهای محوری، برنامه‌ریزی‌های لازم صورت می‌گیرد و با محوریت آموزش و اطلاع‌رسانی برای کاهش ابتلا و افزایش بیماریابی، ارتقای کیفیت مراقبت، درمان و تقویت پیشگیری ادامه پیدا می‌کند.

او با بیان اینکه در این برنامه موضوع حائز اهمیت بحث اطلاع‌رسانی گسترده است، گفت: با توجه به اینکه ۶۰ درصد از مبتلایان به اچ آی وی از ابتلای خود اطلاعی ندارند، برای ما تقویت برنامه‌هایی مهم است که به افزایش بیماری‌یابی کمک کند.

کازرونی ادامه داد: تنها راه تحقق این موضوع افزایش آگاهی افراد درباره این بیماری است. لازم است افراد بدانند که اچ آی وی یک بیماری عفونی مزمن است و تشخیص زودهنگام و شروع سریع درمان منجر به کنترل بیماری می‌شود؛ چرا که در این بیماری، وقتی ویروس اچ آی وی وارد بدن شود، به طور متوسط ۱۰ سال طول می‌کشد تا ویروس سیستم ایمنی را ضعیف و علائم بیماری ظهور کند.

بنابراین شروع درمان، به ویروس اجازه تکثیر و تضعیف سیستم ایمنی را نمی‌دهد و بدین ترتیب ویروس قابلیت انتقال به دیگران را هم نخواهد داشت.

او گفت: بنابراین افرادی که فکر می‌کنند در معرض ابتلا به اچ آی وی قرار گرفته‌اند، می‌توانند برای تست، آموزش و مشاوره به مراکز درمانی و مشاوره مراجعه کنند و در صورت تشخیص ابتلا، مراقبت و درمان شروع می‌شود.

البته این چرخه آزمایش، تشخیص تا درمان در مراکز ما رایگان است. او ادامه داد: در راستای اطلاع‌رسانی در برنامه چهارم استراتژیک ایدز، همه سازمان‌های متعهد به این برنامه خصوصا سازمان‌هایی مانند صدا وسیما و ... در جهت اطلاع رسانی و افزایش آگاهی افراد جامعه در پیشگیری از این بیماری، باید بیشتر تلاش‌ کنند.

کازرونی درباره اقدامات وزارت بهداشت در شناسایی مبتلایان ایدز در پاتوق‌های معتادان و کانون‌های ابتلا گفت: وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی از طریق مراکز کاهش آسیب تحت پوشش، به وسیله تیم‌های سیار آموزش دیده و موبایل کلینیک‌ها، این کانون‌ها را شناسایی می‌کنند.

به این ترتیب افراد را آموزش داده و از آنها آزمایش گرفته می‌شود و در صورت نیاز، وسایل لازم در اختیارشان قرار خواهند داد.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 444005 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟