این زن سرپرست 150 مرد تهرانی بی‌خانمان است + تصاویر

به گزارش رکنا، شب گذشته سید علیرضا حسینی شهردار منطقه 4 از اصحاب رسانه دعوت به عمل آورد، تا طی بازدید از چند پروژه شهرداری منطقه 4 در حوزه احیای زیست شبانه و ساماندهی افراد بی خانمان، متکی و معتاد، اقدامات انجام شده در این حوزه ها را تشریح کند.

01

در ابتدا از چند پروژه زیست شبانه که در حاشیه و داخل دو پارک اجرا شده بود بازدید به عمل آمد.

این پارکها که جز فضای سبز و بی دفاع شهری بودند، به دلیل مشکلاتی نظیر عدم تامین روشنایی به محلی برای اجتماع معتادین و بی خانمانها تبدیل شده بودند.

اما شهرداری منطقه 4 با استقرار چند کانکس و اجاره آنها به بخش خصوصی توانست، طی قراردادی با فرد سرمایه گذار به جای کسب اجاره بها، تامین روشنایی بوستان و نگهداشت آن را از سرمایه گذار مطالبه کند.

03

حسینی شهردار منطقه 4 در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه ما حتی 1 ریال هم از این طرح سود نمی بریم، گفت: تامین روشنایی و آب این بوستانها هزینه ای معادل 7 میلیارد تومان برای ما داشت که با واگذار کردن مسئولیت آن به بخش خصوصی هم در هزینه صرفه جویی شده است و هم موجب احیای زیست شبانه در این محلات شده است.

شهردار منطقه 4 با اشاره به اینکه در گذشته بوستان گلریز فضایی جهت اجتماع معتادین بود ادامه داد: برای پراکنده کردن معتادین از این محل، تصمیم به تقویت زیست شبانه در بوستان گلریز گرفتیم و در همین راستا مقرر شد تا 6 کانکس در داخل پارک مستقر شوند و خدمات تغذیه ای ارائه دهند.

وی تصریح کرد: برای این کار ابتدا فرخوان سرمایه گذاری دادیم، و چون رقم واگذاری برای 3 سال مناسب بود، به سرعت استقبال شد و فردی که برنده مناقصه شد 6 کانکس را در این محل مستقر کرد.

وی افزود: در حال حاضر تامین روشنایی و نگهداری بوستان گلریز بر عهده فرد سرمایه گذار است و در قبال این اقدامات مجاز به کسب و کار در این محل است.

شهردار منطقه 4 در ادامه خبرنگاران را به یک مرکز ساماندهی و نگهداری زنان آسیب دیده برد و اقدامات انجام شده برای زنان آسیب پذیر را ارائه داد.

گل محمدی مدیر سامانسرای بانوان لویزان با اشاره به ظرفیتها و خدمات این مرکز به خبرنگاران گفت: این مرکز دارای 150 نفر ظرفیت است و افراد حاضر در این مرکز فقط با دستور قاضی Judge پذیرش و ترخیص می شوند.

04

وی خاطرنشان کرد: افرادی که در این مرکز نگهداری می شوند، در 5 قسمت معتادین، مبتلایان به اختلالات روانی، سالمندان، مادر و کودک بیماران خاص تحت مراقبت قرار می گیرند.

مدیر سامانسرای بانوان لویزان با بیان اینکه هزینه های این مرکز بر عهده سازمان خدمات اجتماعی شهرداری است و ما فقط خدمات می دهیم گفت: خدمات ما در سه بخش مددکاری، حقوقی و قضایی و بهداشت و درمان انجام می شود و در همه شیفتها هم پزشک Doctor و روانپزشک ارائه خدمات می کنند.

خبرنگاران از میان 5 قسمت این مرکز فقط توانستند از بخش نگهداری معتادین و سالمندان دیدن کنند.

نشستن پای سخنان معتادین و سالمندان این مرکز، تلنگری بر انسان می شود، تا غم نداشته های خود را نخورد و بزرگترین ثروت خود را سلامتی Health و جوانی بداند.

05

سالمندان این مرکز عموما به دلیل کهولت سن دچار آلزایمر هستند و روزها و شب های خود را به امید اینکه فردا فرزندشان به دنبالشان می آید سپری می کنند، اما چون اطلاعات درستی از فرزندان خود نمی توانند ارائه دهند، راهی هم برای یافتن بستگان آنها باز نمی شود، لذا مناسب است تا کسانی که در خانواده خود فرد سالمندی را گم کرده اند، به این مراکز هم مراجعه کنند.

06

در قسمت نگهداری معتادین، عمدتا علت آوردنشان به این مکان را دست فروشی در سر چهارراه ها عنوان می کنند، اما وقتی از آنها پرسیده می شود که چه موادی مصرف می کنند، روی دیگر سکه هم نمایان می شود.

یکی از این افراد به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: من مصرف کننده شیشه و کراک بودم و روزانه 150 هزار تومان هزینه تهیه مواد می‌دادم و برای تامین این هزینه اقدام به اسفند دود کردن، فروش فال و گل در سر چهارراه ها می کردم.

07

برخی از آنها هم با وعده تامین مواد، آمار سرقتهایی را که داشته اند به سرعت بیان می کنند و مشخص می شود، سامانسرا برای این افراد ترکیبی از زندان Prison و بیمارستان است.

مرکز بعدی که مورد بازدید قرار گرفت، سامانسرای آقایان بود که توسط یه زن و به صورت خیریه اداره می شد.

زنی که 150 مرد را بی خانمان را سرپرستی می کند/ احیای زیست شبانه درنقاط شب مرده منطقه 4

پریسا افکار مدیر این سامانسرا در خصوص چگونگی دایر کردن این مرکز به باشگاه خبرنگاران گفت: چند سال قبل در ماه رمضان چله خیرات گرفتم و با خودم قرار گذاشتم هر شب ماه رمضان به چهل نفر از افراد بی خانمان و کارتن خواب غذا بدهم. یک شب که در دروازه غار مشغول توزیع غذا بودم، تعداد زیادی از معتادین برای گرفتن غذا دور من را فرا گرفتند و من خیلی ترسیدم.

وی ادامه داد: همان موقع که ترس و اضطراب به من غالب شد، از خدا خواستم تا مکانی مشخص داشته باشم که بتوانم از افراد بی خانمان و نیازمند هدایت کنم.

افکار خاطرنشان کرد: بعد از این اتفاق تلاش زیادی کردم تا یک ساختمان ثابت برای این کار داشته و در نهایت با فرا رسیدن ماه رمضان سال بعد موفق به دایر کرد این مرکز شدم.

مدیر این مرکز مدد جویان تحت این مرکز را همچون فرزندان خود می داند و مانند یک مادر همچنان که به آنها محبت می کند، به خاطر برخی اقدامات مشارکتی هم بر سر آنان فریاد می زند.

مددجویان این مرکز هم به مراتب از حمایتهای خانم افکار تعریف می کنند و آنها که سنشان بالاتر است، او را آبجی و جوانترها مادر خطاب می کنند.

مدیر این سامانسرا در خصوص مقررات این مرکز می گوید: ساعت 7 هر روز صبح همه افراد باید مجموعه را ترک کنند، و از ساعت 7 عصر به بعد هم می توانند وارد مجموعه شوند، راس ساعت 10 شام میل کنند. اما شرط ورود به مجموعه این است که پیش از ورود حمام کنند و خود را با صابون مخصوصی که در اختیارشان می دهیم شستشو دهند.

این مجموعه دارای 150 نفر ظرفیت است که با 4 نفر پرسنل در حوزه های پزشکی و مددکاری ارائه خدمات می کند.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 440764 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟