پیرحسین کولیوند، گفت: در سفر هفته گذشته به عراق و دیدار با سرکنسول نجف و کربلا، توافقاتی در خصوص خدمات رسانی به زائران اربعین حسینی انجام شد.

وی از مفاد این تفاهم نامه به همکاری دوجانبه ایران و عراق برای تشکیل کارگروه مشترک بهداشت و درمان خبر داد و افزود: مقرر شد که متخصصان بهداشتی و متخصصانی که برای مدیریت و پیشگیری بیمارهای واگیر در عراق حضور دارند با تیم های عراقی به صورت مشترک، بر خدماتی که در طول ایام و مسیر راهپیمایی اربعین مورد نیاز است، نظارت داشته و آنها را پایش کنند.

سرپرست سازمان اورژانس کشور به دیگر توافقات این تفاهم نامه اشاره کرد و افزود: همچنین مطالب آموزشی را در قالب بروشور یا پیامک در اختیار تیم های عراقی قرار می دهیم تا از طریق شبکه های ملی، محلی، خصوصی و همچنین شبکه های اجتماعی برای اطلاع رسانی مردم و زائرین استفاده کنند.

کولیوند با بیان اینکه همکاران اورژانس در ۴ قرارگاه بهداشت و درمان نجف، کربلا، سامرا و کاظمین حضور پیدا می کنند، گفت: این افراد به عنوان نمایندگان تام الاختیار ما در این شهرها حضور دارند تا تمامی افرادی را که به بیمارستان ها و مراکز درمانی عراق مراجعه می کنند، رصد و پایش کرده تا ضمن درمان سریع تر آنان، در صورت لزوم آنها را به کشور منتقل کنند.

وی از اعزام تعدادی آمبولانس و اتوبوس آمبولانس هلال احمر به مناطق مرزی خبر داد و گفت: براساس این تفاهم نامه مقرر شد که مجوز این دستگاه ها توسط وزارت بهداشت صادر شود. همچنین به منظور سهولت در انجام کارها و حمل و نقل مصدومان و بیماران این دستگاه ها برگه تردد ویژه برای عبور و مرور دریافت می کنند.

سرپرست سازمان اورژانس کشور خاطرنشان کرد: پزشکان متخصص ایرانی در رشته های مختلف از جمله قلب، داخلی، طب اورژانس، اورتوپدی، مغز و اعصاب، جراح عمومی به منظور کمک و تسریع در ارائه خدمات پزشکی که توسط هلال احمر در عراق ارائه می شود، به بیمارستان های عراق اعزام می شوند.

کولیوند اظهار داشت: در این تفاهم نامه، وزارت بهداشت عراق برای به منظور انتقال مصدومان ایرانی، اجازه تردد به بالگرد های اورژانس هوایی را صادر کرد همچنین تیم های واکنش سریع پزشکی ما در صورت لزوم می توانند با سرعت و بدون تشریفات وارد عراق شوند و بیماران را به کشور منتقل کنند.

سرپرست سازمان اورژانس کشور با اشاره به حضور نیروهای اورژانس و بهداشت در مرزهای شرقی و غربی کشور، تصریح کرد: نیروهای بهداشتی و اورژانس کشور در مرزهای شرقی و غربی کشور مستقر هستند تا سلامت زائران ایرانی و کشورهای همسایه از جمله پاکستان و افغانستان، تامین شود البته در مدت راهپیمایی اربعین حسینی، کنترل و نظارت دقیقی بر آب آشامیدنی، تهیه غذا و توزیع آن نیز در تمام محورهای مواصلاتی و مراکز استقرار زائران وجود دارد.

وی یادآور شد: به منظور ارائه خدمات بهتر به زائران اربعین حسینی در مرزهای شرقی کشور در هر ۴۰ کیلومتر و در مرزهای غربی نیز در هر ۱۰ کیلومتر یک آمبولانس مستقر هستند همچنین در هر ۱۶ کیلومتر نیز یک اتوبوس آمبولانس مستقر است.

کولیوند تاکید کرد: ظرفیت بیمارستان های ثابت و تعداد بیمارستان های سیار در مناطق مرزی غرب و جنوب کشور در طول این مدت، افزایش قابل توجهی یافته البته بیمارستان های CBRNE که عملیات مقابله با حوادث Accidents بیوتروریستی، شیمیایی، میکروبی و هسته ای را انجام می دهند نیز توسط نیروهای مسلح در مناطق مرزی ایجاد و مستقر خواهند شد.

سرپرست سازمان اورژانس کشور به همکاری معاونت پرستاری وزارت بهداشت با ستاد اربعین در اعزام پرستاران به مرزهای ایران با عراق اشاره کرد و گفت: پرستاران به صورت داوطلبانه و بدون هیچ چشمداشتی در این مناطق مستقر و کمک رسانی می کنند.

وی تاکید کرد: در این مدت در مناطق مرزی شاهد استقرار ۹ بالگرد اورژانس هوایی و ۹۰۰ آمبولانس اورژانس در مناطق مرزی و محورهای مواصلاتی به منظور ارائه خدمات سریع و با کیفیت به زائران اربعین حسینی، بیماران و مصدومان خواهیم بود.

کولیوند گفت: تعداد قابل توجهی از پزشکان متخصص و فوق تخصص در رشته های مختلف در بیمارستانهای مناطق مرزی و سیار مستقر می شوند البته سال گذشته فوق تخصص های ستون فقرات، قلب Heart و گوارش در شهرهای مرزی حضور داشتند و اعمال جراحی به صورت داوطلبانه و بدون چشمداشتی را برای مردم این مناطق انجام دادند.

سرپرست سازمان اورژانس کشور خاطرنشان کرد: دارو و تجهیزات پزشکی توسط سازمان غذا و دارو و خون و فرآورده های خونی نیز توسط سازمان انتقال خون به مقدار کافی برای ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی تامین شده است و کاروان های اورژانس نیز از شنبه هفته گذشته در مرزهای مهران، چزابه و شلمچه حضور دارند. البته چنانچه مرز خسروی در این ایام بازگشایی شود، کاروان ها در این منطقه نیز حضور می یابند.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

کدخبر: 426444 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟