به گزارش گروه اجتماعی رکنا، سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: بنده رسما اعلام می کنم هیچگونه افزایش قیمتی برای تجهیزات و کالاهای پزشکی امسال اعمال نشده و در کلیه موارد با قیمت تعیین شده موجود در سایت وزارت بهداشت تجهیزات باید به فروش برسد.

ایرج حریرچی افزود: در صورت مشاهده هرگونه تخلف قیمتی در این زمینه مردم و مسئولین می توانند یا به شماره 190 یا به اداره کل تجهیزات پزشکی یا به شعبه ویژه رسیدگی به تخلفات پزشکی که دو هفته گذشته در وزارت بهداشت مستقر شده یا به شعب تعزیرات حکومتی در استان حتما اطلاع بدهند. براساس دستورالعمل های صادره با متخلفین برخورد قانونی صورت خواهد گرفت و مجوز واردات به شرکت های دیگر داده خواهد شد.

وی بیان داشت: براساس بخشنامه وزارت بهداشت کلیه بیمارستان های دولتی و خصوصی و خیریه و نهادهای عمومی غیر دولتی مکلفند همه تجهیزات پزشکی را در داخل بیمارستان برای بیماران بستری تامین کنند و هرگونه ارجاع به بیرون به سامانه 190 برای رسیدگی سریعا اطلاع داده شود تا جلوی اعمال تخلفات گرفته شود.

وی ادامه داد: در مورد دارو اعلام می کنم که براساس سیستم رصد و پایشی که در مورد داروها به وجود آوردیم و سه سازمان مختلف به صورت روزانه کمبودهای دارویی را رصد و پایش می کنند و به صورت هفته ای گزارش می دهند. خوشبختانه این فرایند در داروخانه های دولتی و بیمارستان ها انجام می شود و در مورد داروهایژنریک و داروهای داخلی کمبود جدی وجود ندارد ولی در مورد داروهای خارجی که وارداتی هستند در حال حاضر کمبود 57 مورد دارو را داریم که نسبت به 3800 قلمی که موجود است 57 مورد داروی خارجی کمبود داریم.

حریرچی اظهار داشت: طبق مصوبه مجلس در مورد داروهایی که تولید داخلی ژنریک دارند مگر در موارد خاص نباید هیچگونه وارداتی صورت گیرد. متاسفانه در این روش شاهد دو مشکل عمده هستیم یکی تمایل تعدادی از مردم به مصرف داروی خارجی با تصور اشتباه بهتر بودن داروی خارجی و با تصور اشتباه تر کم تاثیر بودن داروی داخلی است.

وی توصیه کرد: داروی تولید داخل دارای همه استانداردهای بین المللی لازم است و مردم به دانشمندان ایرانی اعمتماد کنند و با اطمینان کامل داروی ایرانی مصرف کنند.

کدخبر: 390084 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟