نمایشگاه کتاب و امنیت روانی

این اقدام خجسته و نیکو هر ساله آنچنان شور و هیجان مثبت و دلپذیری در کشورمان پدید می‌آورد که اثرات مطبوع آن را می‌توان تا روزهای متوالی در ذهن و جان مردم این دیار فرهنگی نشان کرد و از آن سراغ گرفت.جالب آنجاست که گرچه نمایشگاه در تهران برپا می‌شود اما شمیم دل انگیز و رایحه معنوی آن تا مدت‌ها در اقصی نقاط میهنمان استشمام می‌شود و بسیاری از مردمان این دیار بویژه اهالی علم و دانایی و خردمندی و صاحبان فکر و اندیشه و فرهنگ، مسرورانه در فضای سرشار از معنا و معنویت آن نفس می‌کشند.
امروزه اغلب رسانه‌های فاخر کشورمان با پوشش مسئولانه و حرفه ای این رخداد و گشودن باب نقد و نقادی و نیز بحث و گفت‌و‌گو پیرامون کتاب و کتابت و همچنین معرفی آثار فاخر و شناساندن نویسندگان و مؤلفان بانام و گمنام سهم و نقش سترگی در اشاعه وماندگاری و پایایی آثار این رخداد ایفا می‌کنند.
نمایشگاه کتاب علاوه بر آنکه فضای روانی/ذهنی جامعه را عطرآگین می‌سازد، موجی دلپذیر از گرایش به کتاب و کتابخوانی پدید می‌آورد که ردپای آن را تا مدت‌ها می‌توان در هر شهر و دیار کشور مشاهده کرد و نیکو آنجاست که تعدادی از آنانی که در این اتفاق بزرگ، رو به کتاب می‌آورند عادت کتاب خوانی را برای همیشه حفظ می‌کنند و از آن طریق «لذت ذهنی» مستمری را نصیب خود می‌سازند. همه بر این واقعیت اذعان داریم که کتاب خوانی، چه در این ایام خجسته یا هر وقت و زمان دیگری آثار ارزنده‌ای را برای فرد و جامعه در پی دارد. یکی از آن آثار میمون که کمتر مورد امعان نظر خود اهل قلم هم قرار گرفته است، افزایش و بهبود «احساس امنیت روانی»است. ما در برخی از پژوهش‌ها به شواهدی در تأیید این بیان دست یافته‌ایم که تراز احساس امنیت روانی کسانی که عادت به مطالعه دارند به‌صورت معناداری بیش از آنانی است که فاقد چنین تجربه و عادتی هستند.
بالا بودن احساس امنیت روانی اهل مطالعه و کتاب از آن رو است که نخست: این افراد دنیای روانی غنی تری دارند. دنیای روانی ژرف و غنی نیز فی نفسه آرامش آفرین است. دوم اینکه: افراد کتاب خوان چم و خم کنار آمدن با استرس‌های روزمره و سایر عوامل امنیت ستان را بلدند. سوم: افراد کتاب خوان داناترند. دانایان نیز قدرت سازگاری بهتری دارند و لاجرم با همین قدرت و ظرفیت از پس عوامل اضطراب آفرین و ناآرامی‌ها برمی‌آیند. بی‌تردید نمایشگاه کتاب فرصت مغتنمی است تا به کتاب و کتابخوانی روی خوش نشان دهیم و از آن طریق ذهن خود را غنا بخشیم و روان خود را آرامش مستمر ارزانی داریم.

کدخبر: 377173 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟