رونمایی از نخستین دستگاه هوشمند آب و هواشناسی کشور در رفسنجان

«معین ملامحمدی» عضو ملی نخبگان کشور و مدیر این طرح در حاشیه رونمایی از این اختراع در حوزه کشاورزی گفت: این دستگاه به همت محققان دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان طراحی و ساخته شده و برای نخستین بار در کشور رونمایی شده است. مطالعات، طراحی و ساخت این دستگاه به مدت چهارسال توسط 30نفر از پژوهشگران و دانشجویان دانشگاه ولیعصر رفسنجان و با هزینه 900میلیون تومان انجام گرفته است.

ملامحمدی افزود: با توجه به وجود بحران آب و کمبود منابع آبی، بارندگی کم و تبخیر زیاد آب و همچنین افت سطح سفره های زیرزمینی آب در این شهرستان و در کنار این معضلات، بروز سرمازدگی و گرمازدگی های دو سال اخیر، می طلبید در رفع این معضلات دستگاهی طراحی شود. امسال بیش از 650 میلیارد تومان خسارت ناشی از پوکی پسته در رفسنجان داشتیم لذا طرح های هوشمند در راستای مدیریت صحیح منابع آبی نیاز است تا محصول احیا شود و رونق اقتصادی را شاهد باشیم.

وی خاطرنشان کرد: نحوه استفاده از این دستگاه هوشمند آب و هواشناسی Meteorology به این شکل است که کشاورز می تواند مزرعه خود را به این دستگاه معرفی و موقعیت را ثبت کند و مزرعه هر دو ساعت پایش می شود و سنسورهای دما، رطوبت، باد و ... که به این دستگاه وصل هستند به طور لحظه ای تغییرات و اطلاعات مزرعه را ثبت و اعلام می کند.

رفسنجان با بیش از 80 هزار هکتار باغات پسته اقتصادش بر پایه این محصول صادراتی قرار دارد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 363839 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟