توسعه مراکز عرضه محصولات ارگانیک در سطح شهر تهران

رکنا اجماعی: عبدالحسین رحیمی با اشاره به اینکه انجمن ارگانیک در کشور از سال 85 فعالیت خود را به طور گسترده در داخل و بین‌المللی آغاز کرده، اظهار کرد: محصولات ارگانیک مورد علاقه مردم در تمام دنیاست چرا که محصولات قابل توجهی است.

وی تصریح کرد: بحث تولیدات محصولات ارگانیک و فراهم کردن بازار Store آن یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری بوده و در این بخش اقداماتی را در سال‌های اخیر انجام داده است.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران با اشاره به اینکه در بحث تولیدات محصولات ارگانیک باید به چند بخش توجه شود، گفت: ابتدا باید به تولیدکنندگان، فرهنگسازی و همچنین فراهم نمودن بازار برای عرضه تولید محصولات توجه شود.

رحیمی افزود: ما در کشور شرایط خوبی را برای توسعه محصولات ارگانیک داریم به طوری که هم منابع این موضوع را در اختیار داریم و هم فصل‌های آن را، ضمن اینکه در این زمینه مردم نیز علاقه‌مند به مصرف محصولات ارگانیک هستند.

وی با اشاره به مصوبه شورای سوم در خصوص محصولات ارگانیک بیان کرد: در آن مقطع شورای شهر مصوبه‌ای را به تصویب رساند که بر مبنای آن مدیریت شهری ملزم به برگزاری نمایشگاه سالانه محصولات ارگانیک به منظور ترویج و آشنایی مصرف‌کنندگان و مشتریان با این نوع محصولات و تشویق تولیدکنندگان را مصوب کرد.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران افزود: این مصوبه پشتوانه مناسبی برای سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شد و سازمان به عنوان متولی برگزاری جشنواره ارگانیک و حامی تولیدکنندگان با جدیت بیشتر در این مقوله گام برداشته است که براین اساس تا به امروز 9 دوره جشنواره را با مشارکت نهادهای دولتی، بخش خصوصی و همچنین با مشارکت جدی انجمن ارگانیک ایران برگزار نموده است.

رحیمی ادامه داد: در حال حاضر بالغ بر 45 هکتار از سطح زمین کشاورزی به محصولات ارگانیک اختصاص دارد که در مقابل جمعیت کشور این رقم بسیار ناچیز است و باید در این بخش تلاش گسترده‌ای صورت گیرد.

وی افزود: ما در حال حاضر هیچ محدودیتی برای ایجاد فضا و سهم بازار برای محصولات ارگانیک نداریم و این در حالی است که این موضوع یکی از مطالبات کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران نیز است.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران ادامه داد: در حال حاضر 30 جایگاه در شهر تهران اقدام به توزیع عرضه محصولات ارگانیک در سطح شهر می‌کنند که البته ما باید بتوانیم این جایگاه‌ها را افزایش دهیم.

رحیمی گفت: هم‌اکنون 230 بازار عرضه محصولات میوه و تره‌بار در شهر تهران فعال است که این رقم تا آبان‌ماه به 243 جایگاه خواهد رسید و ما نیز باید بتوانیم در هر منطقه یک جایگاه عرضه محصولات ارگانیک را فراهم کنیم.

وی افزود: در سال‌های اخیر نیز دولت حمایت‌هایی را از محصولات ارگانیک داشته است که امیدواریم این حمایت با سرعت بیشتری در ادامه صورت گیرد.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران تصریح کرد: در سال گذشته و در نهمین جشنواره محصولات ارگانیک در شهر تهران 110 غرفه دایر شده بود که امسال بنا داریم در دهمین جشنواره ارگانیک این تعداد را افزایش دهیم.

رحیمی افزود: بحث ارگانیک در کشور نوپاست و باید موردتوجه دستگاه‌های مسئول و بویژه دولت قرار بگیرد.

نورانی - رئیس انجمن محصولات ارگانیک کشور ضمن تشکر از شهرداری، سازمان میادین، اتاق بازرگانی ایران و تهران اظهار کرد: در سال‌های گذشته با تعامل این دستگاه‌ها اقدامات خوبی در توسعه ارائه محصولات ارگانیک صورت گرفته است.

وی ضمن انتقاد از دولت برای حمایت از بخش ارگانیک گفت: در سال‌های اخیر حمایتی از دولت در این بخش ندیده‌ایم که امیدواریم دولت دوازدهم به این موضوع توجه داشته باشد.

وی افزود: یکی از برنامه‌های دولت دوازدهم پیشگیری است که این موضوع می‌تواند در حوزه سلامت نیز مورد توجه قرار بگیرد و انتظار ما از دولت در بخش ارگانیک این است که برای جلوگیری از سایر بیماری‌ها توجه ویژه‌ای به محصولات ارگانیک داشته باشند.

نورانی ادامه داد: تولید و عرضه محصولات ارگانیک می‌تواند به لحاظ مادی برای کشور موثر باشد که البته این موضوع مستلزم حمایت دستگاه‌های مسئول است.

وی همچنین از سران 3 قوه درخواست کرد که توجه ویژه ای به محصولات ارگانیک و سالم‌سازی محصولات کشاورزی داشته باشند.

رئیس انجمن محصولات ارگانیک کشور افزود: برگزاری دوره‌های آموزشی در شهرستان‌ها، استان‌ها و شهرها بخش دیگری از اقدامات انجام شده از سوی انجمن ارگانیک بوده که در ادامه نیز این دوره‌ها برگزار خواهد شد.

در پایان این نشست، حکم عبدالحسین رحیمی - مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران به عنوان نماینده شهرداری تهران در مجمع شهرداری‌های آسیایی حامی توسعه کشاورزی ارگانیک داده شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 306172 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟