امروز پیشنهاد تشکیل کمیته تخصصی حفاظت از یوز را مطرح می‌کنم

رکنا اجتماعی: روز ملی یوزپلنگ آسیایی با تمام حواشی آن در سکوت کامل مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست به پایان رسید. تنها آثاری که چند روز پس از سپری شدن روز ملی یوزپلنگ در پورتال سازمان حفاظت محیط زیست مشاهده شد بازنشر یادداشتی در حمایت از کمپینی است که بازیگران برای جمع‌آورین اعانه به منظور حفاظت از یوزپلنگ تشکیل داده‌اند. سکوت مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان تنها نهاد متولی امر حفاظت از حیات وحش کشور که یوزپلنگ آسیایی به عنوان یکی از شاخص‌ترین گونه‌های آن در معرض خطر جدی انقراض واقع شده از یک سو و بازنشر یادداشتی مبنی بر درخواست جمع‌آوری اعانه برای حفاظت از یوز از سوی دیگر حکایت از آن دارد که سازمان حفاظت محیط زیست بازی حفاظت از یوزپلنگ را به طور کامل باخته است. از سوی دیگر، هومن جوکار، مدیر پروژه بین‌المللی حفاظت از یوزپنلگ را در برنامه‌های سرگرم‌کننده تلویزیونی مشاهده می‌کنیم که برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی در تلاش است. کمک‌هایی که بناست به خرید 12 آغل در پارک ملی توران منجر شده و پارک ملی را به عنوان یکی از مهمترین زیستگاه‌های یوزپلنگ از گله‌های دام و سگ‌های گله پاکسازی کند. اقدامی که 4 سال پیش به منظور اجرایی شدن آن، معادل 350 میلیون تومان از سازمان ملل اعتبار گرفته شده که با سود 4 ساله‌اش اکنون به حدود 700 میلیون تومان می‌رسد بی‌آنکه حتی بخشی از آن به خرید آغلی در پارک ملی توران منجر شده باشد.

از سوی دیگر پروژه بین‌المللی حفاظت از یوزپنلگ آسیایی که این روزها با گلایه از عدم اختصاص بودجه به حفاظت از یوز، به کمک بازیگران از مردم اعانه جمع می‌کند به گفته خود تاکنون دستکم 200 میلیون دلار از سازمان ملل برای حفاظت از یوز، اعتبار دریافت و صرف اقدامات حفاظتی، پایش و مانیتورینگ، آموزش و آگاه سازی و توسعه معیشت‌های پایدار کرده است. اما حاصل این اقدامات حفاظتی کجاست؟ کدام جاده ایمن شده؟ کدام آغل خریداری شده و کدام زیستگاه پاکسازی شده؟ و در نهایت از این پایش و مانیتورینگ چه نتیجه‌ای بیرون آمده در حالی که حتی آماری از جمعیت یوز نداریم؟

این هرج و مرج‌ در عرصه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی که بی‌شک نتیجه انحصاری شدن آن در دست پروژه‌ای به مدیریت یک شخص حقیقی است سبب شد تسنیم گفت‌وگویی را با مجید خرازیان مقدم، مدیرکل دفتر حیات وحش و آبزیان آبهای داخلی سازمان حفاظت محیط زیست ترتیب داده و چرایی سکوت دفتر حیات وحش را به عنوان اصلی‌ترین متولی حفاظت از یوزپلنگ جویا شود.

"از یکشنبه پیگیر تشکیل کمیته تخصصی حفاظت از یوز خواهم شد"

مجید خرازیان مقدم، مدیرکل دفتر حیات وحش و آبزیان آبهای داخلی سازمان حفاظت محیط زیست به تسنیم می‌گوید: هفته گذشته از مدیر پروژه بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ خواسته‌ام مقدمات را برای تشکیل یک کمیته تخصصی در زمینه حفاظت از یوز با حضور مسئولان ستادی، استانی، اعضای هیات علمی دانشگاه، ان‌جی‌او‌ها و نمایندگان نهادهای ذی‌ربط فراهم آورد. صبح روز یکشنبه هم این پیشنهاد را کتبا به معاونت محترم محیط زیست طبیعی سازمان اعلام خواهم کرد چرا که مشکل اصلی ما این است که سالهاست در زمینه حفاظت از یوزپلنگ سر در گم شده‌ایم.

وی ادامه می‌دهد: اگر مشکل ما در عرصه حفاظت از یوزپلنگ، اعتبار است باید ببینیم چرا تا کنون نتوانسته‌ایم اعتبار لازم برای این گونه شاخص و ارزشمند را جذب کنیم.

"اگر بودجه لازم داریم باید مکانیزمی برای دریافت و خرج آن تعریف شود"

خرازیان مقدم درباره مبلغی که 4 سال پیش توسط انجمن یوزپلنگ ایرانی از سازمان ملل برای خرید آغل‌های پارک ملی توران دریافت شده می‌گوید: بسیار متاسفم که خبر می‌رسد افرادی به نام حفاظت از یوزپلنگ، مبالغی دریافت کرده‌ و هزینه‌ نکرده‌اند. باید کمیته‌ای تشکیل دهیم و راهکارهای نجات یوزپنلنگ را کنار هم بگذاریم. بعد ببینیم کدام یک از این راهکارها مستلزم اختصاص اعتبار است. باید تلاش کنیم این اعتبار از طریق نهادهای دولتی تامین شود و اگر به دلایلی تصمیم داریم این اعتبار را طریق مردم یا مجامع بین‌المللی تامین کنیم باید مکانیزمی تعریف کنیم تا مشخص شود چه کسی چه مبلغی را دریافت و در راستای چه اهدافی خرج می‌کند.

"لزوم تعیین متولی قانونی حفاظت یوز"

وی با اشاره به کمیته‌ای تخصصی که برای تعیین تکلیف سرنوشت پلنگ رودسر (آرزو) و پلنگ کردکوی (ورکان) تشکیل شده می‌گوید: یک فرد خاص هرقدر هم که از دانش و تجربه برخوردار باشد نمی‌تواند به همه زمینه‌ها اشراف داشته باشد. خرد جمعی و استفاده از نظر جمع، اگر نتواند مشکلات را حل کند دستکم کمک می‌کند بهترین تصمیم را بگیریم. اینکه هرگاه ما درباره موضوع یوزپلنگ ورود می‌کنیم دیگری را متولی حفاظت از یوز معرفی کنند همین می‌شود که جامعه و رسانه‌ها در نهایت ما را به عنوان متولی قانونی حفاظت از یوز زیر سوال می‌برند. این کمیته باید تشکیل شده و بخشی از سازمان به عنوان متولی قانونی حفاظت از یوز تعیین شود. باید بدانیم کدام کاستی‌ها در زمینه حفاظت از یوز ناشی از کمبود اعتبار است کدام ناشی از مشکلات ستادی است، کدام ناشی از مشکلات استانی است و کدام به مشکلات بین دستگاهی باز می‌گردد. سپس راهکار تعیین کنیم و اقدام را به متولی قانونی حفاظت از یوز بسپاریم.

مدیرکل دفتر حیات وحش و آبزیان آبهای داخلی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه می‌دهد: متاسفم از اینکه می‌بینم توجه ما در زمینه حفاظت از یوز روی جمیعت این گربه‌سان متمرکز شده. مشکل ما این نیست که چند یوز داریم. یکی از مشکلات اصلی ما ترکیب جنسیتی یوز در زیستگاه‌هاست. در برخی از استانها اصلا یوز ماده مشاهده نمی‌شود.

وی ادامه می‌دهد: می‌گویند یکی از عوامل اصلی کاهش جمعیت یوزپلنگ، کاهش طعمه است. اما در حالی که بین سال‌های 80 تا 90 جمعیت طعمه یوز در استان یزد تا 50 در صد افزایش داشته، ما هنوز نمی‌دانیم چرا این افزایش 50 درصدی طعمه نتوانسته به افزایش جمعیت یوز در این استان منجر شود. حتما یک جای کار اشکال دارد! اما هنوز نمی‌دانیم مشکل کجاست.

خرازیان مقدم در پایان ابراز امیدواری می‌کند کمیته تخصصی حفاظت از یوز هر چه زودتر تشکیل شود و یادآور می‌شود: برای تشکیل چنین کمیته‌ای قطعا اکنون بسیار دیر است بنابراین تلاش خواهم کرد تا زمان باقی است و جای امیدواری هست این کمیته راه‌اندازی شود تا افرادی که صلاحیت دارند بتوانند حرفشان را بزنند و برنامه‌ریزی کنند. چرا که بدون برنامه‌ریزی نه پول کاری از پیش می‌برد نه بحث بر سر تعداد یوزهای باقی مانده.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 303511 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟