وزیر بهداشت در یک قدمی ماندگاری در دولت دوازدهم

وزیر ٥٣ساله بهداشت، حالا برنامه‌هایش را برای دولت دوازدهم آماده می‌کند. وزیری که تا یک‌سال پیش تأکید می‌کرد که به هیچ‌وجه وزیر بهداشت دولت دوازدهم نمی‌شود و از دو سه هفته پیش در برابر سوال خبرنگاران که «وزیر بهداشت می‌مانید؟» پاسخ‌های «نمی‌دانم و هنوز مشخص نیست و باید منتظر بمانیم.» می‌داد، حالا اسمش در لیست وزرای پیشنهادی است که از سوی حسن روحانی، رئیس دولت دوازدهم دیروز به مجلس شورای اسلامی داده شد. حسن‌ هاشمی، حالا با وجود تکذیب‌ها و تأییدهای خودش و مشاوران و معاونانش، برای بار دوم، به‌عنوان سکاندار سلامت به مجلس معرفی شد.

دکتر سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی جراح و متخصص چشم‌پزشکی، فوق‌تخصص قرنیه و سگمان قدامی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران است. او از‌ سال ۹۰ دبیرکل و عضو هیأت‌مدیره انجمن چشم‌پزشکی ایران بوده و مبدع بسیاری از تکنیک‌های درمان بیماری‌های قرنیه در کشور است. ریاست بخش قرنیه بیمارستان فارابی، عضویت در شورای راهبردی و سیاست‌گذاری بیمارستان فارابی، کارشناس تخصصی رشته چشم در دادسرا و هیأت‌های انتظامی سازمان نظام‌پزشکی، ریاست دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مدیر گروه چشم‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، عضو کمیته علوم بالینی فرهنگستان علوم پزشکی ایران، عضو هیأت ممتحنه گواهینامه آزمون دستیاری چشم‌ پزشکی، مؤسس و عضو هیأت‌مدیره انجمن پزشکی لیزری ایران، عضو کمیسیون تدوین و نظارت و ارزشیابی وزارت بهداشت، عضو هیأت تحریریه مجله Middle East Journal of Ophthalmology و... بخشی از مسئولیت‌هایی است که در کارنامه اجرایی حسن‌ هاشمی ثبت شده است. وزیر بهداشت، در دولت یازدهم با ٢٦٠ رأی موافق، ١٨ رأی مخالف و ٦ رأی ممتنع به‌عنوان وزیر بهداشت انتخاب شد و حالا با معرفی از سوی حسن روحانی، باید منتظر رأی‌اعتماد اعضای مجلس شورای اسلامی بماند.

کارنامه وزیر بهداشت را همه می‌دانند، کسی که چند ماه پس از تصدی‌گری وزارت بهداشت در دولت یازدهم، طرح تحول نظام سلامت را ارایه داد و در کمتر از یک‌سال، آن را به مرحله اجرا درآورد. هرچند که اجرای آن با چالش‌هایی مواجه شد اما درنهایت با افزایش حضور پزشکان در بیمارستان‌های دولتی، ارتقای هتلینگ بیمارستان‌ها، ماندگاری پزشکان در مناطق محروم، ترویج زایمان طبیعی، ارتقای خدمات اورژانس، ارتقای کیفیت ویزیت و کاهش پرداختی مردم در بیمارستان‌ها و از بین‌بردن بحران دارویی، تحولی در نظام سلامت ایجاد کرد. همه اینها را باید در کنار بیمه‌شدن ١١‌میلیون ایرانی قرار داد که تا‌ سال ٩٣ بیمه نبودند و حالا با بیمه‌شدن، از خدمات‌درمانی با حداقل هزینه‌ها استفاده می‌کنند.

چهار‌سال تصدی‌گری بر یکی از مهمترین وزارتخانه‌ها اما بدون حاشیه نبود، ماجرا از همان اول هم بر سر بیمه‌ها شروع شد. مطالبات بیمارستان‌ها و جنجالی که بر سر تجمیع بیمه‌ها به راه افتاد، شاید مهمترین حاشیه‌های وزارت بهداشت در دولت یازدهم باشد. حاشیه‌هایی که به دلخوری‌هایی میان وزیر بهداشت و رفاه انجامید و درنهایت هم نه منجر به تجمیع بیمه‌ها شد و نه حساب‌های سازمان‌های بیمه‌گر با بیمارستان‌ها و مراکزدرمانی و داروخانه‌ها صاف شد. همین حاشیه‌ها شاید وزیر بهداشت را برای قبول ادامه همکاری با دولت دوازدهم مردد کرده بود. حجم زیاد تخریب‌ها در ماه‌های اخیر مانده به پایان دولت یازدهم باعث شد تا وزیر بهداشت در حاشیه جلسه هیأت دولت رو به خبرنگاران کند و بگوید: «نمی‌شود هم کار کرد و هم کتک خورد.»

حسن‌ هاشمی، اگر هم از سوی نمایندگان در مجلس شورای اسلامی انتخاب شود، دو چالش مهم دارد؛ یکی حمایت‌های مالی دولت و دوم، همان ماجرای تکراری و قدیمی سازمان‌های بیمه‌گر که در رأس آن وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دارد. هرچند که در دولت یازدهم، وزارت بهداشت یکی از اولویت‌های دولت به شمار می‌رفت و بودجه‌هایی که این وزارتخانه در دولت‌های قبل از آن محروم بود، به آن اختصاص داده شد، اما درنهایت همین بودجه‌ها هم نتوانست هزینه‌های اجرای طرح تحول نظام سلامت را تأمین کند و وزارت بهداشت را هم با چالش بی‌پولی مواجه کرد. حالا وزیر بهداشت دولت دوازدهم، برای اجرای تمام برنامه‌های قبلی‌اش نیاز به پول دارد. پولی که هنوز اختصاص‌دادن یا ندادنش مشخص نیست؛ آن هم در شرایطی که به گفته مسئولان وزارت بهداشت، برخی پزشکان تا ٦ماه با پرداخت‌نشدن حقوق‌شان مواجه شده‌اند. وزیر بهداشت دولت دوازدهم، باید نگران اعتبارات باشد، نگران همراهی‌کردن سازمان‌های بیمه‌گر و اجرای طرح تحول نظام سلامت که حالا گره زیاد دارد. حسن‌ هاشمی در صورت گرفتن رأی‌اعتماد از مجلس، باید فکری به حال این مشکلات کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 292414 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟