ارائه بسته آموزشی قرآنی جامع برای مخاطبین جامعه سلامت

دکتر محمدرضا فراهانی معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در آخرین اختتامیه بیست و دومین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با اشاره به اهمیت قرآن به مثابه یک نسخه شفابخش، گفت: قرآن یک نسخه شفابخش زندگی دنیوی و اخروی برای انسان‌ها است و داشتن قرآن این کتاب آسمانی نعمتی از جانب خداست، اما متاسفانه چه در جهان اسلام و چه در کشورمان این کتاب آسمانی مهجور است، چراکه اگر درک درستی از معارف قرآنی بود و اگر روح و جسم ما با قرآن عجین شده بود، شاهد تفرقه و خونریزی‌هایی که در جهان اسلام به نام دین و قرآن می شود نبودیم.

وی ادامه داد: در قرآن توصیه به وحدت و تاکید بر یکپارچگی مسلمین وجود دارد، اما علی‌رغم این توصیه‌های قرآنی شاهد بیشترین تفرقه در میان مسلمین هستیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت انس با قرآن را برای اصلاح جامعه ضروری دانست و گفت: قرآن می‌تواند جامعه مسلمین را به یک مجموعه بسیار پیشرفته در مسائل دنیوی و اخروی تبدیل کند، اما متاسفانه با اینکه ادعای اسلام داریم، از این کتاب آسمانی دور هستیم. اگر با قرآن مانوس و نزدیک بودیم آنقدر دروغ، تخریب، بداخلاقی و تهمت در جامعه وجود نداشت.

رئیس بیست و دومین جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان وزارت بهداشت، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رهبری جنبش قرآنی در کشور و نقش تاثیرگذار مقام معظم رهبری در این حوزه اظهار کرد: خوشبختانه با درایت مقام معظم رهبری از ۵۰ سال گذشته مردم با قرآن انس بیشتری گرفته‌اند و مقام معظم رهبری این جنبش پنجاه ساله را مدیریت کرده‌اند و از همان ابتدای مبارزه بر نقش قرآن و جنبش قرآنی تاکید داشته‌اند.

فراهانی توجه به قرآن و آموزه‌های دینی از سوی مردم و مسئولان را، راهی برای حل مشکلات جامعه عنوان کرد و گفت: توجه به قرآن کمک بزرگی در سیاست خارجی کشور، حکمرانی، اداره کشور و توسعه اخلاق فردی، اجتماعی و خانوادگی مردم دارد.

فراهانی در ادامه با اشاره به نقش راهبردی و مهم قرآن در جامعه افزود: رهبر معظم انقلاب طی سخنانی تاکید داشته‌اند، کاری که قرآنی‌ها، در جمهوری اسلامی انجام می‌دهند یک کار راهبردی است و اگر فرهنگ را زیربنای کشور بدانیم و قرآن را محور توسعه فرهنگی قلمداد کنیم، آنوقت متوجه خواهیم شد که نقش و جایگاه قرآن مهم و تعیین‌کننده است.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، با اشاره به برگزاری و تداوم جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: برگزاری این جشنواره تفریحی و تفننی نیست، بلکه این جشنواره دریچه‌ای است به سوی قرآن و پنجره‌ای است که همه دانشگاهیان وزارت بهداشت از آن وارد شده و با قرآن انس می‌گیرند.

وی مشارکت ۵۰ هزار نفری دانشگاهیان وزارت بهداشت اعم از اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در جشنواره بیست و دوم را تحسین برانگیز دانست و بیان داشت: خوشبختانه از حدود ۶۰۰ هزار نفر خانواده سلامت کشور یعنی از هر ۱۲ نفر یک نفر در این رویداد بزرگ قرآنی شرکت کرده‌اند که جای بسی خوشحالی و امیدواری است.

فراهانی با اشاره به عملکرد معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در حوزه قرآنی و تلاش‌های صورت گرفته در ۴ سال گذشته، اظهار داشت: علی رغم اینکه تلاش‌های وافری در دولت تدبیر و امید برای نهادینه شدن قرآن انجام شده است، اما نمی‌توان در این مورد احساس رضایت کرد چراکه بحث‌های زیرساختی، تبلیغی و ترویجی در حوزه قرآن باید بیش از پیش در میان جامعه بهداشت و درمان کشور توسعه یابد.

وی افزود: این عدم رضایت از کارهای انجام شده در خصوص قرآن به این خاطر است که در حدود ۳۰ سال گذشته با توجه به اینکه تشکیلاتی را برای ترویج و فعالیت قرآن در مشهد تشکیل داده بودم، مقام معظم رهبری در آن سال در خصوص کار قرآنی فرمودند هر چه در جهت ترویج قرآنی تلاش کنید کافی نیست. این جمله مقام معظم رهبری یعنی هرچه در راه قرآن تلاش کنیم، کم است و نباید به تلاش‌های صورت گرفته اکتفا کنیم.

فراهانی خطاب به شرکت کنندگان بیست و دومین جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان وزارت بهداشت گفت: راه اصلاح جامعه و راه تعالی فرهنگی از مسیر فعالیت‌های قرآنی می‌گذرد از این رو دست اندرکاران قرآنی علوم پزشکی کشور باید افراد زیادی را جذب فعالیت‌های قرآنی در فضای دانشگاهی کنند.

وی افزود: شما اهالی قرآن باید قدر خود را بدانید چراکه رسالت و وظیفه شما بزرگتر از آن چیزی است که تصور می‌شود. همه جامعه قرآنی وزارت بهداشت می‌باید در راه تعالی فعالیت‌های قرآنی از هیچ کوششی دریغ نکنند و در این راستا شما دانشگاهیان دو وظیفه مهم بر عهده دارید که می‌توان به تقویت و ایجاد کانون‌ها و انجمن‌های قرآنی در دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها اشاره کرد، که در این راستا می‌باید یاری دهنده دولت باشید و کار را به دست خودتان بگیرید.

رئیس بیست و دومین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت، بهترین راه جذب جوانان به فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی را جذب غیر مستقیم جامعه دانشگاهی به آموزه های قرآنی و دینی دانست و گفت : شما دانشگاهیان باید افراد مختلف را نه از روی اجبار و اعمال دستوری بلکه از طریق رفتار و کردار مناسب و محبت آمیز به قرآن دعوت کنید.

فراهانی در پایان ضمن تقدیر و تشکر از دست اندرکاران قرآنی در ستاد وزارت بهداشت و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز به واسطه میزبانی شایسته و در حد شان و منزلت قرآن گفت: عملکرد دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حوزه فرهنگی و قرآنی در چند سال اخیر بسیار خوب و رضایت بخش بوده است.

وی همچنین مشارکت دانشگاهیان علوم پزشکی شیراز در این رویداد قرآنی را ستودنی ذکر کرد و گفت: این دانشگاه به لحاظ تعداد شرکت کننده در سه گروه اساتید کارکنان و دانشجویان نسبت به جمعیت دانشگاه خود رتبه اول را دارد.

 بیست و دومین جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، ظهر امروز چهارشنبه ۲۸ تیرماه با تجلیل از برگزیدگان رشته‌های ترتیل، حفظ تحقیق، تواشیح و قرائت قرآن کریم در شیراز به کار خود پایان داد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 284653 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟