کمبود 100 هزار پرستار در برخی از کلانشهرها

ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری گفت: نظام های سلامت احتیاج به سواد سلامت مردم دارند و افرادی که سواد کمتری دارند مدت زمان بستریشان در بیمارستان کمتر و داروی بیشتری مصرف می کنند؛ سواد سلامت توانایی افراد برای استفاده از بهداشت است تا سلامت خود و دیگران را ارتقاء ببخشند.

وی با اشاره به اینکه 44 درصد مردم از سطح سواد سلامت کمتری برخوردار هستند، گفت: همچنین افراد بیکار و بالای 50 سال از سواد سلامت کمتری برخوردارند و مردان سواد کمتری نسبت به زنان بوده که همین موضوع سبب بروز مشکلاتی در ارائه خدمات بهداشت و درمانی است.

حریرچی تصریح کرد : مردم 42 درصد از اطلاعات خود را در خصوص موضوعات بهداشتی از یکدیگر، 46 درصد از پزشک و 32 درصد از اینترنت و 16 درصد از دوستان و 9 درصد از مجلات کسب می کنند. بر اساس فرمول‌های معادل سازی شده میزان درآمد سرانه حوزه بهداشت و سلامت کشور تعیین می‌شود و با توجه به اینکه ایران 7 درصد منابع کل دنیا را دارد، مسئله مهم در حوزه سلامت و نظام بهداشت و درمان عمر با کیفیت مردم است و هر چقدر این سهم در زندگی‌های روزمره بهتر باشد ما می‌توانیم هزینه‌های درمان را در حوزه سلامت کاهش دهیم.

وی گفت: در دنیا برای به دست آوردن میزان هزینه یک سال عمر با کیفیت از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود، هر چقدر سرانه سلامت کشور بیشتر باشد سرمایه‌گذاری در این حوزه صورت گرفته و یک سال عمر با کیفیت در برخی از کشور‌ها نیم برابر و در کشور‌های دیگری تا 2 برابر هزینه 5 هزار و 500 دلاری بابت عمر با کیفیت می‌پردازند.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد : برای درمان بیماری‌های مختلف باید طول عمر با کیفیت را مد نظر قرار دهیم و از دارو‌هایی استفاده کنیم که اولاً کم هزینه بوده و کیفیت زندگی و همچنین طول عمر را ارتقاء می‌بخشد که روش خوبی برای درمان بیماری‌های مختلف در حوزه بهداشت و سلامت است.

حریرچی ادامه داد: ممکن است برای درمان بیماری از دارویی استفاده شود که هزینه آن مبلغی به میزان 15 هزار دلار بوده که برای درمان همین بیماری استفاده از داروی دیگری با صرف هزینه‌ای به میزان 3 هزار دلار صورت بگیرد که معمولاً از روش مقرون به صرفه‌تر و اقتصادی به شرط به خطر نیفتا‌دن کیفیت زندگی و سلامت استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه اولویت‌بندی به درمان بیماری‌ها با توجه به شرایط مختلف تقسیم‌بندی می‌شود، افزود: در برهه‌ای از زمان برای درمان بیماری سرطان ممکن است مبلغی به میزان 40 تا 50 میلیون تومان هزینه شود که اگر در مقاطع قبل به وسیله دارو‌ و واکسن، فقر آهن و کمبود ویتامین Bافراد را کنترل می‌کردیم، جلوی بسیاری از بیماری‌ها گرفته می‌شود و نیازی به صرف هزینه‌های کلان در حوزه بهداشت و درمان نیست.

سخنگوی وزارت بهداشت عنوان کرد: در برخی از کلا‌نشهر‌ها و دیگر نقاط کشورمان در حدود 100 هزار پرستار کمبود داریم که در آگهی‌های استخدامی نصف ظرفیت ثبت‌نام کرده‌اند که برای جبران این کمبود ما ظرفیت پذیرش دانشکده‌های پرستاری را 2 برابر کرده‌ایم و بطور کلی آموزش بیمارستانی هیچ تفاوتی با حالت آکادمیک آن ندارد و پذیرش از طریق دفترچه کنکور صورت گرفته و آموزش پرستاران از طریق امکانات بیمارستانی انجام می‌شود و آموزش بالینی که در دانشکده‌ها به دانشجویان ارائه شده در بیمارستان‌ها نیز این کار صورت می‌گیرد و افرادی سعی دارند بازار Store این مسائل را گرم نگهدارند تا بتوانند منابع خودشان را به دست آورند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 283624 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟