غربالگری مردم مناطق پرخطر کردستان در چادرهای سلامت انجام می‌شود

قاسم کاوه، مسئول بسیج جامعه پزشکی کردستان، درباره برپایی گسترده ایستگاه سلامت در این استان گفت: امسال فعالیت خود را بر روی ایستگاه‌های سلامت متمرکزتر کرده‌ایم تا با یک شکل جدیدتری این خدمات ارائه شود.

وی ادامه داد: در برپایی ایستگاه‌های سلامت، پزشک اعضا را همراهی می‌کند تا مشاوره یا درمان بیماران نیز انجام شود و این برنامه به شکل پیوسته برنامه ریزی شده تا به شکل گسترده در کل استان کردستان اجرایی شود.

کاوه، با اشاره به اینکه با برنامه ریزی انجام شده مناطق پرخطر(های ریسک) شهرستان‌های استان کردستان مشخص شده تا از طریق آنان غربالگری به شکل دوره‌ای در این مناطق ارائه شود، تصریح کرد: در هر شهرستان چند روستا را انتخاب کردیم تا خدمات لازم را به آنان ارائه دهیم.

وی ادامه داد: با توجه به آماری که از معاونت بهداشتی گرفته‌ایم بیماری‌های خاصی در این مناطق وجود داشته است که حجم مراجعه این افراد به بیمارستان بیشتر بوده است؛ بنابراین قرار بر این شد در ابتدا بیماری در ایستگاه سلامت بررسی شود، سپس درمان بعدی توسط پزشک در روستا انجام شود.

مسئول بسیج جامعه پزشکی کردستان درباره زمان و مکان حضور چادرهای سلامت گفت: این موضوع برای شهرستان‌های استان مشخص شده است؛ به عنوان مثال از شهرستان سقز درخواست شده تا چادر سلامت یک روزه را در دو هفته آینده برپا کند اما درباره زمان اعزام و مکان دست مسئولان شهرستان باز است.

وی در ادامه افزود: البته قرار است که گزارش عملکرد را در پایان هفته برای ما ارسال کنند تا ما برنامه ریزی برای بیمارستان صحرایی داشته باشیم.

کاوه، به ارائه غربالگری، تست قند و فشار خون و بی ام آی در چادر سلامت اشاره کرد و گفت: در برنامه امسال موضوع همراه کردن مشاوره روان نیز به چادرهای سلامت اضافه شده است؛ البته تمامی این چادرها مشاوره ندارند اما با هماهنگی معاونت بهداشت یک سری بروشور و پمفلت را نیز ارائه می‌دهند.

ارائه مشاوره‌های روان به شکل موردی در چادرهای سلامت استان

مسئول بسیج جامعه پزشکی کردستان در پایان خاطرنشان کرد: از طریق معاونت بهداشت مسائل مبتلا به از منظرهای مختلف به بهورزها در کلاس‌های آموزشی ارائه می‌شود و با توجه به اینکه شعار امسال سلامت روان است، در چادر سلامت مشاوره‌های موردی نیز به افراد داده می‌شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 284556 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟