بیمه سلامت برای گورخواب ها/ دولت و نگاه واقع بینانه دولت به آمار اعتیاد

اعتیاد به خصوص اعتیاد به مواد مخدر Drugs صنعتی در سال های اخیر با حجم بسیار گسترده ای در حال افزایش بوده و به یکی از مهمترین آسیب های اجتماعی در کشور تبدیل شده است.

مهار بحران اعتیاد در دهه های گذشته آنچنان سخت بود که افزون بر خسارت های مادی و معنوی، موجب هزینه های فراوانی در زمینه های امنیت روانی و اجتماعی به جامعه تحمیل کرد.

پیروزی تفکر اعتدال در انتخابات یازدهمین دروه ریاست جمهوری و تغییر نگرش نسبت به برخی از مسایل جامعه، موجب شکل گیری نگاهی واقع بینانه به مسایل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی شد.

اعتیاد به عنوان مشکلی فراگیر در جامعه از این تغییرات به دور نماند. به گواه برخی از مسوولان دولت تدبیر و امید، این دولت در چهار سال گذشته با اعمال سیاست های خاص توانسته نرخ رشد اعتیاد را 35 درصد کاهش دهد.

نگاه واقع بینانه دولت به آمار اعتیاد

یکی از مهمترین تصمیمات اساسی دولت تدبیر و امید برای مبارزه با مواد مخدر، نگاه واقع بینانه به آمار آسیب های اجتماعی بود. در گذشته به ویژه دولت نهم و دهم آمار واقعی اعتیاد جامعه به مردم ارائه نشد بلکه آمار غیر واقعی با هدف نشان دادن القای کاهش این معضل در جامعه انتشار یافت.

در دولت های نهم و دهم برخلاف روند رو به رشد اعتیاد در جامعه، آمار اعلام شده حکایت از کاهش چشمگیر پدیده اعتیاد داشت تا جایی که دولت وقت در سال 1386 اعلام کرد که کمتر از 2 میلیون نفر معتاد Addicted در جامعه وجود دارد.

اما برخلاف این رویه، شیوه برخورد با آمار اعتیاد در دولت یازدهم رویه ای متفاوت تر از گذشته داشت؛ در این دوره زمانی آمارها نسبت به دولت های قبلی واقعی تر به نظر می رسیدند.

یکی دیگر از راهبردهای دولت راهبرد امنیت روانی جامعه به عنوان روشی برای برخورد با معتادان بود. در این راهبرد دیگر از روش های انتظامی و برخورد قهری خبری نبود.

دولت تدبیر و امید برای تغییر شیوه برخورد با معتادان روش جایگزینی برای حبس زنان معتاد پیشنهاد کرد.

مشارکت سمن های اجتماعی

برخورد با آسیب های آسیب های اجتماعی مانند اعتیاد توسط یک نهاد یا قوه در کشور انجام نخواهد شد بلکه این آسیب را باید با دید ملی مورد توجه قرار گیرد.

یکی از مهمترین روش هایی که دولت یازدهم برای برخورد با گسترش اعتیاد در جامعه در دستور کار قرار داد، توجه به نقش سمن های اجتماعی در آگاهی دادن به مردم بود.

دولت با اعتقاد به اینکه معضل اعتیاد یک معضل ملی و همه اقشار جامعه باید برای حل آن مشارکت داشته باشند، تلاش کرد تا سازمان های مردم نهاد را در مبارزه با گسترش این پدیده شوم سهیم کند.

«علی ربیعی» وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در این زمینه در کانال تلگرامی خود نوشت: متاسفانه چند سمن که می خواستند حول محور اعتیاد کار کنند از دولت گذشته معطل مانده بودند که به آنها مجوز دادیم.

« این اقدام دولت موجب شد رشد اعتیاد کاهشی 35 درصدی داشته باشد و این کاهش در نتیجه شیوه برخورد دولت با افراد درگیر این آسیب اجتماعی بود.»

مراکز نگهداری معتادان و ایجاد اشتغال

در دولت تدبیر و امید شیوه برخورد با معتادان خیابانی نیز تغییر کرد و وزارت کار به عنوان مجری این طرح انتخاب شد. این وزارتخانه با گسترش مراکز نگهداری معتادان خیابانی، آنان را به کمپ های اجباری ترک اعتیاد فرستاد.البته در این مراکز نیز شیوه برخورد و راهکار متفاوت تر از گذشته بود.

در مراکز نگهداری معتادان از پزشک، تیم روانشناس و کارشناس ارتباط با خانواده برای دوره های درمانی استفاده شد. درپاره ای از مواقع نیز دوره درمانی کامل یک فرد از 30 روز تا شش ماه به طول انجامبد.

تغییر در شیوه درمان یکی دیگر از نوآوری های دولت تدبیر و امید است. کارشناسان مراکز ترک اعتیاد با علم به اینکه متادون درمانی روش مناسبی نیست، تدابیری اتخاذ کردند که نه تنها به ترک اعتیاد در بیشتر معتادان انجامید بلکه به ایجاد شغل نیز منتهی شد.

همچنین در این زمینه دولت تدبیر و امید اعتباری بالغ بر 60میلیارد تومان برای درمان معتادان در نظر گرفت. مراکز نگهداری و سالم سازی معتادان نیز نسبت به دوره های پیشین در این دولت رشدی 52 درصد داشته است.

سردار «علی مویدی» قائم مقام دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر فروردین ماه امسال اعلام کرد: در حالی که چهار سال پیش ظرفیت نگهداری و ساماندهی 400 تا 500 نفر معتاد متجاهر را داشتیم اما با حمایت ستاد، توجه استاندار و اعضای شورای هماهنگی استان امروز می‌توانیم 10 هزار معتاد متجاهر را ساماندهی کنیم.

بیمه سلامت برای گورخواب ها

گزارش رسانه ای از گورخواب های «نصیر آباد» شهرستان شهریار موجی از نگرانی در میان مردم ایجاد کرد. دولت پس از این گزارش با همکاری نیروی انتظامی ابتدا آنان را به مراکز نگهداری و ترک اعتیاد فرستاد و در ادامه اقدام به صدور بیمه سلامت برای آنان کرد.

در این زمینه «احمد ریاضیات» مدیرکل بیمه‌گری و درآمد سازمان بیمه سلامت ایران دی ماه سال گذشته و پس از انتشار گزارش گورخواب ها گفت: هر کدام از این افراد که دارای شماره ملی و کارت شناسایی هستند می‌توانند با مراجعه به وب سایت سازمان بیمه سلامت ایران و یا دفاتر پیشخوان دولت نسبت به ثبت نام اقدام کنند که هزینه‌ای هم ندارد و دفترچه بیمه سلامت به صورت رایگان و به مدت یک سال در اختیارشان قرار می‌گیرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 283486 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟