قیمت پایین داروهای ایرانی در کشورهای همسایه

محمدرضا دری دبیر انجمن داروسازان تهران در خصوص بحث واردات دارو به صورت قاچاق، اظهار کرد: اصولاً پدیده قاچاق Contraband به هر صنعتی در تمام کشورها ضربه وارد خواهد کرد که کشور ما نیز از این امر مستثنی نیست.

وی افزود: با توجه به وسعت کشور ما و مرزهای نیمه‌بازی که داریم، مشاهده می‌شود که مواد مخدر Drugs به‌راحتی از کشورهای خارجی به کشور ما وارد می‌شود که باید گفت دارو نیز می‌تواند به‌راحتی به کشور وارد شود.

دبیر انجمن داروسازان تهران ادامه داد: داروی قاچاق تنها کالایی است که در کشور ما به واسطه نظارت صحیح سازمان غذا و دارو و آگاهی مردم و همچنین داروخانه‌ها در سطح بازار Store بسیار کم مشاهده و عرضه می‌شود، زیرا مردم جامعه می‌دانند که باید داروی استاندارد را از داروخانه تهیه کنند، همچنین داروخانه‌ها نیز به این موضوع واقف هستند که اگر داروی قاچاق را به فروش برسانند، با بازرسی‌های انجام‌شده در صورت وقوع تخلف، جریمه سنگینی را باید بپردازند.

دری گفت: عرضه داروی قاچاق در ایران خوشبختانه کنترل شده است و پایین‌ترین میزان عرضه داروی قاچاق در میان کشورهای منطقه، متعلق به ایران است.

این داروساز تصریح کرد: خوشبختانه امنیت درمانی در کشور ما بسیار بالاست و کسی نمی‌تواند به‌راحتی داروی قاچاق وارد کشور کند.

وی در خصوص عوارض استفاده از داروهای قاچاق، توضیح داد: استفاده از داروهای قاچاق مسلماً سلامتی افراد را دچار خطر خواهد کرد و علاوه بر آن به هر میزان که دارویی به صورت قاچاق وارد کشور شود، به همان میزان از تولید ملی کشور کم خواهد شد.

دبیر انجمن داروسازان تهران اظهار کرد: زمانی که بیماری نیازمند یک داروی خاص باشد و دسترسی کافی به آن دارو وجود نداشته باشد، مجبور خواهد شد آن دارو را از مراکز غیرمجاز مانند ناصرخسرو تهیه کند، لذا لازم است نیروی انتظامی بر این مراکز نظارت کافی را داشته باشد.

دری تصریح کرد: بسیاری از کشورهای همسایه برای وارد کردن داروهای قاچاق به کشور ما برنامه‌ریزی می‌کنند و با یک هدف‌گذاری دقیق به دنبال فهمیدن این موضوع هستند که کشور ما با کمبود کدام داروها مواجه است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: لازم است نیروی انتظامی در بحث قاچاق دارو وارد عمل شود و همچنین به این موضوع نیز توجه داشته باشد که بسیاری از داروها از داخل کشور ما به کشورهای همسایه وارد شده و به صورت بسیار ارزان به فروش می‌رسد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 283015 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟