طرز پخت کوفته تبریزی | فیلم
حجم ویدیو: 7.37M | مدت زمان ویدیو: 00:01:00

به گزارش رکنا، کوفته تبریزی از غذاهای سنتی تبریز است که طرفداران بیشماری دارد. برای تهیه این نوع کوفته فیلم را تا انتها ببینید. در این فیلم موادی که به کار رفته است بدین شرح است؛ گوشت چرخ‌کرده: 400 گرم، نمک: 2/5 قاشق چای‌خوری، پیاز داغ: 2 قاشق غذاخوری، زردچوبه : نصف قاشق چای‌خوری، فلفل سیاه و چیلی: به مقدار لازم، برنج: یک سوم پیمانه، لپه: یک سوم پیمانه، تخم مرغ: یک عدد

و اما در ادامه با کمی تغییر در مقدار و نوع مواد غذایی طرز تهیه این کوفته خوشمزه  و مقوی را به جز فیلم فرا خواهید گرفت.

مواد لازم برای تهیه کوفته

گوشت چرخ کرده 300 تا 400 گرم

برنج 5 قاشق غذا خوری

لپه 4 قاشق غذاخوری

تخم مرغ یک عدد

پیاز 2 عدد متوسط

سبزی معطر 2 قاشق غذاخوری (توصیه من این است که مرزه و ترخون باشد و گشنیز و جعفری. اگر یکی، دو پر نعناع و شوید هم بریزید بد نیست. نعناع را زیاد نریزید که کوفته را تلخ می کند.)

برای مواد میانی کوفته تبریزی هم به دلخواه می توانید آلو، زرشک یا گردو را داشته باشید. هرکدام رو که خواستید از قبل خیس بدهید.

رب گوجه 4 قاشق غذا خوری

روغن و نمک و فلفل و زردچوبه و آب به مقدار لازم

من مقدار مواد را به اندازه ای گفتم که خودم استفاده کردم و با این دستور دقیقا 3 تا کوفته تحویل می گیرید. پس اگر مقدار بیشتری کوفته تبریزی می خواهید مقدار را خودتان تغییر بدهید. البته به جز تخم مرغ که به ازای هر نیم کیلو گوشت یک تخم مرغ باید اضافه کنید.

مراحل پخت کوفته تبریزی

۱. برنج و لپه را نیم پز و نیم کوب کنید

قبل از هرچیز اگر لازم است لپه را خیس بدهید. لپه ای که من داشتم دیرپز نبود و با برنج و مقداری آب گذاشتم با هم نیم پز شود. توصیه ام به شما این است که لپه را جدا و برنج را هم جدا نیم پز کنید.

بعد از اینکه نیم پز شدند با گوشتکوب آنها را نیم کوب کنید؛ پس اصلا لازم نیست که از میکسر استفاده کنید. تنها باید کوبیده شوند.

۲. سس کوفته را آماده کنید

در حین خنک شدن برنج و لپه نیم کوب شده، یکی از پیازها را رنده می کنیم و در مقداری روغن و زردچوبه تفت می دهیم. بعد از اینکه پیازها کمی طلایی شدند رب را اضافه می کنیم و باز کمی تفت می دهیم و نمک و فلفل را اضافه می کنیم.

حالا 4 تا 5 لیوان آب می ریزیم و می گذاریم کمی بجوشد. بعد هم شعله را خیلی کم می کنیم و می گذاریم سس به همان صورت روی گاز باشد.

۳. مواد کوفته را مخلوط کنید

یکی از پیازها را با رنده متوسط (نباید درشت باشد) رنده می کنیم و آب اضافی اش را می گیریم. پیاز و گوشت و نمک و فلفل و زردچوبه را آنقدر ورز می دهیم تا مواد کاملا به خورد هم بروند.

حالا لپه و برنجی را که نیم کوب کردیم به مخلوط گوشت مان اضافه می کنیم و باز ورز می دهیم. ورز دادن این مقدار مواد حداقل به 10 دقیقه زمان نیاز دارد.

نکته مهم در کوفته این است که مواد کاملا به خورد هم بروند و ورز داده شوند. اینطوری هم طعم بهتری دارد و هم وا نمی رود. وقتی مواد به خورد هم رفتند سبزی را اضافه می کنیم و باز ورز می دهیم.

در انتها هم تخم مرغ را اضافه می کنیم و باز ورز می دهیم و مجددا ورز می دهیم. چند باری هم مواد را با دست تان بردارید و به داخل ظرف بکوبید.

کوفته را آنقدر ورز بدهید که مواد کاملا به خورد هم بروند و به راحتی بتوانید یک گلوله کاملا گرد با آن درست کنید.

۴. گلوله های گرد درست کنید

با دست تان گلوله بزرگی را درست کنید. داخلش آلو یا زرشک یا گردو بگذارید و کاملا گردش کنید و به آرامی در قابلمه سس که روی حرارت ملایم است قرار بدهید.

بهتر است که کوفته ها کاملا در آب غوطه ور شوند ولی من چون می خواهم آب غلیظی را داشته باشم خیلی این کار را نمی کنم (چون نان را تریت نمی کنیم اما اگر شما می خواهید نان را تریت کنید حتما مقدار آب را بیشتر کنید.)

حرارت کوفته را خیلی زیاد نکنید و درش را نیم باز قرار می دهیم به مدت حدود یک ساعت تا آماده شود. بعد از نیم ساعت بروید سراغش و کوفته ها را کمی جا به جا کنید و برگردانید. البته این کار را هم خیلی آرام انجام بدهید.

فوت فن و نکات پخت کوفته

فوت و فن های کوفته زیاد است و واقعا مثل ته چین از آن دسته غذاهاست که باید با تجربه و صبر و حوصله مهارت های پختش را یاد گرفت ولی به طور کلی:

- لپه و برنج باید نیم پز باشد نه اینکه کاملا بپزد و یا خام باشد.

- آب پیاز باید گرفته شود.

- در هر مرحله از مخلوط کردن مواد آنها را کاملا ورز بدهید. کوفته به طور کلی باید یکربع ورز بخورد و این مرحله مهم ترین قسمت ماجراست.

- گلوله هایتان باید کاملا یکدست و گرد باشد و خیلی آرام وارد قابلمه شود.

- حرارت قابلمه ای که آب رب در آن است و کوفته ها را می خواهید داخلش بگذارید باید کاملا پایین و ملایم باشد. اگر آب رب در حال قل زدن باشد کوفته وا می رود.

- در کوفته را اصلا نباید کیپ کنید چون وا می رود. من خودم در 5 تا 10 دقیقه اول اصلا درش را نمی گذارم و بعد از آن درش را نصفه می گذارم.

- به هیچ وجه تا یکربع اول به کوفته ها دست نزنید چون هر تکان کوچک ممکن است باعث ترک خوردنش شود.

- یک نکته دیگر هم اینکه از همان ابتدا موادتان را به تعداد جدا و بعد گلوله کنید تا هم اندازه باشند.

کدخبر: 933960 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟