آش جو گزینه مناسب برای افطار + فیلم
حجم ویدیو: 31.94M | مدت زمان ویدیو: 00:12:26

طرز تهیه یک آش خوشمزه و پرمصرف به نام آش جو را در این مطلب یاد می گیرید.

به گزارش رکنا، یک کارشناس آشپزی با حضور در برنامه‌ای تلویزیونی، طرز تهیه آش جوی محلی را آموزش داده است. در ماه مبارک رمضان انواع آش به ویژه آش جو و آش رشته سر سفره افطار روزه داران دیده می شود.

در فیلم زیر، طرز تهیه آش جوی محلی را مشاهده می‌کنید. همچنین علاوه بر توضیحات فیلم به روش دیگری در ادامه دستور پخت این آش خوشمزه را بخوانید.

مواد لازم برای ۴ نفر

سبزی آشی    ۵۰۰ گرم

جو پوست کنده    ۱ پیمانه

برنج نیم دانه    ½ پیمانه

عدس    ½ پیمانه

سیر    ۴ حبه

نعناع خشک    ۲ قاشق سوپ خوری

نخود    ۱ پیمانه

پیاز    ۳ عدد بزرگ

عصاره گوشت    ۲ عدد

لوبیا چیتی    ۱ پیمانه

کشک    ۱ پیمانه

نمک و فلفل سیاه    به مقدار کافی

زردچوبه و روغن    به مقدار کافی

طرز تهیه آش جو مجلسی

مرحله اول

برای تهیه آش جو خوشمزه ابتدا نخود و لوبیا را از شب قبل درون یک کاسه آب می ریزیم و اجازه می دهیم به خوبی خیس بخورند تا نفخ شان برطرف شود. جو را هم به همین صورت باید از حداقل ۳ ساعت قبل بخیسانیم.

مرحله دوم

بهتر است برنج را نیز درون کاسه ای جداگانه از یک ساعت قبل بخیسانیم تا نرم شود. برای شروع نخود و لوبیا را آبکشی می کنیم و به همراه ۳ تا ۴ لیوان آب درون یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم تا بپزند.

مرحله سوم

در این مرحله برنج و جو را نیز پس از آبکشی درون یک قابلمه بزرگ می ریزیم، سپس ۶ لیوان آب اضافه می کنیم. در ادامه قابلمه را روی حرارت قرار می دهیم و اجازه می دهیم برنج به طور کامل بپزد و جو لعاب بیندازد.

مرحله چهارم

حالا پیازها را به صورت خلالی یکدست و نازک خرد می کنیم، سپس یک تابه مناسب روی حرارت قرار داده و مقداری روغن اضافه می کنیم. در ادامه پیاز را به تابه اضافه کرده و به خوبی تفت می دهیم تا طلایی شود،

مرحله پنجم

پس از اینکه پیاز طلایی شد، آنرا یک سمت تابه جمع می کنیم، سپس سیر را به صورت خلالی خرد می کنیم و به تابه اضافه می کنیم. در ادامه سیر را هم حدود یکی دو دقیقه  تفت می دهیم تا عطر سیر خارج شود.

مرحله ششم

در این مرحله مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به سیر و پیاز اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم تا عطر ادویه ها خارج شود، سپس تابه را از روی حرارت کنار می گذاریم. پس از گذشت ۳۰ دقیقه از پخت نخود و لوبیا، عدس را به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله هفتم

پس از گذشت ۳۰ دقیقه از اضافه کردن عدس، ترکیب نخود، لوبیا و عدس را به همراه عصاره گوشت به قابلمه حاوی جو و برنج اضافه می کنیم و اجازه می دهیم یک ساعت با هم بپزند. بعد از گذشت یک ساعت پیاز داغ و سیر داغ را اضافه می کنیم.

مرحله هشتم

حالا ۳۰ دقیقه دیگر صبر می کنیم، سپس سبزی آش را خرد کرده و به قابلمه می افزاییم. در ادامه باید آش را هر چند دقیقه یک بار مخلوط کنیم تا ته نگیرد. در همین حین نعناع خشک را با کمی روغن به مدت یک دقیقه تفت می دهیم.

مرحله نهم

زمانی که آش به غلظت مورد نظرمان رسید، نعناع خشک را به همراه مقداری کشک به قابلمه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم آش جا بیفتد. زمانی که آش جا افتاد، آن را درون ظرف می کشیم و با مواد دلخواه تزیین می کنیم.

کدخبر: 772376 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟