سس مایونز خانگی + فیلم
حجم ویدیو: 8.24M | مدت زمان ویدیو: 00:03:25

اگر از طرفداران سس مایونز هستید طرز تهیه سس مایونز را در ادامه بخوانید.

به گزارش رکنا، ابوالفضل جعفری، کارشناس آشپزی با حضور در برنامه‌ای تلویزیونی، طرز تهیه سس مایونز را آموزش داده است.

در فیلم زیر، طرز تهیه سس مایونز را مشاهده می‌کنید.

سس مایونز یکی از انواع سس های پر مصرف و بسیار محبوب در سراسر جهان است که می توان آن را یکی از خوشمزه ترین کشف های بشریت دانست که برای طعم دهی به انواع سالادها ، ساندویچ ها و غذاهای فست فودی مورد استفاده قرار می گیرد. برخی بر این باور هستند که این سس برای اولین بار توسط آشپزهای فرانسوی تهیه شده است اما با این حال عده ای می گویند این سس در جزیره ای کوچکی در اسپانیا تهیه شده است.

سس مایونز که به اختصار مایو نیز گفته می شود از ترکیب روغن و تخم مرغ و ادویه ها تهیه می شود.اما شاید تاریخچه دقیقی از سس مایونز نباشد و یا اختلافاتی در پیدایش آن وجود داشته باشد ولی فرانسوی نقش بسیار مهمی در گسترش آن داشتند.

مایونز در اکثر ساندویچ ها مرینت کردن کباب ها استفاده می شود و می توان رقیب سر سختی برای سس کچاب باشد و حالا چه خوب است این سس را در منزل تهیه کنیم تا از سلامت آن مطلع باشیم. با مقدار موادی که در این دستور قرار گرفته است می توانید یک شیشه کوچک سس مایونز تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری سس مایونز تهیه کنید کافی است مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید.

مواد لازم سس مایونز برای یک شیشه

    روغن مایع ۱ لیوان

     تخم مرغ ۱ عدد

    شکر ۱ قاشق مرباخوری

    نمک ¼ قاشق چایخوری

    آبلیمو ۲ قاشق مرباخوری

    سرکه سفید ۲ قاشق مرباخوری

    فلفل سیاه به اندازه کافی

    سس خردل ۱/۲ ق چای خوری

طرز تهیه سس مایونز

مرحله اول: آماده سازی

برای تهیه سس مایونز خانگی یکی از مهم ترین عوامل یک سس با کیفیت در خانه هم دما بودن تخم مرغ و روغن می باشد در تهیه این سس نیازی نیست از زرده استفاده کنید و با کمک تخم مرغ کامل این سس تهیه می شود.

مرحله دوم: هم زدن تخم مرغ

تخم مرغ ها را داخل کاسه ریخته و یا بهتر است برای فرم گیری بهتر از مخلوط کن یا غذاساز یا گوشت کوب برقی استفاده کنید تخم مرغ را باید به مدت ۳ دقیقه بزنید تا حجیم و سفید رنگ شود ( حجم تخم مرغ ها حداقل باید دو برابر شود).

مرحله سوم: افزودن مزه ها

در ادامه آبلیمو و سرکه سفید و فلفل سیا و نمک و سس خردل و شکر را اضافه کنید و با افزودن هر کدام چند دقیقه مواد را هم بزنید تا به خوبی یکدست شود افزودن شکر باعث بالانس شدن مزه ها می شود.

مرحله چهارم: افزودن روغن

وقتی مواد خوب مخلوط شوند و آن وقت روغن مایع را قطره قطره به مواد اضافه می کنیم و با ریختن هر قطره با مواد آن را به طور مداوم مخلوط می کنیم و سپس قطره بعدی را می ریزیم.زمانی که نصف لیوان از روغن مایع  را قطره قطره اضافه کردید دیگر دست نگه می داریم و سس را مخلوط می کنیم به احتمال زیاد مایه سس غلیظ شده و اصطلاحا خودش را گرفته هر وقت مواد به غلظت رسید دست از هم زدن بردارید.

مرحله پنجم: تهیه سس مایونز

حالا سس مایونز بدست آمده را به مدت ۲ ساعت در دمای محیط منزل سس را قرار می دهیم.ذدر اخر سس را در شیشه می ریزیم و درب آن را می بندیم و در یخچال نگهداری می کنیم.سعی کنید سس مایونز خانگی که درست می کنید متناسب با مقدار مصرف ۱ هفته باشد بدلیل نداشتن مواد نگهدارنده بیش از این نمی توان سس را نگهداری کرد چون فاسد می شود.این سس سالم را با انواع سالادها نوش جان کنید.

نکات کلیدی در تهیه سس مایونز خانگی

می توانید از سرکه قرمز استفاده کنید ولی رنگ سس را کمی تیره می کند.

افزودن روغن تقریبی می باشد و ممکن است کمی بیشتر یا کمتر بخواهد پس دقت کنید وقتی پره های مخلوط کن یا غذاساز روی سس باقی ماند یعنی افزودن روغن بس می باشد.

این سس به دلیل نداشتن مواد نگهدارنده بیش از یک هفته در یخچال باقی نمی ماند.

از روغن مایع مخصوص خوارک استفاده کنید زیرا روغن کنجد یا زیتون غلظت مورد نظر را به شما نمی دهد.

دقت کنید یکی از مهم ترین نکته ها این است وقتی سس غلیظ شدن دست از هم زدن بکشید وگرنه به روغن افتاده و سس خراب می شود.

اگر سس خردل نداشتید از ۱ ق چای خوری پودر خردل نیز می توانید استفاده کنید.

اگر دوست دارید رنگ سس سفید باقی بماند از فلفل سفید استفاده کنید.

به جای سرکه سفید از سرکه سیب نیز می توانید استفاده کنید.

از بالاترین سرعت همزن یا دستگاه خود برای مخلوط کردن مواد استفاده کنید.

بهتر است این سس را یک روز در یخچال قرار دهید تا جا افتاده شود سپس استفاده کنید.

می توانید در انتها برای تزئین سس مایونز هرکدام را با کلم بنفش یا رنگ خوراکی تزئین کنید و برای انواع سرو سالادها استفاده کنید.

سس خردل باعث ماندگاری بیشتر سس مایونز می شود.

کدخبر: 748477 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟