رولت خرما و گردو مخصوص ماه رمضان + دستور تهیه در خانه

رولت خرما و گردو یکی از انواع حلواهای مجلسی ایرانی است که به همراه گردو و خرما به صورت رولت شکل داده می شود.

با مقدار موادی که در این دستور قرار گرفته است می توانید برای ۱۲ نفر رولت خرما و گردو تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری رولت خرما و گردو تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. 

مواد لازم :

شکر ۱۵۰ گرم

خرما ۲۵۰ گرم

روغن مایع ۸۰ گرم

روغن جامد ۸۰ گرم

آرد سفید ۲۵۰ گرم

گلاب ۲ قاشق سوپخوری

زعفران ۱ قاشق غذاخوری

مغز گردو نیمکوب شده ۱۵۰ گرم

هل سبز پودر شده ۱ قاشق چایخوری

کنجد ، پودر پسته و بادام به اندازه کافی

طرز تهیه

برای تهیه رولت خرما و گردو ابتدا آرد را الک می کنیم و در تابه ای می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم و تفت می دهیم تا بوی خامی آن از بین برود و در ظرفی آرد را می ریزیم و کنار می گذاریم. روغن مایع و جامد را با هم در تابه ای می ریزیم.

 روی حرارت ملایم می گذاریم تا داغ شود و آرد تفت داده شده را به روغن اضافه می کنیم و با قاشق چوبی هم می زنیم تا روغن کاملا به خورد آرد برود. سپس در قابلمه ای ۱ پیمانه آب می ریزیم و شکر را به آن اضافه می کنیم.

 روی حرارت ملایم قرار می دهیم و هم می زنیم تا شکر کاملا در آب حل شود و بعد زعفران دم کرده را به آن می افزاییم و هم می زنیم و در آخر گلاب را اضافه می کنیم و هم می زنیم و زیر شعله را خاموش می کنیم.

شربت را کم کم به مخلوط آرد اضافه می کنیم و هم می زنیم تا خوب به خورد مخلوط آرد برود و حلوا به روغن انداختن بیافتد،قابلمه را از روی حرارت بر می داریم و کمی هم می زنیم و به مدت ۳۰ دقیقه می گذاریم تا خنک شود.

تا خنک شدن مایه حلوا ، خرما را در تابه می ریزیم و کمی روغن روی آن می ریزیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا خرما ها نرم شوند البته کمی تفت نیز می دهیم و هل را اضافه می کنیم و مجددا تفت می دهیم و تابه را از روی حرارت بر می داریم.

سپس ۱ عدد کیسه نایلونی را روی تخته آشپزخانه قرار می دهیم و حلوا را روی آن می ریزیم و ۱ عدد کیسه دیگر روی حلوا قرار می دهیم و با وردنه روی حلوا می کشیم تا حلوا کاملا باز شود و بعد کیسه نایلون روی حلوا را بر می داریم.

گردوی نیم کوب شده را روی حلوا به صورت پخش می ریزیم و با کیسه نایلونی که کف حلوا هست آرام رول می کنیم و کیسه را بیرون می اندازیم و به مدت ۱۲ ساعت رولت ها را در یخچال قرار می دهیم تا خود را بگیرند.

در آخر رولت ها را از یخچال بیرون می آوریم و با یک کارد تیز آنها را به صورت حلقه ای برش می زنیم تا حلوا حالت رولت بگیرد سپس رولت های را در ظرف مورد نظرمان می چینیم و روی آنها را با کنجد ، پودر پسته یا پودر بادام تزیین می کنیم. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 473952 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟