خوشمزه ترین آش محلی را در خانه بپزید!

مواد لازم

سبزی آش (تره، جعفری، شوید): ۳۵۰ گرم

نخود: ۱۲۰ گرم

برنج: دو سوم پیمانه

دوغ ترش: یک لیتر

پیاز داغ: دو قاشق غذاخوری

سیر داغ: یک قاشق غذاخوری

نعنا داغ: سه قاشق غذاخوری

نمک: به مقدار لازم

فلفل: به مقدار لازم

طرز تهیه آش دوغ

برای درست‌کردن آش دوغ، نخود را از شب قبل خیس کنید و هرچند ساعت یکبار بار آب آن را عوض کنید تا نفخش از بین برود. برنج را هم کمی قبل از شروع به پخت در آب بخیسانید.

شش لیوان آب داخل قابلمه بریزید تا شروع به پختن کند. بعد از حدود دو ساعت وقتی نخود تقریباً پخته شد، برنجی را که از چند ساعت قبل خیس کرده بودید، به قابلمه اضافه کنید (اجازه ندهید نخود خیلی بپزد، چون در حین پختن برنج و سبزی له می‌شود).

سیر داغ و پیاز داغ را هم برای خوش طعم‌تر‌شدن به محتویات قابلمه اضافه می‌کنیم. حالا اجازه می‌دهیم تا برنج هم کاملاً بپزد و له شود. در این مرحله در‌صورتی‌که آب آش خیلی کم شده بود، کمی آب به آن اضافه کنید. دقت کنید آب آش اصلاً نباید زیاد باشد زیرا در انتها دوغ هم به آن اضافه می‌شود.

سبزی آش را اضافه کنید و اجازه دهید تا سبزی هم بپزد. در این مرحله نمک و فلفل را هم اضافه کنید. حدود نیم ساعت بعد سبزی هم می‌پزد.

در انتها دوغ را به آش اضافه کنید. البته نباید در قابلمه را ببندید؛ زیرا ممکن است دوغ ببرد. حدود نیم ساعت صبر کنید تا آش جا افتاده و آماده شود. آش دوغ شما آماده است. آش را در ظرف بکشید و روی آن را با نعنا داغ، سیر داغ و پیاز داغ تزئین کنید.

 

کدخبر: 379748 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟