در این موزه تهران؛ رایگان خیمه شب بازی آموزش می دهند + فیلم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، حوالی مرکز شهر تهران و در خیابان وصال، موزه ای وجود دارد که با سایر موزه هایی که دیده اید کاملا متفاوت است؛ موزه خیمه شب بازی . اینجا می توانید عروسک های « مبارک » و « حاجی فیروز » را ببینید که قدمتی چندین ساله دارند و می توانید با کمک راهنمای موزه، قصه شان را بشنوید. اینجا، هر سه شنبه شب هم نمایش خیمه شب بازی دارد که می توانید با فرزندانتان به آنجا بروید و سرگرمی متفاوتی را برایشان رقم بزنید و استارت علاقه مند شدنشان را به هنر سنتی ایران بزنید.

خانه موزه خیمه شب بازی ایران دارای عروسک های قدیمی خیمه شب بازی از دهه 40 تاکنون و کتاب های تخصصی در این حوزه است. آدرس این خانه موزه بلوار کشاورز، خیابان وصال شیرازی، کوچه شاهد، پلاک ۶ است.

 

تاریخچه خیمه شب بازی به چه زمانی بر می گردد؟

سیاوش ستاری، بازیگر و خیمه شب باز در گفت و گو با رکنا در خصوص اینکه خیمه شب بازی از کجا شروع شده است و بین ایرانیان رواج پیدا کرده، می گوید: 900 سال پیش خیام، شاعر بزرگ ایرانی اینگونه سروده بود: ما لُعْبَتِکانیم و فلک لُعبَت باز / از روی حقیقتی نه از روی مَجاز؛ یک چند درین بساط بازی کردیم / رفتیم به صندوقِ عدم یک یک باز! در واقع در این شعر، عناصر خیمه شب بازی کاملا دقیق استفاده شده است.

ستاری در ادامه می افزاید: همچنین نظامی گنجوی، دیگر شاعر بزرگ ایرانی نیز قصه ای دارد از بهرام گور ، پادشاه ساسانی که مربوط به هزار و 600 سال پیش است. در آن شعر نظامی اینگونه می سراید: «شش هزار اوستاد دستان ساز / مطرب و پای کوب و لعبت باز، گرد کرد از سواد هر شهری/ داد هر بقعه را از‌آن بهری، تا به هرجا که رخت‌کش باشند/ خلق را خوش کنند و خوش باشند». این شعر، مربوط به داستان شش هزار کولی دوره گرد است که بهرام گور آنها را استخدام می کند تا برای مردم امپراتوری ایران شادی ایجاد کنند. در این شعر، از سه حرفه یاد می شود که نخستین آن «لعبت باز» است. این نشان می دهد که از هزار و 600 سال پیش در ایران، سابقه نمایش عروسکی داریم ولی در این خصوص توضیحی ارائه نمی شود که این نمایش به چه شکل است. 

علاقه مندان به یادگیری هنر خیمه شب بازی بشتابند

این خیمه شب باز می گوید: نمی توان گفت که این هنر از چه زمانی رو به افول رفت؛ ولی وقتی قهوه خانه از رونق افتاد، مردم برای دیدن خیمه شب بازی یا نقالی به قهوه خانه نرفتند. درست است که با روی کار آمدن تلویزیون و دیگر وسایل سرگرمی، مردم دیگر سراغی از این هنر سنتی نگرفتند ولی مهم ترین نکته این است که روزی هنر سنتی مُرد که هنرمندان احساس کردند ضرورتی وجود ندارد که آن هنر را به فرزندانش بیاموزند.

سیاوش ستار در پایان می گوید: من به طور رایگان به کسانی که علاقه مند به یادگیری خیمه شب بازی هستند آموزش می دهم. همچنین افراد با استعداد و علاقه مند، ابزار لازم برای انجام این کار را هدیه می دهم. 

کدخبر: 981985 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟