همه چیز درباره معروف ترین انواع رژیم لاغری

. شاید توصیه های آن ها درست باشد اما چه مزایا و معایب دیگری دارد؟ به خاطر داشته باشید آنچه که برای دیگری دارو است، شاید برای شما سم باشد. یعنی اگر یک رژیم لاغری برای دیگری مفید بوده، شاید به بدن شما آسیب برساند. از همین رو، بهتر است با انواع رژیم لاغری و مزایا و معایب آنها آشنا شوید.

2

4 رژیم لاغری معروف و مزایا و معایب آنها

رژیم ها را می توان به عنوان برنامه های غذایی ثابت یا مشخص شده برای یک هدف خاص مانند کاهش وزن یا افزایش وزن تعریف کرد. برخی از برنامه های غذایی در دراز مدت سالم و پایدار هستند؛ اما بعضی دیگر (به خصوص درمورد رژیم های لاغری) اگرچه در کوتاه مدت موثرند، اما بسیار محدود کننده بوده و ممکن است به بدن شما آسیب برسانند.

برخی از رژیم های لاغری مصرف کربوهیدرات ها، کالری ها یا چربی های ناسالم را محدود می کنند، دسته ای دیگر بر کاهش اشتهای شما متمرکز می شوند. بنابراین، رژیم غذایی چه انواعی دارد؟ در اینجا متداول ترین رژیم های لاغری که ممکن است درباره آنها شنیده باشید را توضیح داده ایم.

1.رژیم گیاهخواری

گیاهخوارها محصولات حیوانی را هم برای سلامتی خودشان و هم به لحاظ اخلاقی و دلایل زیست محیطی مصرف نمی کنند. آنها همچنین مخالف بهره وری از حیوانات و خشونت علیه آنان هستند. وگانیسم سخت ترین نوع گیاهخواری است زیرا علاوه بر گوشت، اجازه مصرف تخم مرغ، لبنیات یا محصولات حیوانی مانند عسل، ژلاتین، آب پنیر، آلبومین، کازئین یا برخی از انواع ویتامین d-3 را هم نمی دهد. به غیر از دلایل اخلاقی، بهداشتی و محیطی، آنها با اهداف دلسوزانه از مصرف محصولات حیوانی خودداری می کنند.

رژیم لاغری وگان نسبت به سایر انواع رژیم ها با کاهش شاخص توده بدنی (BMI) بیشتری همراه است. اگر محاسبه BMI را قبل و بعد از رژیم لاغری وگان انجام دهید، متوجه کاهش وزن چشمگیر خود خواهید شد.

مزایای رژیم لاغری گیاهخواری

  • چربی این رژیم بسیار کم و پروتئین آن بالاست؛ بنابراین با این رژیم مدت زمان طولانی تری حس سیری خواهید داشت.
  • این رژیم پایه ی گیاهی دارد. به همین دلیل، خطر ابتلا به دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و مرگ زودرس را کاهش می دهد.
  • چون گوشت فرآوری شده در این رژیم لاغری ممنوع است، در جلوگیری از ابتلا به آلزایمر، سرطان یا بیماری های قلبی نقش موثری را ایفا می کند.
  • خطر ابتلا به بیماری های عروقی، فشار خون و چاقی را کاهش می دهد.

معایب رژیم گیاهخواری

مواد مغذی بسیاری مثل ویتامین د، ب 12، آهن، ید، کلسیوم، امگا 3 و زینک در این نوع رژیم ممکن است کم باشد زیرا این مواد مغذی بیشتر در منابع حیوانی یافت می شوند.

2.رژیم لاغری مدیترانه ای

این رژیم لاغری غنی از سبزیجات است که بیشتر مصرف گوشت را محدود می کند. غذاهای گیاهی، غلات کامل، لوبیا، روغن زیتون، دانه ها و مغزها در اولیت این برنامه غذایی هستند و پنیر و ماست لبنیات اصلی آن محسوب می شوند. برخی از طیور و مقادیر متوسط ماهی در آن مجاز است. سبزیجات در تمامی وعده های این برنامه گنجانده شده و ماهی به مرغ ترجیح داده می شود. به جای کره یا سس سالاد، روغن زیتون توصیه می شود. همچنین مقادیر زیادی غلات کامل، آجیل و گیاهان مصرف می شود.

مزایای رژیم لاغری مدیترانه ای

  • این رژیم به بهبود افسردگی کمک می کند و می تواند از بروز علائم افسردگی در سنین بالاتر ممانعت نماید.
  • سطح قند خون را کنترل می کند.
  • رژیم مدیترانه ای یک رژیم لاغری سالم و پایدار است.
  • تحقیقات گسترده ای تأیید می کند که کیفیت زندگی را افزایش می دهد و خطر ابتلا به بیماری هایی مانند زوال عقل و بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

3

3.رژیم غذایی خام خواری

همانطور که از نامش پیداست، این برنامه رژیمی شما را به خوردن غذاهای خام و فرآوری نشده تشویق می کند. در این نوع رژیم، حداقل سه چهارم غذای مصرفی باید خام باشد. غذاهای فرآوری شده یا پاستوریزه با هر گونه افزودنی یا مواد مصنوعی در این برنامه ممنوع است. بنابراین، فرد از غذاهای کاملا ارگانیک و گیاهی استفاده می کند. تمرکز رژیم خام خواری بر ایجاد جهش انرژی، کاهش التهاب و به حداقل رساندن میزان سرطان زاهای غذایی است.

4.رژیم با کربوهیدرات کم

این رژیم غذایی شامل محدود کردن مصرف کربوهیدرات روزانه است تا بدن شما مجبور شود به جای کربوهیدرات ها به عنوان منبع اصلی انرژی، از چربی های بیشتری برای سوخت استفاده کند. این رژیم غذایی سرشار از پروتئین و چربی است.

مزایای رژیم غذایی با کربوهیدرات کم

  • این نوع رژیم در کاهش وزن مفید است. ممکن است وزن بیشتری نسبت به رژیم‌ های کم ‌چرب و کم کالری کاهش یابد. همچنین در کاهش اشتها موثر واقع می شود.
  • می تواند چربی خطرناک شکم را که در اطراف اندام ها جمع شده، کاهش دهد.
  • عوامل خطر مانند انسولین، قند خون، کلسترول، تری گلیسیرید و فشار خون را به حداقل می رساند.

معایب رژیم با کربوهیدرات کم

  • ممکن است منجر به افزایش کلسترول شود.
  • در موارد بسیار نادر، رژیم‌های بسیار کم کربوهیدرات ممکن است منجر به کتواسیدوز غیردیابتی بخصوص در مادران شیرده شود که در صورت عدم درمان می تواند کشنده باشد.

ملاحظه کردید که این 4 نوع رژیم لاغری چقدر باهم متفاوت هستند. در واقع هزاران رژیم غذایی برای اهداف مختلف مانند کاهش وزن، افزایش وزن، کاهش کلسترول و غیره وجود دارد. قبل از هر چیزی باید نوع بدن خود را بشناسید و یک برنامه لاغری سالم را انتخاب کنید که پایدار باشد. در نظر داشته باشید که هر رژیم لاغری برای افراد مختلفی موثر است. در ضمن، قبل از امتحان هر برنامه لاغری، از پزشک و متخصص تغذیه خود تأییدیه بگیرید.

کدخبر: 766105 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟