شورای شهر: هیچ پیمانکاری در شهرداری تهران، مجوزی برای استفاده از اتباع خارجی ندارد / زباله گردها: ما با پیمانکار کار می کنیم
حجم ویدیو: 30.55M | مدت زمان ویدیو: 00:04:14

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، حضور زباله گرد ها در تهران، این روزها بیش از پیش روی اعصاب شهروندان تهرانی رفته است تا جایی که اگر در خیابانی، کوچه ای، محله ای زباله گرد ندیدید، باید تعجب کنید. شهرداری تهران نیز این روزها گویی چشمش را بر این معضل بسته است و شهروندان هم ناچار هستند به صورت مسالمت آمیز با این افراد به زندگی خود ادامه دهند. پیمانکاران شهرداری، با بهره کشی از نیروی کار غیر مجاز افغان که نه حق بیمه ای دریافت می کنند و نه حقوقی!

به گفته علیرضا حیدری، فعال کارگری، اینکه پیمانکارانِ وابسته به شهرداری خطا را مرتکب شده اند، دلیلی بر این نمی شود که شهرداری قصوری نداشته است بلکه باید بر این موضوع مهم نظارت داشته باشد تا نیروی کار غیرمجاز توسط پیمانکاران به کار گرفته نشود. به لحاظ قواعد عمومی شهرداری نمی تواند بر این موضوع چشم پوشی کند؛ ولی واقعیت این است که چشمش را بسته و قرارداد حجمی واگذار کرده و کاری ندارد که پیمانکار مکانیزه زباله ها را جمع آوری می کند یا با بهره بردن از نیروی کار غیرمجازِ ارزان قیمت. فقط می خواهد که زباله جلوی چشم خودش و شهروندان نباشد و این فرایند جمع آوری برایش اصلا مهم نیست. شهرداری به خروجی کار نگاه می کند نه به روند.

تشکری هاشمی

سیدجعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در گفت و گو با رکنا در خصوص وضعیت نابسامان زباله گردان در تهران گفت: متاسفانه زباله گردی موضوعی است که تبدیل به یکی از عارضه های زشت شهری شده و به وفور در سطح شهر تهران با آن روبرو هستیم. البته زباله گردی تنها مسئله مهم درون شهری ما نیست موضوعاتی مانند تکدی گری، دستفروشی و سد معبر، معتادان متجاهر و... نیز آسیب هایی هستند که گریبان پایتخت را گرفته اند.

وی تاکید کرد: حضور زباله گردان در شهر، مختص به یک دوره خاص نیست؛ ولی افزایش یا کاهش آنها، در دوره های مختلف دچار فراز و نشیب هایی شده است که بخشی از آن به عملکرد شهرداری  بر می گردد و بخشی دیگر  به سایر دستگاه های ذی ربط و شرایط اقتصادی کشور بر می گردد. همچنین باید بدانیم درصدی از این مشاغل کاذب، زائیده مشکلاتی از جمله مشکلات اشتغال، وضعیت امنیتی کشورهای همسایه، در دسترس بودن مشاغل کاذب و... است. در خصوص اتباع غیر مجاز نیز نباید توجهمان مختص به اتباع افغانستانی باشد، بلکه اتباع پاکستانی و حتی کشورهای دورتر نیز به صورت غیرقانونی به تهران می آیند تا از درآمد هنگفتی که کف خیابان ها است بهره مند شوند. 

شورای شهر: پیمانکار شهرداری حق استفاده از اتباع خارجی را ندارد

تشکری هاشمی همچنین تاکید کرد هیچ پیمانکاری در شهرداری تهران، مجوزی برای استفاده از اتباع خارجی ندارد.

او در پاسخ به اینکه چرا اعضای شورای شهر نسبت به این موضوع بی تفاوت هستند، گفت: اعضای شورای شهر بارها اعلام کرده اند که این به هیچ عنوان مطلوب نبوده و چندین بار هم به شهردار تهران تذکر داده اند؛ ولی مشاهدات میدانی نشان می دهد که این وضعیت نه تنها بهتر نشده بلکه شرایط، بدتر هم شده است. 

تشکری هاشمی در ادامه گفت: اینکه این افراد به صورت یک باند و یا گروهی کار می کنند و یک عقبه سازمان یافته و تشکیلات دارند بر کسی پوشیده نیست؛ و اینکه وضعیت روز به روز بدتر می شود و متاسفانه  کار اثربخشی  در این زمینه انجام نشده است .  جالب این است که وقتی به برخی شهرهای  ایران سفر می کنید، می بینید که زباله گردی، تکدی گری و... بندرت دیده می شوند . لذا این موضوع، یک اضطرار به مداخله سریع شهرداری را می طلبد. همچنین نهادهای دیگر  باید در کنار شهرداری کمک کننده باشند تا  این آسیب کاهش یا برچیده شود.

این عضو شورای شهر در پایان افزود: اعضای شورای شهر نسبت به حضور بیش از حد زباله گردان در شهر تذکرات جدی به شهرداری داده اند؛ ولی کار تا یک حدی با این تذکرها پیش می رود. پیش فرض اعضا این است که شهرداری، گوش شنوا و اراده راسخ برای حل مسئله دارد ولی اگر این موارد بی نتیجه باشند، شورای شهر نیز حق بی تفاوت بودن ندارد.

زباله گرد: ما با پیمانکار شهرداری تهران کار می کنیم

یکی از نوجوانان زباله گرد که از اتباع غیر مجاز در کشور است و در تهران به جمع آوری زباله مشغول است به خبرنگار رکنا گفت: من و دیگر زباله گردان، ماهیانه 10 میلیون تومان به پیمانکار منطقه پرداخت می کنیم تا بتوانیم در سطح منطقه آزادانه پسماند خشک را جمع کنیم. این ده میلیون تومانی که به پیمانکار می دهیم، مجوز برداشت بی حد و حصر زباله خشک از سطل های زباله منطقه است.
وی تاکید داشت: با اینکه ده میلیون تومان هر کدام ما، ماهانه به پیمانکار منطقه پرداخت می کند، خودمان نیز حداقل ده میلیون تومان درآمدبرایمان باقی می ماند یعنی ماهانه حداقل 20 میلیون تومان که ده میلیون آن به پیمانکار پرداخت می شود.
کدخبر: 900294 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟