شهرداری هزار کار دارد؛ فقط نمی توان به زباله گردی پرداخت / باید منافع عمومی را به شخصی ترجیح داد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، زباله گردی در تهران، پایتخت ایران، این روزها آنچنان زیاد شده است که دیگر نمی توان از آن چشم پوشی کرد. امری که شهر را نازیبا و آلوده می کند و تصوری که پایتخت نشینان، هم وطنان و جهان از ایران دارند را به هم می ریزند. از سویی دیگر، زباله گردها که در سطل ها به دنبال زباله خشک هستند، اطراف سطل زباله را مملو از آشغال هایی می کنند که در عملیات جست و جویشان دست و پا گیر بوده اند و اینگونه می شود که بوی نامطبوع زباله، نه تنها مردم را آزار می دهد بلکه موجب تجمع حیوانات موذی نیز می شود.

از همه مهم تر اینکه زباله های شهری، متعلق به مردم شهر است و سود حاصل از تفکیک آن، باید در راستای تامین رفاه شهروندان باشد؛ اما گویا خیلی مانده است تا جیب گشاد مافیای پسماند ، از سرمایه مردم پر شود!

علیرضا نادعلی ، سخنگوی شورای شهر تهران ، در گفت و گو با رکنا با اشاره به اینکه یکی از چیزهایی که مدام از آن یاد می شود مافیا در حوزه پسماند و دستفروشی است، گفت: مدیریت شهری باید با یک استحکام این موضوع را پیگیری کند. اینکه در چهره شهر تغییر عمده ای رخ نداده است به این علت است که اقدامات دقیق تر و محکم تر و مستمرتری انجام نشده است. علت این است که می بینید در برخی موارد اقداماتی انجام می شود ولی استمرار ندارد و به محض اینکه تمام می شود لکه های آسیب جای این اقدام را می گیرد و عملا چهره زشت قبلی حفظ می شود.

وی افزود: در جلساتی که با معاونت خدمات شهری داریم احتمالا این موارد دقیق تر بررسی می شود.

سخنگوی شورای شهر گفت: نمی شود شهر و کشور را با سیاست های باز و مراعات شرایط افراد رها کرد. شاید در ظاهر خوب باشد ولی وقتی شهر در این حوزه ها رها باشد به راحتی این فنر جمع نمی شود و در نقطه اصلی خودش قرار نمی گیرد. ما برای اینکه حقوق عمومی مردم پایمال نشود، باید این حقوق شخصی را بر اساس قانون ضابطه مند کنیم. وقتی انبوه دستفروش در یک جا بساط کردند و محل عبور و مرور مردم را بسته اند و یک دستفروش ممکن است با جا به جا شدنش زندگی اش بر هم بخورد ولی ما وقتی که حقوق عمومی به شخصی برخورد می کنند باید به حقوق عمومی احترام بگذاریم. آن چیزی که از شهرداری می خواهیم را باید از دستگاه های دیگر از جمله پلیس، قوه قضائیه و ... نیز بخواهیم.

نادعلی در پاسخ به اینکه مگر تا کنون صحبتی در این خصوص انجام نشده است تاکید کرد: تعامل وجود دارد. وقتی می بینیم در برخی جاها اتفاق خوب می افتد مشخص می شود این دستگاه ها هم حمایت کرده اند. مشکل اساسی جمع آوری پسماند به این شکل که وجود دارد در شهر را برطرف کنیم و باندهای مافیایی را کنترل کنیم عملا باید همه با هم همکاری کنند تا این اتفاق نیفتد.

او در ادامه با اشاره به اینکه این موارد اتفاقات انسانی هستند، گفت: این موارد، دکمه ای ندارند که دو روز بعد دیگر وجود نداشته باشد. من نمی دانم چقدر طول می کشد تا موضوع زباله گردها حل شود. 

سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به اینکه آیا موضوع سوال از شهردار تهران در خصوص پیگیری موضوع ساماندهی زباله گردان در دستور کار شوار است یا خیر گفت: وقتی با تذکر و پیگیری هایی که می کنیم می توانیم به نتیجه برسیم، مثل پرسش سوال است دیگر.

او در پاسخ به اینکه اگر این تذکرات فایده داشت، تا کنون آثار آن را در شهر شاهد می بودیم، تاکید کرد: هزار کار دیگر هم در کنار این مهم دارد انجام می شود و ما نمی توانیم فقط روی یک کار، مثل زباله گردی، متمرکز شویم و باید ببینم ضعف کار در کجاست. 

کدخبر: 895005 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟