دهک های بالای جامعه باید هدف برنامه ریزی برای فرزندآوری باشند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، احتمال پیری جمعیت در بسیاری از کشورها بالا رفته که ناشی از فرزند نیاوری است! از سویی دیگر به نظر می رسد سیاست های فرزندآوری در کشورمان، در مقایسه با مشوق های فرزندآوری در سایر کشورهای جهان که نرخ رشد جمعیت آن ها بالاست، بسیار متفاوت است. از جمله این سیاست ها می توان به تخصیص مزایا به خانواده ها، اجازه مرخصی به والدین، پاداش یا مساعده هنگام تولد فرزند، کمک هزینه مراقبت از فرزند و... اشاره کرد.

در این راستا، همایون سامه یح نجف آبادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با رکنا، می گوید که فرهنگ کل دنیا به سمت راحت زندگی کردن پیش می رود؛ یعنی تمایل مردم دنیا به سمتی رفته است که یک زندگی بدون دغدغه هرچند کوتاه مدت را می طلبند. همچنین زمان بارداری پر استرس و بعد از آن به دنیا آوردن فرزند و مشکلات اقتصادی پس از آن می تواند از جمله دلایل عدم تمایل راحت طلبان به فرزندآوری است.

وی با اشاره به اینکه راه حل این مشکل در کشور ما، الگو گرفتن از کشورهای موفق در این زمینه است می افزاید: باید بتوانیم از تجربه های آن ها استفاده کنیم که چطور در زمانی که جمعیت کل دنیا رو به پیری می رود؛ آن ها این موضوع را حل کردند. در این خصوص، حمایت های معیشتی و حمایت از کودکان یکی از کارهای اساسی چنین کشورهایی است.

این نماینده مجلس می گوید: خیلی از کشورهای دنیا هستند که وقتی کودکی به دنیا می آید، نه تنها شیر خشک بلکه مخارج پوشک بچه را هم تامین می کنند. همچنین برای آموزش کودک از پیش از دبستان، برنامه های دقیقی دارند و در این خصوص بودجه خوبی در اختیار  خانواده قرار می دهند.

سامه یح نجف آبادی در ادامه بر لزوم برای ارائه کمک های معیشتی که در دوران تربیت و نگهداری فرزند به خانواده ها تعلق می گیرد بسیار مهم است؛ با این وجود علت کاهش فرزندآوری صرفا عدم دریافت این کمک هزینه ها نیست، می گوید: مسائل اقتصادی، تنها علت کاهش فرزند آوری نیست؛ ولی یکی از پایه های مهم است.

وی در تبیین گفته هایش می افزاید: در قشر مرفه هم که زن و مرد شغل های خوب با درآمد بالایی دارند، فرزند آوری دچار مشکل است؛ بنابراین، ایجاد فرهنگ فرزندآوری در اقشاری که توانایی مالی کافی برای تربیت فرزند دارند باید یکی از اولویت های مجریان باشد. همچنین در قانون جوانی جمعیت، فقط به قشر ضعیف توجه شده است. اینکه با بچه دار شدن یک خانواده از قشر ضعیف، وام های کم بهره قرار می گیرد، راهکاری بلند مدت است که در کوتاه مدت جوابده نیست. از طرفی باید برای فرهنگ سازی در دهک های بالای جامعه نیز  برنامه داشت؛ چراکه با این راهکار می توان بدون هزینه ای به پاسخ مطلوب رسید.

کدخبر: 808226 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟