به گزارش رکنا ؛ دانشمندان طی تحقیقات خود افرادی را شناسایی کردند که در پی گوش‌دادن به یک موسیقی عکس العمل هایی متفاوت از خود نشان دادند و به‌نوعی آن ها را دارای سیستم عصبی متمایزی نامیدند. اما این افراد دقیقا چه ویژگی هایی دارند و چه عکس العملی از خود نشان می دهند؟
در همین راستا امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا به بررسی این موضوع و دلیل مور مور شدن بدن برخی افراد در زمان گوش داده به موسیقی بپردازد.

مورمور شدن بدن یعنی چه؟
فرهنگ غربی مورمور شدن را نوعی لرزهای زیبایی پوستی می داند؛ نوعی پاسخ روانی به صورت پاداش نسبت به اصوات و تصاویری که به ایجاد تحریکات ملایم یا نوعی خواب رفتگی به صورت سوزن سوزن شدن پوست یا لرز حس منجر می شود.
این حسی بسیار کوتاه و ناپایدار است که با تحریک موهای بدن، که به‌طور عمومی سیخ شدن موها شناخته می‌شود، همراه خواهد بود.
مور مورشدن ممکن است در دامنه‌های مختلف موسیقی یا دماهای مختلف محیط متغیر باشد.
به‌طور مثال این تجربه در اتاق‌های سرد مخصوص پخش موسیقی یا سینماها افزایش می یابد.
تا به حال موسیقی باعث مور مور شدن بدن شما شده است؟
اگر گوش کردن به یک موسیقی باعث شده است احساس مور مور شدن داشته باشید و مو به تن‌تان سیخ شود، شما فقط یک فرد احساساتی که احساساتش تحریک شده نیستید؛ بر اساس تحقیقات، به‌احتمال زیاد شما یک مغز منحصربه‌فرد دارید!
در یک تحقیق، محققین دانشگاه کالیفرنیا، اسکن مغز ۲۰ محصل را بررسی کردند؛ نیمی از این ۲۰ نفر افرادی بودند که عکس‌العمل زیادی به موسیقی نشان دادند و نیمی دیگر نه.
پس از این که هر کدام از شرکت کننده‌ها به یکی از آهنگ‌هایی که خودشان انتخاب کرده بودند گوش کردند، محققین نتایج اسکن مغز آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کردند و متوجه شدند دانش‌ آموزانی که عکس‌العمل بیشتری به موسیقی نشان دادند، سیستم عصبی متمایزی داشتند.
افرادی که احساس سرما کردند، میزان آکسون‌های بیشتری داشتند که سیستم شنوایی آن‌ها را به آن قسمت مغز که احساسات در آن شکل می‌گیرد، متصل می‌کند.
آکسون رشته بلند و باریکی است که از یاخته عصبی یا نورون، برآمده و پیام‌های الکتریکی را از جسم سلولی نورون به بیرون هدایت می‌کند.
محققین اعلام کردند «تعداد بیشتر و میزان تاثیرگذاری بیشتر آکسون‌ها بین ۲ قسمت مغز به معنی عملکرد بهتر بین آن قسمت‌های مغز شماست».
در نتیجه این ارتباط عصبی بیشتر، افرادی که هنگام شنیدن یک موسیقی ‌تن‌شان مور مور می‌شود میزان احساسات بیشتری را در شرایط فوق‌‌العاده احساسی، نسبت به افراد دیگر تجربه می‌کنند؛ چه در آن لحظه در حال شنیدن موسیقی باشند و چه نباشند.
دستیار یکی از محققین از تجربه شخصی خود در این تحقیق می‌گوید: «احساس کردم این آهنگ نفس من را با خود می‌برد و قلبم آرام‌تر می‌تپد. واقعا احساس می‌کردم رفته رفته بیشتر آگاه می‌شوم، هم از احساس درون آهنگ و هم از عکس‌العمل بدن من نسبت به آن.»
بررسی تاثیرات موسیقی بر روی مغز از درگیر کردن حس شنوایی فراتر می‌رود و درک آن لازمه‌ تحقیقات بیشتر و گسترده‌تر در این زمینه است، محققان این تحقیقات را در دانشگاه یورک با همکاری شرکت "Bang & Olufsen" انجام دادند و دریافتند که موسیقی می‌تواند به مردم برای کنترل و مدیریت احساساتشان کمک کند.
هاوک اگرمن، عصب شناس (Hauke Egermann) عکس‌العمل‌های این ۲۰ شرکت کننده نسبت به چهار آهنگ متفاوت را بررسی کرد و به این نکته پی برد که گوش کردن به آهنگی غم‌انگیز واقعا توانایی تغییر حال یک نفر را دارد.
این نتایج، شواهد به دست آمده برای این که موسیقی می‌تواند بخش مهمی از سلامتی ذهنی ما را تشکیل دهد را بیشتر توسعه می‌دهد و به ما کمک می‌کند تا احساسات خود را به نوعی تنظیم کنیم.
وی مثال می‌زند: به طور خاص، نتایج ما نشان داد که موسیقی می‌تواند با کنترل و سلطه بر احساسات غم‌انگیز منفی، به ما اجازه دهد تا از این احساسات خودمان در یک محیط امن لذت ببریم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 474019 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟