بعد از چهل سالگی چه اتفاقی در بدن رخ می‌دهد؟

ترس از پیری یکی از ترس‌های شایع انسان است. روانشناسان معتقدند ترس از پیر شدن ایرادی ندارد، اما شما باید به ترس خود غلبه کنید و درک کنید که هر سنی مزایا و معایب خودش را دارد. در ادامه به جنبه‌های مثبت و منفی بالا رفتن سن می‌پردازیم و می‌خواهیم ببنیم بعد از چهل سالگی چه اتفاقی در بدن ما می‌افتد. توجه داشته باشید که لزوماً همه‌ی موارد زیر برای شما اتفاق نمی‌افتند و بروز این تغییرات به سلامت و سبک زندگی شما بستگی دارد.

۱- موهایمان کم پشت می‌شوند

این مشکل بیشتر در مردان رخ می‌دهد، اما بسیاری از مردم قبل از سی سالگی موهایشان کم پشت می‌شود و ۵۳ درصد از مردان بعد از چهل سالگی تاس می‌شوند. زنان هم بخشی از موهایشان را از دست می‌دهند، اما این روند در آن‌ها آهسته‌تر از مردان رخ می‌دهد. بله اتفاق ناخوشایندی است، اما نکته‌ی مثبتی هم در آن وجود دارد و آن این است که از آن زمان رشد مو‌های بدن هم متوقف می‌شود.

برای جلوگیری از ریزش سریع موها، از موهایتان مراقبت کنید. گهگاه آن را کوتاه کنید، از ماسک‌های مو استفاده کنید و از سشوار استفاده نکنید. به رژیم غذایی تان تنوع بدهید و ویتامین بیشتری مصرف کنید. همچنین می‌توانید به پزشک Doctor متخصص مراجعه کنید تا علت ریزش موهایتان را پیدا کرده و مشکل تان را برطرف کنید.

۲- راحت‌تر می‌توانیم والدین خوبی برای فرزندمان باشیم

زنان و مردان چهل ساله تجربه‌ی بیشتری از زندگی دارند، با مشکلات بهتر رو به رو می‌شوند و می‌دانند که در موقعیت‌های دشوار چه کاری باید انجام دهند. علاوه بر این، آن‌ها نسبت به افراد بیست ساله امنیت اقتصادی بیشتری دارند. به همین دلیل والدینی که سن بیشتری دارند می‌توانند هر چه که کودک شان نیاز دارد برایش فراهم کنند.

اما این مسأله نکات منفی‌ای هم دارد. باردار شدن و به دنیا آوردن یک کودک سالم برای زنان در سنین بالاتر دشوارتر می‌شود؛ بنابراین اگر امکان بچه دار شدن و تمایل به این کار را دارید، بهتر است زودتر اقدام کنید. البته باید در نظر داشت که علم پیشرفت‌های خوبی در زمینه‌ی حل مشکلات مربوط به باروری در مردان و زنان داشته است.

۳- ممکن است بدن مان به لاکتوز حساس شود

بعضی افراد از دوران کودکی قادر به هضم مواد لبنی نیستند و بعضی دیگر بعدتر دچار این مشکل می‌شوند. مشکل ناسازگاری با ماده‌ی لاکتوز موجود در شیر معمولا بعد از چهل سالگی در زنان به وجود می‌آید. در این سن، سطح آنزیم لاکتاز در بدن کاهش پیدا می‌کند. این آنزیم به هضم ماده‌ی لاکتوز کمک می‌کند. نتیجه‌ی این مسأله، ناتوانی در هضم شیر و بروز مشکلات روده‌ای خواهد بود.

اگر دچار این مشکل هستید، از شیر‌های بدون لاکتوز استفاده و مواد پروبیوتیک مصرف کنید.

۴- از حساسیت دندان هایمان کم می‌شود

اگر در دوران جوانی از حساسیت دندانی رنج می‌برید، این مشکل احتمالا با بالا رفتن سن برطرف خواهد شد. علت این مسأله عاج دندان است، بافتی از جنس کلسیم سخت شده که به مرور زمان رشد می‌کند. به همین دلیل از حساسیت دندان‌ها کاسته می‌شود.

اما نکته‌ی منفی این مسأله آن است که بعد از این تغییرات، احتمال دارد متوجه مشکلات دندانی تان نشوید. به همین دلیل توصیه می‌شود که برای انجام معاینه مرتبا به دندان پزشک مراجعه کنید.

۵- قدمان کوتاه می‌شود

بعد از سی سالگی بدن ما شروع به تحلیل رفتن و کوچک شدن می‌کند و بعد از چهل سالگی این تغییرات را می‌توانیم به چشم در خودمان ببنیم. طبق تحقیقات، بین سنین سی تا هفتاد سال مردان به تدریج یک اینچ (حدود ۲/۵ سانتیمتر) و زنان نزدیک به ۲ اینچ (حدود ۴ سانتیمتر) کوتاه می‌شوند.

برای آنکه قدتان کوتاه‌تر نشود، غذا‌های حاوی ویتامین دی و کلسیم بخورید و ورزش Sport را فراموش نکنید.

۶- سوخت و ساز بدن مان کم می‌شود

اگر در چهل سالگی همان غذایی را بخورید که در بیست سالگی تان می‌خوردید، خیلی زود وزن تان بالا خواهد رفت. بعد از چهل سالگی سوخت و ساز بدن کاهش می‌یابد و ما با سرعت بیشتری عضلات مان را از دست می‌دهیم. زنان در بین سنین ۴۰ تا ۵۵ سال نزدیک به ۷ کیلوگرم وزن اضافه می‌کنند.

برای جلوگیری از این مسأله باید رژیم غذایی سالمی داشته باشیم و ورزش کنیم. متأسفانه هیچ دستورالعمل جادویی‌ای وجود ندارد که به ما کمک کند اندام متناسبی داشته باشیم و ما برای حفظ سلامتی Health مان باید سخت تلاش کنیم.

۷- جذابیت و اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کنیم

به ادعای روانشناسان، زنان بعد از چهل سالگی بیشتر از زنان بیست یا حتی سی ساله اعتماد به نفس دارند. این مسأله به آن‌ها کمک می‌کند خود را دوست داشته باشند، هرگز خود را برای مسائل کوچک و بی اهمیت نگران نکنند، آدم‌های منفی را از زندگی شان حذف کنند و واقعا شاد و از نظر مالی مستقل باشند.

در این سن، افراد خود و اطرافیان شان را یک ارزیابی دوباره می‌کنند؛ بنابراین هم مردان و هم زنان از نظر دیگران به افراد جذاب تری تبدیل می‌شوند.

۸- ممکن است شنوایی و بینایی مان ضعیف شود

در سن چهل سالگی افراد دچار دوربینی یا دیگر مشکلات چشمی می‌شوند، معمولا برای مطالعه به نور بیشتری نیاز پیدا می‌کنند و همینطور دچار تغییراتی در تشخیص رنگ‌ها می‌شوند. یک مشکل دیگر هم خشکی چشم‌ها خواهد بود.

شنوایی ما هم ضعیف می‌شود. علت این مسأله بروز تغییراتی در ساختار پرده‌ی گوش و گوش داخلی است.

برای آنکه به موقع متوجه این مشکل شوید، گهگاه برای انجام معاینه به پزشک مراجعه کنید.

۹- سیستم ایمنی بدن مان قوی‌تر می‌شود

تا سن چهل سالگی مورد تهاجم ویروس‌های بسیار مختلفی قرار می‌گیریم. در نتیجه سیستم ایمنی بدن مان قوی‌تر می‌شود و کمتر بیمار می‌شویم.

برای تقویت سیستم ایمنی خود، باید رژیم غذایی سالم و خواب کافی داشته باشید. به علاوه، حضور در فضا‌های باز و تنفس هوای تازه اهمیت زیادی دارد.

۱۰- قدرت چشایی ما تغییر می‌کند

ما هنگام تولد ۹ هزار گیرنده‌ی چشایی داریم. با بالا رفتن سن، از تعداد این گیرنده‌ها کاسته می‌شود و به تدریج بخشی از قدرت چشایی مان را از دست می‌دهیم. این تغییر معمولا از مزه‌های شور و شیرین آغاز می‌شود و بعد از آن نوبت به مزه‌های تلخ و ترش می‌رسد. با این حال، تغییرات چشایی در زنان زودتر از مردان رخ می‌دهد.

متأسفانه جلوی این روند را نمی‌توان گرفت، اما این به معنای آن نیست که دیگر نمی‌توانید مزه‌ها را از هم تشخیص دهید، بلکه فقط مزه‌ها به اندازه‌ی قبل برایتان واضح نیستند.

خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

کدخبر: 433004 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟