گفت و گو با سارق اینستاگرامی از کسبه مشهد

به گزارش رکنا ، به دادسرای ناحیه هفت مشهد رفت و دادخواست شکایتش را تنظیم کرد. مرد جوان به قاضی پرونده‌اش گفت که مغازه لوازم الکتریکی دارد و از طریق اینستاگرام با یک فروشنده لامپ‌های هالوژن و لوازم الکتریکی آشنا شده است. چون قیمت این کالا‌ها به نسبت بازار ارزان‌تر بوده مرد جوان مبلغی را برای خرید لامپ و دیگر لوازم الکتریکی برای گرداننده این صفحه مجازی کارت‌به‌کارت کرده است.

در این میان مرد جوان موضوع خرید اینترنتی‌اش و قیمت‌های مناسب لوازم برقی این صفحه اینستاگرامی را با چند نفر از همکارانش مطرح می‌کند و از طریق او دوستانش هم به گرداننده این صفحه مجازی سفارش خرید کالا می‌دهند و هریک چند میلیون تومانی برایش واریز می‌کنند، اما کالا‌های خریداری شده طبق وعده فروشنده به دستشان نمی‌رسد.

مرد جوان که برای پیگیری سفارش خود با فروشنده تماس می‌گیرد متوجه می‌شود تلفن همراه او از دسترس خارج شده است. تماس‌های پی‌در‌پی خریدار لامپ‌های هالوژن در ساعات و روز‌های مختلف همه بی‌نتیجه می‌ماند و دست آخر متوجه می‌شود که او و دوستانش طعمه یک کلاهبرداری قرار گرفته‌اند.

ردزنی متهم در شهرستان شمالی

با تنظیم این شکایت پرونده در اختیار پلیس فتای مرکز استان خراسان رضوی قرار گرفت و تیمی از کارشناسان اداره فضای مجازی این پلیس تخصصی برای شناسایی متهم وارد عمل شدند.

تیم بررسی کننده در اولین قدم پیگیری خود، رد شماره و آی‌دی متصل به این صفحه اینستاگرامی را زدند و متوجه شدند که آخرین نقطه اتصال اینترنت برای به‌روز کردن این صفحه مجازی در یکی از شهرستان‌های شمالی کشور بوده است.

در تحقیقات بعدی این پرونده مأموران با استفاده از داده‌های مجازی هویت متهم را شناسایی و محل اختفایش را ردزنی کردند. با به دست آمدن این مستندات مراتب به قاضی پرونده اعلام و نیابت قضایی برای دستگیری متهم صادر شد.

مأموران پلیس فتای استان خراسان رضوی در ادامه پیگیری‌هایشان و همکاری مأموران انتظامی این شهرستان شمالی کشور متهم را دستگیر کردند. او که پسری جوان است نسبت به موضوع اتفاق افتاده اظهار بی‌اطلاعی کرد و مدعی شد که شخصی اطلاعاتش را هک کرده است.

فکر می‌کردم شناسایی نخواهم شد

متهم با هماهنگی قضایی به مشهد انتقال داده شد و تحت بازجویی پلیس قرار گرفت. او که حرف‌های قبلی‌اش را تکرار می‌کرد در اظهاراتش مدعی شد هیچ اطلاعی از این کلاهبرداری ندارد و تاکنون هیچ ارتباط تلفنی با مال‌باختگان پرونده نداشته است.

در این میان مجریان قانون دستشان پر بود از مدارک و مستنداتی که همگی نشان می‌داد او در این کلاهبرداری نقش دارد. طولی نکشید که سرنخ‌های به جامانده از این فرد گریبانش را گرفت و دیوار انکارهایش را فرو ریخت. پسر جوان که دیگر راهی برای کتمان حقیقت نداشت سرانجام لب به اعتراف گشود و به جرمش اعتراف کرد.

او در اعترافاتش به پلیس گفت: «این کار را از یکی از دوستانم یاد گرفتم و بعد هم این صفحه اینستاگرامی را راه انداختم. برای فریب کاربران فضای مجازی قیمت اقلامی که آگهی کرده بودم را ارزان‌تر از بازار معرفی می‌کردم و همین موجب می‌شد تا افراد با من تماس بگیرند. بعد از ثبت سفارش صوری مبالغی را از آن‌ها دریافت و سپس تلفن همراهم را از دسترس خارج می‌کردم و سپس خط دیگری را به عنوان راه ارتباطی صفحه موجود معرفی می‌کردم. فکر می‌کردم با این کار پلیس نمی‌تواند ردم را بزند»

احتمال کلاهبرداری از سراسر کشور

رئیس پلیس فتای استان خراسان رضوی در این باره گفت: متهم این پرونده ۲۲ سال دارد و به جرمش نیز اعتراف کرده است. تاکنون ۳ نفر مال‌باخته که ساکن مشهد هستند از این پسر جوان شکایت کرده‌اند.

سرهنگ جواد جهانشیری ادامه داد: بنا بر ادعای شاکیان متهم از ۲ میلیون و ۱۰۰ تا ۳ میلیون تومان در ازای فروش کالای الکتریکی ارزان قیمت از آن‌ها کلاهبرداری کرده است که احتمال افزایش کلاهبرداری او در سراسر کشور وجود دارد. این فرد پس از تکمیل تحقیقات ابتدایی برای سیر مراحل قانونی در اختیار مقام قضایی قرار گرفت.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 569410 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟