دستوری که دامن آقای رئیس در شهرداری تهران را گرفت / مدیر دو شغله باید یکی را واگذار کند! + جزئیات

به گزارش رکنا، دوشغله بودن کارکنان و مدیران، یکی از مشکلات سازمان‌های دولتی و عمومی محسوب می‌شود. مسأله‌ای که قانون آن را تخلف تشخیص داده و گرفتن حقوق و کسب درآمد از این طریق را جرم انگاری کرده است.

شهرداری تهران هم از مجموعه هایی به شمار می‌رود که محسوس و غیر محسوس  دو شغله‌هایی در آن فعالیت می‌کنند و آمارشان کم یا زیاد هر چه هست صدای شورای شهری‌ها را درآورده است.

حجت نظری، عضو شورای شهر تهران چندین بار در مورد فعالیت دو شغله‌ها در شهرداری تذکر داده و در تابستان امسال در صحن شورای شهر اظهارداشت:برابر اصل ۱۴۱ قانون اساسی و نیز نص صریح قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل، نمی‌توان در هیچ مجموعه عمومی، از جمله شهرداری تهران به صورت همزمان فردی دارای بیش از یک پست و سمت باشد. اما متأسفانه متوجه شدم که به رغم صراحت قانون، تعدادی از مدیران در شهرداری دارای دو پست سازمانی هستند.

زنگ اخطار به مدیران به صدا در آمد

وی گفت: به این دسته از مدیران و به معاون توسعه منابع انسانی اخطار می‌کنم که هرچه زودتر نسبت به تعیین تکلیف پست مازاد اقدام کرده و این مدیران از یکی از پست‌های مدیریتی خود استعفا دهند چرا که در غیر این صورت مجبور به اعلام اسامی آنان خواهم شد.

ابراهیم شیخ در آن زمان معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران بود که پیگیری خبرنگاران برای اطلاع دقیق از این موضوع و برنامه‌های شهرداری نتیجه‌ای نداد. مدتی این موضوع به فراموشی رفت تا اینکه حامد مظاهریان عهده‌دار معاونت توسعه منابع انسانی شهرداری  به عنوان سرپرست تهران شد.

دو شغله‌ها را به ما معرفی کنید

واکنش مظاهریان به این موضوع صریح بود و  در این باره گفت: دو شغله بودن مدیران در شهرداری خلاف قانون است و ما آن را پیگیری می‌کنیم. رسانه‌ها هم اگر مدیران دوشغله را می‌شناسند به ما معرفی کنند.

وی با بیان اینکه باید به صورت دوره‌ای این موضوع را مراقبت کرد تا شاهد حضور مدیران دوشغله نباشیم، افزود: بر اساس قوانین جاری کشور مدیران به هیچ عنوان نباید دوشغله باشند ولی گاهی یک مدیر از زمانی که پست قبلی را تحویل و در پست جدید فعالیت خود را آغاز می‌کند ممکن است بتواند در پست پیشین فعالیت‌هایی انجام دهد که همین مسأله را باید جلوگیری کرد.

سرپرست معاونت توسعه منابع انسانی شهرداری تهران با اشاره به اینکه در گذشته آمار مدیران دوشغله در شهرداری بسیار زیاد بود گفت:‌ اکنون این مسأله جز استثنائات بود و الان کسی به دوشغله بودن افتخار نمی‌کند و بر اساس سیستم اداری همه افراد باید بر اساس قانون عمل کرده و یک شغل داشته باشند.

مظاهریان بیان داشت: نظارت‌های خوبی برای پیشگیری از فعالیت مدیران دوشغله انجام شده و اگر خلاف این مسأله انجام گیرد قابل پیگیری خواهد بود برخی مواقع گزارش‌هایی نیز در این زمینه به ما واصل می‌شود که آن را بررسی کرده و تذکر می‌دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته در شهرداری ابوالمشاغل داشتیم ولی اکنون پیشرفت‌های خوبی حاصل شده و معضل دوشغله بودن مدیران را نداریم البته رسانه‌ها چشمان بیدار جامعه هستند و ما درخواست داریم اگر کسی مدیر دوشغله‌ای در شهرداری می‌شناسد آن را به ما معرفی کند.

پیام مظاهریان به رسانه‌ها مبنی برا اعلام دو شغله‌ها ابتدا دامن خودش را گرفت. چرا که وی همزمان معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورا و هم سرپرست معاونت توسعه منابع انسانی شهرداری تهران است.

معاون شهردار باید یکی از سمت‌ها را واگذار کند

نخستین واکنش‌ها از شورای شهری‌ها آغاز شد و مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران اعلام کرد که حامد مظاهریان در حال حاضر دو سمت دارد و طبیعی است که در اسرع وقت یکی از سمت‌ها را واگذار کند.

وی با اشاره به اینکه اساساً دو مسئولیت سازمانی همزمان امکانپذیر نیست گفت: خودشان هم همین مطلب را فرموده‌اند که افرادی که در شهرداری دو مسئولیت دارند باید از یکی استعفا دهند.

کارم منافاتی با قوانین ندارد

اما مظاهریان که گفته می‌شود دوشغله‌است خودش این موضوع را قبول ندارد و معتقد است سرپرستی شغل محسوب نمی‌شود. وی در این باره به فارس،‌گفت:  من دوشغله نیستم چرا که سرپرست سازمان به معنای شغل نیست و این اقدام برای اصلاح ساختار انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه سرپرست بودن زمان دارد، گفت: فعالیت من موضوع روشنی است. دوشغله نیستم و کارم منافاتی با قوانین ندارد.

نمی‌توان در مورد سرپرست سخت‌گیری کرد

حجت نظری عضو شورای شهر تهران هم نظری مشابه مظاهریان دارد وی در این باره به فارس گفت:بعد از تذکر من در این زمینه در شورای شهر بسیاری از دوشغله‌ها در شهرداری تعیین تکلیف شدند، به طور مثال حسینی توسل مدیرعامل برج میلاد که هم‌زمان مدیرکل انتصابات بود، از فعالیت خود به عنوان مدیرکل انتصابات کنار رفت و صبوری که هم‌زمان مدیرکل و معاون بود، فعالیت خود به عنوان مدیرکل واگذار کرد. 

وی در مورد اینکه حامد مظاهریان معاون شهردار تهران که هم‌زمان معاون شهردار و سرپرست معاونت نیروی انسانی است، بیان داشت: سرپرستی پست نیست مشروط به اینکه دوره سرپرستی به سر نرسیده باشد. بنابراین فعالیت حامد مظاهریان را نمی‌توان تحت عنوان سرپرستی شغل دانست. 

دو شغله بودن شامل شورای شهری‌ها نمی‌شود

وی با تأکید بر اینکه سرپرستی پست تلقی نمی‌شود، گفت: نمی‌توان در مورد موضوع سرپرستی سختگیری کرد. در مورد فعالیت اعضای شورای شهر نیز براساس قانون، دارا بودن شغل های مختلف ممنوع نیست چرا که عضویت در شورا شغل محسوب نمی‌شود و اقدامی افتخاری به شمار می‌رود. همچنین شورای شهری‌ها به ازای شغل حقوق نمی‌گیرند، برخلاف نمایندگان مجلس که حقوق می‌گیرند و فعالیت‌شان نوعی پست است.

البته براساس قانون برخی‌ از پست‌ها را داوطلبین عضویت در شورای شهر نمی‌توانند داشته باشند و پس از عضویت هم نمی‌توانند در برخی از مشاغل فعالیت کنند. 

شغل‌هایی که ایجاد و معاونت‌هایی که حذف می‌شوند

محمود میرلوحی عضو دیگر شورای شهر تهران درباره موضوع دو شغله‌ها در شهرداری  به فارس گفت:‌ اینکه گفته می‌شود معاون شهردار تهران دو پست دارد که یکی معاون برنامه‌ریزی و دیگری سرپرست منابع انسانی است، از دو منظر قابل بررسی خواهد بود یکی اینکه دو معاونت شهرداری در حال ادغام اصل و اصلاح ساختار در معاونت‌ها را به زودی شاهد خواهیم بود.

وی افزود: اصلاح ساختار شهرداری طرح و مصوبه دارد و در برنامه سوم مورد تأکید قرار گرفته و می‌توان فعالیت معاون شهردار در این زمینه را در راستای تحقق این مسیر تلقی کرد.

وی با اشاره به اینکه اگر دو معاونت در یکدیگر ادغام نشود سرپرستی شغل محسوب می‌شود، گفت: در آستانه ادغام معاونت‌های شهرداری هستیم و در بسیاری از سازمان‌ها بخش‌های اداری،‌مالی و پشتیبانی با یکدیگر ادغام هستند و چرا این موضوع نباید در شهرداری چنین باشد.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: شهرداری 42 سازمان و شرکت و 38 اداره کل دارد و این گستردگی بی‌دلیل موازی‌کاری و تداخل فعالیت‌ها را شاهد بودیم از طرفی سیاست کلی کشور به سمت چابک‌سازی و محدود کردن ساختارها جهت کاهش هزینه‌ها است.

وی تصریح کرد: در بسیاری از کشورها برای هر یک هزار نفر دو پرسنل در شهرداری در نظر گرفته می‌شود ولی در کشور ما برای هر هزار نفر 8 نیروی شهرداری اختصاص یافته است و این سوال مطرح است که هزینه‌ها از جیب چه کسی باید پرداخت شود.

به گفته وی، 2860 ساختمان در تهران کابل فیبر نوری برای سرویس‌دهی به نیروهای شهرداری دارند و از سیاست‌های ما در برنامه سوم کاهش هزینه‌ها است و باید این مشکل برطرف شود.

وی تصریح کرد:‌ اگر ادغام معاونت‌ها و کوچک‌سازی شهرداری انجام نگیرد باید کار و فعالیت را در شهرداری تعطیل کرد و همچنین 12 تا 15 درصد هزینه‌ها در شهرداری باید برای بخش اداری اختصاص یابد که اکنون 40 درصد هزینه‌ها مربوط به بخش اداری و پشتیبانی است و باید نگاه مسئولانه به حقوق مردم داشته باشیم.

وی تصریح کرد: خوشبختانه بسیاری از دوشغله‌ها در شهرداری فعالیت‌های خود را تنها به یک مورد اختصاص داده و بقیه را واگذار کرده‌اند ما نیز در صورت مواجه با نیروهای دوشغله قطعا با آنها برخورد قاطع می‌کنیم و مقررات اجازه نمی‌دهد افراد دوشغله حقوق‌های متفاوت داشته باشند با این حساب انگیزه‌ها برای چند شغل داشتن از بین می‌رود.

وی با اشاره به اینکه کلید حذف کامل نیروهای مازاد و دوشغله همان اصلاح ساختار شهرداری است، تصریح کرد: حامد مظاهریان معاون شهردار تهران تنها یک حقوق دریافت می‌کند و فعالیت آن به نوعی یک شغل محسوب می‌شود.

لایحه‌ای برای حذف نیروهای مازاد

با ادغام معاونت‌ها و اصلاح ساختار شهرداری به نظر می‌رسد نه تنها دو شغله‌ها بلکه بسیاری از مشاغل مازاد در شهرداری حذف شود. هر چند این اصلاح ساختار، اقدامات آغازین برای آن صورت گرفته ولی هنوز لایحه‌ آن از شهرداری به شورای شهر ارسال نشده،‌ مشکلی که روز گذشته محسن هاشمی نیز در حاشیه جلسه شورای شهر به آن اشاره کرد و جلسه هم اندیشی‌ هم در این زمینه بین حناچی و اعضای شورای شهر برگزار شده است.

گفته می شود کلید رفع مشکل برای حذف دوشغله‌ها در شهرداری تهران است کلیدی که برای اصلاح ساختار لازم است و تا باز شدن قفل آن حداقل یک سال زمان نیاز است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 500965 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟