مزایا و معایب استفاده از تردمیل / مراقب زانوهایتان باشید!

به گزارش گروه ورزشی رکنا، در خصوص استفاده از تردمیل برای پیاده روی و دویدن گفت: تردمیل در واقع یک ضرورت شهری و زندگی آپارتمان نشینی در نبود فرصت برای ورزش است، افرادی که زمان کافی برای دویدن یا پیاده روی در پارک یا فضای آزاد را ندارند، یا باید مسافت طولانی تا رسیدن به پارک را طی کنند، از تردمیل استفاده می‌کنند.

وی افزود: برخی افراد نیز از لحاظ جسمانی توانایی ورزش در فضای آزاد را ندارند، به همین علت استفاده از تردمیل رواج زیادی پیدا کرده است، زیرا فضای کمتری را اشغال می‌کند.

هدف از ورزش کردن

این متخصص پزشکی ورزشی هدف از ورزش و استفاده از وسایل ورزشی همچون تردمیل را کمک به تقویت سیستم قلبی و عروقی، کاهش وزن، تقویت عضلات و آمادگی بدنی دانست و گفت: استفاده از تردمیل معایبی نیز دارد که فرد را از ورزش در فضای باز محروم و وادار می‌کند تا در فضای بسته سالن یا اتاق تمرین کند، در نتیجه همان هوای بازدمی که تنفس کرده است دوباره برای دم استفاده می‌کند و این چرخه در همین فضا ادامه دارد.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات استفاده از تردمیل در درازمدت، عوارض جسمانی آن است که به عنوان مثال افرادی که از درد مفاصل و زانو رنج می‌برند، بعد از استفاده از تردمیل مشکل شان بیشتر می‌شود و ممکن است، پا‌ها و زانوی آن‌ها ورم کند.

مراقب ضعف اندام روی تردمیل باشید

پدرام به ضعف اندام برخی افراد و مشکلاتی که ممکن است برای آن‌ها ایجاد شود هم اشاره کرد و گفت: برخی‌ها از ضعف اندام رنج می‌برند، تعادل ندارند و ممکن است هنگام استفاده از تردمیل یا بعد از آن از روی دستگاه پرت شوند. این موضوع هم باعث بروز مشکلات فیزیکی و ثانویه دیگری برای آن‌ها می‌شود.

وی افزود: بعضی اوقات نداشتن آگاهی کافی یا استفاده بیش از حد از تردمیل مانند دیگر فعالیت‌های ورزشی ممکن است، خطر ساز شود. در دسترس بودن این دستگاه و تمایل فرد برای کاهش وزن هم، نوعی استفاده نامناسب از تردمیل است.

متخصص دوره‌های تکمیلی آسیب زانو گفت: اگر فرد بخواهد زیاد از حد از بدنش کار بکشد، برای عضلات و تاندون‌ها عوارض دارد. استفاده بیش از حد از دستگیره‌های تردمیل ممکن است، روی بدن فرد تاثیر منفی گذاشته و او را به وضع خاصی دچار کند.

هماهنگی روی تردمیل

وی افزود: سرعت دستگاه نیز در اثر ناآگاهی برای افراد مشکل ساز می‌شود. فردی که در فضای آزاد و براساس عادت روزانه راه رفتن و دویدن را دارد، ممکن است، نتواند خود را با سرعت تردمیل هماهنگ کند، اما کمیت سرعت که روی تردمیل قابل تنظیم است یکی از مزایای این دستگاه به شمار می‌رود.

پدرام تاکید کرد: اگر هماهنگی بین اندام تحتانی و دستگاه تردمیل هنگام ورزش ایجاد نشود، ترس از این که فرد از چرخه حرکت دستگاه عقب بیفتد، او را وادار می‌کند تا با فشار روی مفاصل زانو و مچ پا، محکم گام بردارد و بدود، بعد از آن هم با مراجعه به پزشک از زانو دردش بگوید که قبلا آن را نداشته است.

وی نحوه استفاده از دستگاه تردمیل را با اهمیت دانست و گفت: استفاده از این دستگاه باید با آموزش همراه شود، ضمن این که فرد نباید بدون برنامه از آن استفاده کند، از طرفی می‌توان شیب دستگاه را تنظیم کرد که اگر این کار هم درست صورت نگیرد، مشکلاتی برای مفصل زانو ایجاد می‌کند.

متخصص پزشکی ورزشی با توصیه به علاقه‌مندان و ورزشکاران برای استفاده از تردمیل افزود: واقعیت این است که هیچ وسیله‌ای برای دویدن و راه رفتن جایگزین فضای آزاد نمی‌شود و استفاده از فضای بیرون نسبت به تردمیل مزیت دارد، اما اگر به هر علتی مثل مشغله کاری، مشکلات جسمی یا آلودگی هوا، امکان ورزش در فضای باز نیست، در دسترس بودن و مدیریت زمان می‌تواند، استفاده از تردمیل را در خانه و باشگاه‌های ورزشی برای افراد میسر کند، به شرط آنکه آموزش کافی در این زمینه داده شود. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 520519 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟