زمان ایده‌ال برای مصرف هر یک از مکمل های ورزشی

به گزارش گروه ترجمه رکنا، به طور کلی هر نوع مکمل ورزشی یک بازه زمانی مصرف دارد که در آن، میزان جذب مکمل توسط بدن بیشتر است. یقینا برخورداری از دانش روز در نحوه مصرف مکمل ها، تغذیه و البته شیوه تمرینات، نتایج ورزشی شما را دگرگون می سازد.
پروتیین وی
پروتیین وی را می توان محبوب ترین مکمل ورزشی در بین بدنسازان دانست. پروتیین در واقع بلوک های سازنده دیوار عضلات بوده و به رشد عضلات کمک فراوانی می کند. بالطبع شما نمی توانید با مصرف مقدار ناکافی پروتیین، عضلات حجیم و بزرگ بسازید.
البته که می توان پروتیین را بر حسب مقدار مورد نیازتان در ساعت های مختلف روز مصرف کنید، اما بهترین زمان مصرف آن (به خصوص پروتیین وی ایزوله) بلافاصله پس از تمرین ورزشی است.
مکمل های پیش از تمرین
نحوه مصرف مکمل های ورزشی پیش از تمرین، واضح و آشکار است. این دسته مکمل ها را باید 30 الی 40 دقیقه پیش از تمرین میل کنید. برخی ورزشکاران به اشتباه این گونه مکمل ها را در آستانه شروع تمرین مصرف می کنند که البته در این صورت از تاثیرگذاری آنها به شدت کاسته می‌شود.
در بدنسازی روز دنیا، مکمل های پیش از تمرینی حاوی مقادیر فراوانی مواد محرک بوده ومعمولا از ترکیب عناصر مختلف تولید می شوند. این مواد محرک تا 45 زمان احتیاج دارند تا وارد شاهرگ های شما شوند و تاثیر واقعی این مکمل ها زمانی مشهود می شود که به طور کامل وارد سیستم گردش خون شما شده باشند.
گلوتامین
بسیاری از ورزشکاران استفاده اصلی گلوتامین را درک نکرده و به سرعت از مصرف آن دست می کشند. گلوتامین ماده اصلی تشکیل دهنده پروتیین به شمار رفته و نقشی حیاتی در سیستم دفاعی بدن ایفا می کنند. در حقیقت گلوتامین یک آمینو اسید محسوب شده که در فرآیند سنتز (تولید) پروتیین ایفای نقش می کند.
اغلب بدنسازان گلوتامین را در هر سه زمان قبل، حین و بعد از تمرین مصرف می کنند. گلوتامین یک مکمل ورزشی ایده ال برای ریکاوری قلمداد شده و بهترین زمان برای مصرف آن، درست قبل از خواب است. علاوه بر این مصرف گلوتامین به بهبود سیستم گوارشی بدن کمک کرده، سیستم ایمنی را تقویت کرده، حجم عضلات را بالا برده و توان تمرینتان را بالا می برد.
BCAA ها
BCAA ها (یا همان آمینو اسیدهای شاخه ای) از سه آمینو اسید حیاتی تشکیل شده اند؛ لوسین، ایزولوسین و والین که به صورت طبیعی در بدن تولید نمی شوند. این آمینواسیدها باید یا توسط مکمل ها و یا از طریق غذای طبیعی به بدن شما رسانده شود تا به فرآیند تولید پروتیین کمک کرده که در نهایت رشد عضله را در پی خواهد داشت.
هرچند می توان BCAA را در طول روز هم مصرف کرد اما بهترین زمان مصرف این مکمل، در هنگام تمرین است. مصرف این مکمل حین تمرین خستگی عضلات را به تاخیر انداخته، کوفتگی را برطرف کرده، از ریزش عضلات جلوگیری می کند و در نهایت به رشد عضله منجر خواهد شد.
کراتین
بدون شک کراتین یکی از بحث برانگیزترین مکمل های ورزشی محسوب می شود. عده کثیری به اشتباه فکر می کنند که کراتین مشکلات کبدی و بیماری های دیگری را در پی دارد، در حالی که تحقیقات علمی ثابت کرده اند کراتین به رشد عضله و بالابردن قوای جسمانی، آن هم بدون هیچگونه اثرات جانبی، کمکی فراوان می کند.
به طور کلی 2 روش برای مصرف کراتین وجود دارد. در روش اول که بسیار هم متدوال است، ابتدا بین 5 تا 7 روز بارگیری انجام داده ( دوز مصرفی روزانه 20 گرم ) و سپس این میزان را به 2 الی 10 گرم در روز کاهش می دهیم. در روش دوم اما که به روز تر نیز است، شما می توانید 5 گرم کراتین را پیش از شروع تمرینتان میل کنید. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید

کدخبر: 483651 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟