در انتظار بزرگترین تورنمنت آسیایی تاریخ!

به گزارش رکنا ، کنفدراسیون فوتبال آسیا روز سوم شهریور را برای قرعه کشی نسخه جدید لیگ قهرمانان آسیا 2023-2024 تعیین کرده است .

این مسابقات با سیستم جدید خود که در یک فصل فوتبال برگزار می‌شود، آغاز می‌شود. در حال حاضر مسابقات پلی‌آف آسیا برای تکمیل تقسیم بندی گروه‌ها در روزهای آینده برگزار می شود تا سوم شهریور سبد تیم‌های صعود کننده کامل شده باشد .

طبق برنامه مسابقات مرحله گروهی از 18 سپتامبر(27 شهریور) تا 12 دسامبر(21 آذر) برگزار می‌شود. دیدارهای مرحله حذفی با سیستم رفت و برگشت برگزار می‌شود و این سیستم در فینال لیگ قهرمانان آسیا نیز ادامه می‌یابد، اما شاهد لغو اولویت گل خارج از خانه خواهیم بود.

در این مطلب به تغییرات فرمت جدید لیگ قهرمانان، جرایم سنگین، جوایز چشمگیر و البته سهمیه‌ها و رتبه‌بندی تیم‌ها و تاثیرش در نتایج‌شان پرداخته شده است:

10000 دلار جریمه برای کنفرانس!

*کنفدراسیون فوتبال آسیا از باشگاه‌های میزبان مسابقات لیگ قهرمانان آسیا خواست تا به تیم رسانه‌ای اجازه دهند تا 48 ساعت قبل از شروع هر مسابقه به ورزشگاه برسد، نور ورزشگاه را روشن کرده و به آن‌ها اجازه دهند تا به هر نقطه از آن بروند و آماده شوند.

*کنفدراسیون فوتبال آسیا همچنین مسئولیت برگزاری نشست‌های خبری را برعهده باشگاه های میزبان گذاشت و آزادی برگزاری آن در محل اقامت تیم‌ها، مقر باشگاه میزبان یا ورزشگاه مسابقه را به شرط اعلام از طریق راه های ارتباطی تا 24 ساعت قبل از شروع، به تیم‌ ها داده است.

*کنفدراسیون فوتبال آسیا تاکید خود را بر حضور مربیان تیم‌های شرکت کننده در نشست خبری قبل و بعد از بازی، تنها با حضور یکی از بازیکنان در کنفرانس پیش از بازی، تکرار کرده. مدت زمان کنفرانس پس از بازی پانزده دقیقه است.

لیگ قهرمانان آسیا

*همچنین هر باشگاه شرکت کننده مسئولیت تفسیر و ترجمه صحبت بازیکنان و مسئولان شرکت کننده به زبان انگلیسی را بر عهده دارد. نکته مهم جریمه تخلف در هر موضوع مرتبط با رسانه‌ها ده هزار دلار خواهد بود و جایز است کمیته انضباطی و اخلاقی نیز بنا به صلاحدید خود جریمه‌های بیشتری را اعمال کند.

عربستان با بیشترین سهمیه در غرب آسیا

عربستان سعودی با ۹۳۷۹۵ امتیاز در صدر رده‌بندی باشگاه‌ها قرار گرفته است. ژاپن با ۹۱۸۲۱ امتیاز دوم و کره جنوبی با امتیاز ۸۸۲۹۵ در رده سوم قرار گرفتند. قطر نیز از طریق باشگاه‌های خود در رقابت‌های آسیایی ۷۵۹۵۰ امتیاز کسب کرده و‌ پس از آن ایران با امتیاز ۷۲۰۱۸ در رده پنجم قرار گرفته است. امارات با ۶۴۱۲۹ امتیاز در رده ششم قرار دارد و چین، تایلند، ازبکستان و عراق به ترتیب در رتبه های بعدی هستند‌.

الهلال

کنفدراسیون فوتبال آسیا پس از اتخاذ فرمت توسعه یافته و جدید که از فصل بعد شروع می‌شود، حداکثر تعداد سهمیه در مسابقات قهرمانی خود را برای فصل 2024-2025 اعطا کرد:

*عربستان سعودی 3 سهمیه در لیگ قهرمانان آسیا برای باشگاه‌های نخبه و یک سهمیه مستقیم در دیگر مسابقات قهرمانی آسیا برای باشگاه هایی که در سطح دوم قرار دارند، به دست خواهد آورد.

*عربستان سعودی بیشترین تعداد سهمیه های مشخص را از AFC به دست آورد، برابر با ژاپن از شرق که همین تعداد سهمیه را به دست آورد. در مجموع تعداد سهمیه‌های مستقیم در مسابقات AFC به ده عدد برای منطقه غرب آسیا رسیده که سه تای آن برای عربستان سعودی است‌.

12 میلیون دلار برای قهرمان

دفتر اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا از ورود دوران جدیدی به مسابقات قهرمانی باشگاه‌های آسیا خبر داد.

بالاترین سطح مسابقات برای باشگاه‌های آسیا که شامل 24 باشگاه برتر می‌شود، «لیگ قهرمانان آسیا الیت» نامیده می‌شود، در حالی که تورنمنت سطح دوم که شامل 32 باشگاه است، «لیگ قهرمانان آسیا 2» نامیده می‌شود. تورنمنت سطح سوم نیز شامل 20 باشگاه می‌شود.

تیم قهرمان لیگ قهرمانان آسیا برای نخبگان 12 میلیون دلار جایزه دریافت می‌کند که هشت میلیون دلار افزایش داشته است. تیم بازنده فینالیست تورنمنت جدید 6 میلیون دلار جایزه نقدی دریافت می‌کند که 4 میلیون دلار با جایزه 2 میلیون دلاری امسال تفاوت دارد.

پرسپولیس بعد از الهلال دوم است!

طبق طبقه بندی شبکه جهانی آماری Opta، الهلال عربستان با امتیاز 1668 در صدر جدول رده بندی لیگ قهرمانان قرار گرفته است. تیم پرسپولیس ایران با نیز با 1618 امتیاز در رده دوم قرار گرفت. سپس تیم کره‌ای اولسان هیوندای با رتبه 1608 سوم است. همچنین کاوازاکی فرونتاله ژاپن چهارم و النصر عربستان پنجم است.

رتبه بندی تیم های باشگاهی آسیا

نحوه محاسبه امتیازات مشابه فیفاست. اگر تیم دارای رتبه بالاتر برنده شود، امتیازات کمتری رد و بدل می شود، در حالی که اگر تیمی که رتبه پایین تری دارد برنده شود، بالاتر امتیاز بیشتری می‌گیرد. همچنین اگر بازی با تساوی به پایان برسد، تیمی که رتبه پایین تری دارد نسبت به تیم دیگر امتیاز کسب می‌کند.

منبع: ورزش سه

کدخبر: 921015 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟