آداب فریز کردن خوراکی های مختلف

اگر هم تعجب نمی‌کردند، درنهایت فکر می‌کردند توت‌فرنگی‌ها را خوب فریز کرده‌اید اما حالا دیگر جای تعجب نیست که بسیاری از خوراکی‌ها را در غیرفصل آن بتوانید از بازار بخرید.

به گزارش رکنا ، هنوز هستند کسانی که نگرانند که نکند در فصل تمام شدن باقلا، نتوانند باقلاپلو با باقلای ریز بپزند. برای همین بسیاری از خوراکی‌ها را در فصل آن خریده، آماده کرده و فریز می‌کنند. درباره فریز کردن زیاد توصیه شده است. بنابراین به جای این‌که سراغ فرایند فریز کردن از با تا یای برویم، نکته‌هایی را مرور می‌کنیم که باعث می‌شوند خوراکی‌هایی را که فریز کرده‌اید، به بهترین شکل نگهداری و در زمان مناسب میل کنید.

کیفیت خوراکی‌های فریزری !

شک نکنید کیفیت خوراکی‌های تازه بیش از خوراکی‌های فریزری است اما اگر خوراکی‌های تازه را به‌درستی آماده و نگهداری نکنید، کیفیت آن‌ها هم افت خواهد کرد و در این صورت کیفیت خوراکی فریزری بهتر از خوراکی معمولی یخچالی خواهد بود. فریزر کردن به این چند دلیل باعث حفظ کیفیت خوراکی‌ها اما برای مدتی مشخص می‌شود:

حرکت مولکول‌های موادغذایی کند شده و به این ترتیب سالم می‌مانند.

امکان رشد میکروب‌های احتمالی موجود در خوراکی‌ها متوقف شده و آسیب به خوراکی‌ها متوقف می‌شود.

خوراکی‌ها در مدت مشخص نگهداری شده در فریزر، از آلودگی با قارچ‌ها در امان می‌مانند که عامل کپک‌زدن و آسیب به ساختار مواد غذایی است.

فریزر، عوامل آلاینده را از بین نمی‌برد

تازگی و کیفیت موادغذایی فریز شده، در دمای فریز کردن، حفظ می‌شود. بنابراین به هنگام خرید به تازگی خوراکی‌ها دقت کنید خوراکی‌ای که باکیفیت بالا فریز شده و در زمان مناسب نیز مصرف شود، دچار افت کیفیت نخواهد شد. بنابراین خوراکی‌ها باکیفیت بالا را انتخاب کرده و آن‌ها را به موقع فریزر و به موقع مصرف کنید تا کیفیت آن‌ها از نظر بافت، رنگ، عطر، طعم، موادمعدنی و ویتامین‌ها، حفظ شود.

هر خوراکی‌ای فریزکردنی نیست

این نخستین قدم برای فریز کردن خوراکی‌هاست. «هر خوراکی‌ای فریزکردنی نیست». براین اساس، انواع تخم‌پرندگان، انواع کنسروها، مایونز و دیگر انواع سس‌ها؛ کلم‌ها و انواع کاهوها قابل فریز کردن نیستند. انواع گوشت قرمز و گوشت مرغ درصورتی که پخته باشند، هم نباید فریز شوند

به این دلیل که در فرایند پختن، آب آن‌ها از دست رفته و درصورت فریز کردن آن‌ها بعد از پخته شدن، دیگر قابل استفاده نیستند. خوراکی‌هایی که کیفیت پایینی دارند، در صورت فریز شدن باید زود مصرف شوند. بنابراین زمان استفاده آن‌ها را زودتر از بقیه درنظر بگیرید. برای مثال سبزی‌ای که کیفیت خیلی خوبی ندارد، باید زودتر از سبزی باکیفیت مصرف شود.

چطور بسته‌بندی کنیم؟

بله، بسیار مهم است که خوراکی‌ها را به چه شکل و در چه ظرفی بسته‌بندی می‌کنید. اگر گوشت و مرغ پاک کرده و از نظر تقسیم‌بندی، به اندازه نیاز هربار مصرف شما هستند، بهتر است آن‌ها را با همان ظرف داخل فریزر بگذارید. درغیر این صورت باید آن‌ها را در کیسه فریزر یا بسته‌های مناسب نگهداری موادغذایی در فریزر نگهداری کنید. برای بسته‌بندی خوراکی‌ها باید از کیسه‌های مخصوص فریزر کردن و ظرف‌های مناسب این کار استفاده کنید. در غیر این صورت خوراکی‌ها کیفیت‌شان را از دست می‌دهند.

اهمیت آماده‌سازی

سبزی‌ها باید پاک شده، شسته و کمی تفت داده شده باشند. این کار درباره بعضی دیگر از خوراکی‌ها مانند نخودفرنگی هم مهم است. مرغ، گوشت و ماهی، دل و جگر و... هم باید کاملا پاک و شسته شده و بعد از تقسیم‌بندی به اندازه هربار مصرف در ظرف مناسب یا کیسه فریزر قرار داده شوند. هیچ نوع خوراکی‌ای نباید پیش از آماده شدن، فریز شود.

تقسیم‌بندی کنید و اسم بنویسید

بسته‌های غذایی باید به‌اندازه هربار مصرف تقسیم‌بندی و بسته‌بندی شده و در فریزر نگهداری شوند. روی هربسته باید نوع خوراکی نوشته شود. به این دلیل که اگر بسته غذایی‌ای از فریزر بیرون آورده شود، به‌هیچ وجه نباید دوباره به فریزر بازگردد. بنابراین اگر تعداد نفرات شما؛ سه نفر است و هر باز به سه تکه مرغ یا شش تکه گوشت یا یک بسته 200 گرمی سبزی نیاز دارید، باید خوراکی‌ها را به همان اندازه تقسیم و بسته‌بندی کرده و در فریزر بگذارید.

کمی تغییر رنگ طبیعی است

به دلیل یخ زدن آب داخل موادغذایی، تغییر رنگ در موادغذایی دیده می‌شود. برای مثال رنگ کاملا قرمز یا صورتی گوشت، کمی به رنگ قهوه‌ای پهلو می‌زند اما این تغییر رنگ نباید زیاد باشد. رنگ کاملا سبز سبزی‌ها، کمی تغییر می‌کند اما نباید تغییر رنگ محسوس باشد. بنابراین هرگونه تغییر رنگ غیرطبیعی، می‌تواند نشانه کاهش کیفیت خوراکی موردنظر و نزدیک شدن به زمان انقضای آن باشد. بنابراین به تغییر رنگ موادغذایی‌ای که از فریزر بیرون می‌آورید، دقت کنید.

اگر برق برود چه می‌شود؟

اولین و مهم‌ترین کار در زمان قطعی برق، بازنکردن در فریزر است تا دمای آن ناگهان تغییر و افت نکند. بهتر است در اولین فرصت خوراکی‌ها را از فریزر خارج کرده و به جایخی یا فریزری دیگر منتقل کنید. اگر ساعت‌های نخستین قطعی برق نتوانید خوراکی‌ها را جابه‌جا کنید، خیلی نگران نشوید. فریزر برای مدتی خوراکی‌ها سالم نگه می‌دارد؛ این مدت تا قبل از آب شدن یخ موادغذایی است. بهتر است پیش از مصرف هم، کیفیت موادغذایی را بررسی کنید.

گرم و سرد را مخلوط نکنید

هربار که قصد اضافه کردن بسته‌های جدید را دارید، آن‌ها را جدا از بسته‌های قبلی بگذارید. برای این‌که تماس بسته‌های جدید با قبلی‌ها باعث تغییر دما در بسته‌های قبلی شده و این تغییر دما باعث آسیب به ساختار، بافت و کاهش کیفیت موادغذایی داخل بسته‌ها می‌شود.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 645753 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟