گفتگو رکنا با فروغ فرخزاد تئاتر ایران / ما هم آنلاینی شدیم

به گزارش خبرنگار فرهنگی رکنا، برخی از هنرمندان این روزها فیلم های خود را آنلاین اکران می کنند برخی کنسرت آنلاین می گذارند و برخی دیگر نمایش هایی را به صورت آنلاین اجرا می کنند به اصطلاح درست تر تئاتر آنلاین تک بازیگر که پروتکل بهداشتی هم رعایت شده باشد.

یکی از این هنرمندان که با هنر آفرینی آنلاین مردم را در این روزهای کرونایی به هنر نزدیک کرده است نسیم ادبی است که با نمایش «خانم آنلاین» با مردم همراه است.

نسیم ادبی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون در گفت و گو با خبرنگار سینما رکنا، درباره هدفش از به اجرا بردن نمایش «خانم آنلاین» گفت: طی این مدت به این فکر کردم که در این دوران بحران ویروس کرونا چه کاری می توانم انجام دهم.

شروع به برگزار کردن جشنواره هایی کردیم که دانشجویان، هنرجویان کارهای تک نفره در رابطه با موضوع کرونا و قرنطینه اجرا و ضبط کنند و برای ما ارسال کنند.

ایده بازی در نمایش آنلاین به پیشنهاد آرین رضایی بود به دلیل تخصصش در تئاتر شورایی از ایده اجرای یک تئاتر آنلاین صحبت کرد و گفت اصلا به مرحله تجربه کردن برسیم تا آزمون و خطا کنیم که چقدر از اجرای آنلاین استقبال می شود. اولین تجربه هم نمایشی بود که افشین هاشمی 11 و 12 اردیبهشت به صورت آنلاین اجرا کرد و استقبال خوبی از این نمایش شد.

از موفقیت نمایش های آنلاین چه خبر؟

وی درباره میزان موفق بودن و استمرار نمایش های آنلاین اظهار داشت: تئاتر هنری است که نیازمند تعامل با مخاطب است. به عقیده من تئاتر و اجرا بر روی صحنه دیرتر از باقی هنرها و شغل ها دوباره فعالیت خود را از سرخواهد گرفت و تا بازگشت به دوران اوج خودش که تماشاگر با جان و دل به دیدن یک نمایش بیاید و ترس لرزی از بیماری نداشته باشد یک مقدار زمان می برد. راهکارهایی برای اجرای نمایش بر روی صحنه ارائه شده است تا زمانی که شرایط بهتر و به حالت نرمال خود بازگردد.

تئاتر آنلاین به سبک اجرایی تبدیل شود

بازیگر سریال «شهرزاد» از میزان جذب مخاطب توسط تئاتر به صورت مجازی و آنلاین اینگونه گفت: تئاتر به صورت آنلاین هم می تواند مخاطب خودش را داشته باشد و به سبک و شیوه اجرایی می تواند تبدیل شود. سالیان قبل ما چنین نمایش هایی داشته ایم که نام آن ها تله تئاتر بود که این روزها کمتر مرسوم است. در تئاتر آنلاین قرار نیست که دوربین به دنبال من باشد دوربین ثابت در یک نقطه قرار دارد و این من هستم که در حرکت هستم و به این شکل هم نیست که من یک اجرای زنده داشته باشم و در آن فقط حرف بزنم به معنای واقعی کلمه اجرای یک نمایش است و در آن بازیگری وجود دارد. احساس من این است که با رخداد چنین اتفاقی خلاقیت بچه ها بالا می آید و به فکر ارائه راهکارهای جدیدی خواهند افتاد  تا در این روزها بتوانند فعالیت کنند و فکر می کنم باتوجه به استعدادهایی که وجود دارد اتفاقات خوبی در پیش باشد و راهکارهای جالب تری هم پیدا خواهد شد.

مقرون به صرفه بودن تئاتر آنلاین برای خانواده ها

این بازیگر با اشاره به مقرون به صرفه بودن نمایش آنلاین خاطر نشان کرد: تئاتر آنلاین می تواند مُد شود. هزینه بلیط نمایش «خانم آنلاین» ده هزارتومان است خانواده ای می توانند ده هزارتومان پول پرداخت کنند و تمام اعضای خانواده در خانه به تماشای این نمایش بنشینند و از آن لذت ببرند. از نظر اقتصادی می تواند مقرون به صرفه باشد. چه اشکالی دارد که نمایشی هفته ای یکبار به این شیوه اجرا شود و این مدل به نوعی باب و مُد می شود.

نسیم ادبی در پایان در خصوص اینکه مسئولان وزارت ارشاد در این روزهای کرونایی چگونه باید در کنار هنرمندان باشند و چه کنند خاطر نشان کرد: انتظارات از مسئولین بسیار زیاد است. تعدادی از بچه های تئاتر هستند که  تنها منبع درآمدشان از طریق تئاتر است که این روزها درآمدشان به صفر رسیده است و این یعنی بحران در زندگی ، کمک وزارت ارشاد برای این قشر بسیار می تواند تاثیرگذار باشد . حتی بعد از اینکه   شرایط تئاتر به حالت قبل خود برگشت وزارت ارشاد می تواند  کمک هایش را برای این افراد تغییر دهد ولی حمایت را قطع نکند به  طور مثال در سالن های دولتی با درصدهای پایین تری اجرا بروند تا خسارتی که در این روزها به کار و زندگیشان وارد شده کمی کاسته شود . 

نمی خواهم مردم فکر کنند همه چیز  تمام شده

دغدغه من در این روزهای کرونایی این است که حالت امیدگونه و امیدوارکننده ای را برای مردم ایجاد کنم که مردم احساس نکنند همه چیز تمام شده است. با اجرای تئاتر به صورت آنلاین قصد داریم به همکاران تئاتری بگوییم  تئاتر خاموش نشده فقط نیاز به خلاقیت دارد و ما  به شکل دیگری اجرا می رویم . باید آمادگی هرگونه شرایطی را در زندگیمان داشته باشیم. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 564390 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مینا سجادی
آیا این خبر مفید بود؟