معرفی رمانی عاشقانه، مسحور کننده،‌ منطبق با نیازهای دنیای امروز

رمان «من پیش از تو» با عنوان اصلی Me before you اثری از جوجو مویز نویسنده و روزنامه‌نگاری انگلیسی است که از سال ۲۰۰۲ به نوشتن رمان‌های عاشقانه مشغول است. این کتاب او در سال ۲۰۱۲ منتشر شده است که می توان آن را محبوب‌ترین کتاب جوجو مویز در ایران نامید. این کتاب به مدت ۱۲ هفته از جمله کتاب‌های پر فروش نیویورک تایمز بود.

سبک خاص جوجو مویز در تصویرکردن لحظات احساسی، از او نویسنده‌ای توانمند در بیان حالات عاطفی و ایجاد همذات‌پنداری مخاطب با اثر ساخته است. به همین دلیل است که او تاکنون دو بار جایزه‌ی «بهترین رمان رمانتیک سال» را به خود اختصاص داده است.

کتاب «من پیش از تو» تاکنون شانزده بار تجدید چاپ شده است و انتشار این کتاب در ایران نیز با استقبال بسیار چشمگیری روبه‌رو و همچنین به عنوان رمان پر فروش در طرح تابستانی ارشاد معرفی شد.

 

«من پیش از تو» نه تنها توانست نظر مثبت اکثریت منتقدین را جلب کند بلکه دستمایه اقتباس سینماگران برای ساخت فیلمی به نام «من پیش از تو» به کارگردانی «تیا شروک» و بازی «امیلیا کلارک» و «سم کلفلین» در نقش‌های اصلی قرار گرفت و توسط برادران وارنر در ۳ ژوئن ۲۰۱۶ ساخته شد.

 

موضوع این کتاب یک داستان عاشقانه‌ی غم‌انگیز است و اکثر خوانندگان این کتاب اعتقاد دارند اشک ریختن در حین خواندن این «من پیش از تو» امری اجتناب ناپذیر است. اما جدا از بحث عاطفی، داستان این رمان همچنین تاکید زیادی بر شجاعت و تلاش مستمری دارد که برای دوباره پیدا کردن مسیر زندگی‌ای که از هم پاشیده است لازم است.

 

جوجو مویز این رمان تأثیرگذار را به زیبایی روایت می‌کند قصد دارد در خلال این داستان رمانتیک درسی به خوانندگان بدهد و آن این است که هیچ‌وقت برای شروع زندگی از صفر دیر نیست.

مریم مفتاحی مترجم اثر درباره رمان «من پیش از تو» می گوید: «قطعا رمان «من پیش از تو» یک شاهکار ادبی به آن مفهومی که منتقدان ادبیات انتظار دارند نیست یا اثری که در دانشگاه تدریس شود اما اصلا یک کار معمولی هم نیست. ظرافت و پرداخت جزییات از نظر من بسیار خوب انجام شده. به قول خوانندگان با خواندن کتاب هم فیلمش را در ذهن دیدند و هم شنیدند. من این رمان را در زمره رمان های همه پسند قرار می دهم که شامل طیف وسیعی از خوانندگان می شود. از نظر من رمانی است که می توانم بگویم از نگاه جدی خوان های ادبیات حرف و پیام ارزشمندی دارد و پیام و تفکر در آن نهفته است.

 

طیف خوانندگان رمان های عامه پسند درست که وسیع است و از نظر شمار زیاد هستند اما می بینیم از نظر ذهن و اندیشه در محدوده خاصی قرار دارند در صورتی که می بینیم خوانندگان رمان «من پیش از تو» فراتر از این محدوده قرار دارند. از طرفی، قلم نویسنده و پرداختی که به رمانش می دهد، کارش را پر مایه می کند و غنایی به کتاب می بخشد که موجب می شود سطح رمان از یک اثر معمولی بالاتر برود و خاص شود»

قهرمان‌های اصلی داستان دختر و پسری هستند که از لحاظ شخصیتی و موقعیت اجتماعی هیچ وجه اشتراکی با هم ندارند. لوسیا «لو» کلارک ۲۶ ساله دختری ساده و روستایی است که مجبور می‌شود به خاطر موقعیت مالی نامناسبش شغل نگهداری از ویل ترینر متمول و عصبی را بر عهده بگیرد.

 

«ویل» ۳۵ ساله تا دو سال پیش فرد موفق و بسیار فعالی بوده است اما طی یک حادثه Incident با موتورسیکلت ویلچرنشین شده است، روحیه خود را از دست داده است و آرزوی مرگ می‌کند. او فکر می‌کند تنها قدرتی که برایش باقی مانده است پایان دادن به زندگی‌اش است.

 

نویسنده این رمان به شخصیتها اجازه می‌دهد که رابطه‌شان به آرامی، غیر منتظره و فارغ از موقعیت اجتماعی‌شان پیش برود. «لو» نمی‌خواهد اجازه بدهد «ویل» بدون تلاش و جنگیدن برای زندگی با ناامیدی بمیرد. در مسیر کمک به ویل زندگی «لو» نیز دستخوش تغییرات اساسی می‌شود. آنها چیزهای زیادی برای آموختن به یکدیگر دارند «لو» به «ویل» می‌آموزد که چطور بارقه‌های شادی را در وجود خود پیدا کند و ویل به لو می‌آموزد که افق فکری‌اش را گسترش دهد.

پشت جلد کتاب« من پیش از تو» نظرات مختلفی درباره رمان نوشته شده است که در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

آسوشیتدپرس : بعضی کتاب ها را نمی توان زمین گذاشت، پیشنهاد ما: کتاب من پیش از تو را باید همراه با یک جعبه دستمال کاغذی فروخت.

نویسنده کتاب خواهران غریب : من پیش از تو خواننده را غافلگیر می‌کند، سوزناک و تاثرانگیز و امیدبخش است. کتابی که تا دیروقت بیدار می‌مانید و صفحه به صفحه جلو می‌روید و نمی‌توانید زمین بگذارید.

نشریه آمریکایی پابلیشرز ویکلی: رمانی خواندنی، مسحور کننده و منطبق با نیازهای دنیای امروز.

رومنتیک تایمز : عشقی پرشور، غیرممکن و آرمانگرایانه.

نیویورک تایمز : نویسنده ی این کتاب خواننده را در موقعیتی قرار می دهد که اشک ریزان بخواند و جلو برود.

مویز خود را راوی زندگی زنان می‌داند. در مصاحبه‌ای می‌گوید: «زنانی که دوست دارم در موردشان بنویسم، زنانی نیستند که به دنبال مردهای جذاب هستند، یا بیشتر دغدغه‌شان، خرید عطر و لباس‌های لوکس است؛ من به زنانی علاقه دارم که علایقشان ورای مطالبات مادی و سرخوشی‌های لحظه‌ای باشد. زنانی که «عشق» وجه اصلی زندگی‌شان است.» بیشتر شخصیت‌های اصلی رمان‌های مویز از جمله رمان من پیش از تو را نیز زنان تشکیل می‌دهند. نویسنده معتقد است در جامعه‌ی جهانی در بیشتر نقاط جهان، زنان هنوز به حق و حقوق خود نرسیده‌اند و هنوز هم نگاه جنسیتی در اغلب کشورها حکمفرماست. او حتی به تبعیض در حق زنان کشور انگلستان هم اشاره کرده است. او تمام تلاش خود را کرده تا در رمان‌هایش نیز این مسئله را به نمایش بگذارد.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

 

کدخبر: 432201 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟