ضرغامی: سونامی گردشگری در ایران در راه است

صنعت گردشگری طی یک سال و نیم گذشته با شیوع کرونا تحت تاثیر گرفت. بسیاری از فعالان گردشگری در دوران کرونا دچار آسیب دیدگی شدند. وزارت گردشگری که چند هفته ای است وزیر جدیدی را به خود می بیند، امید دارد تا رونق بگیرد. وزیر گردشگری اعلام کرده است که با رفتن کرونا سونامی گردشگری به راه می افتد.

به گزارش رکنا، عزت الله ضرغامی در نشست اصناف و انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی سراسر کشور که  در شیراز به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، خواستار طراحی برنامه سفر ارزان  برای اقشار کم درآمد شد و تصریح کرد: سفر و شادی حق همه مردم است، نه یک گروه خاص.

وی با بیان اینکه دفاتر گرشگری خط مقدم معرفی  ملت، فرهنگ و میراث ناملموس و ملموس هستند، ابراز کرد: رتبه و جایگاه ما در این خصوص در دنیا مشخص است و از این رو  روی کمک بخش خصوصی در مشورت‌دهی و اجرای طرح‌های مهم حساب کرده‌ایم و به کمک اصناف زیر میز موانع و مشکلات میزنیم.

ضرغامی خاطرنشان کرد: قطب بندی در عرصه گردشگری توسط هر فردی خیانت است و  سفرهای زیارتی در کنار سفرهای سیاحتی، حق مسلم مردم ایران است و مزیت‌های نسبی با هم آمیخته شده و هر کس که بخواهد این آمیختگی را جدا و قطب‌بندی کند به این ملت خیانت کرده است.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه شوق زندگی و امید برای مردم در سفر، اوج می‌گیرد، تصریح کرد: یکی از راه‌های برون‌رفت از بحران‌ها و رفع موانع ، وحدت و همدلی است، همه اصناف، تشکل‌ها و انجمن‌ها باید همدل و یک صدا شوند.

به گفته ضرغامی شادی، گردشگری، اوقات فراغت و تفریحات نیاز جدی روح و روان  مردم ایران است که بعضی‌ها این موارد را به عنوان وظیفه شرعی می دانند که ارزشی است و باید از مردم بگیرند و در این خصوص نیز ندانسته طی سال‌ها تلاش کردند و البته دشمن هم کمک کرد.

شاه چراغ  بعد از مشهد و قم جایگاه سوم زیارتی کشور است

به گفته وی دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب در خصوص تفریح و سفر خیلی صریح و شفاف است و مقام معظم رهبری در شروع کار من گفتند که حتما باید جایگاه حرم های مطهر را در شیراز به عنوان یک قطب زیارتی محقق کنیم و برنامه‌ریزی خاصی انجام گرفت و فکر می‌کنم تا حد زیادی فرمایشات ایشان محقق شده است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه امروز مردم می‌دانند که بعد از مشهد و قم، شاه‌چراغ شیراز جایگاه سوم زیارتی کشور است و بسیاری از مردم که به این استان سفر می‌کنند، یادآور شد:  هم انگیزه زیارتی  هم تاریخ شنیدنی باعث شده که در کنار تمام این موارد این استان سایر جاذبه‌های گردشگری را در همه ابعاد دارا باشد.

ضرغامی تصریح کرد: استان فارس یک استان استثنایی است و ویژگی‌هایی را که برای این استان در ذهنم دارم، فوق‌العاده متنوع است از جمله ظرفیت‌های گردشگری و استفاده از مزیت‌های نسبی که این استان دارد خیلی بیشتر از آن چیزی بوده که الان است.

وی خاطرنشان کرد: با کمک هم می توانیم موانع را بر داریم و این دولت آمده است تا موانع را بردارد و راه را باز کند و از پشت میز پا بشود و به میدان برود.

به گفته ضرغامی طبیعت‌گردی، مکان‌های تاریخی مزیت نسبی ما هستند و در این شرایط اگر واکسن‌ها زده شد و زمینه ایمنی مردم بیشتر فراهم شد، گردشگری را شدت ببخشیم و پرگاز به سمت جلو پیش برویم تا بتوانیم از این وضعیت، گردشگری را نجات دهیم.

وی ادامه داد: اقدامات لازم در حال انجام است و  حتی نگران این هستم  وقتی کرونا ریشه‌کن شود در کشور سونامی عظیم گردشگری ایجاد شود و اصل ان خیلی لذت‌بخش است و آرزوی ماست که این ویروس هر چه سریعتر برود و مردم بتوانند به دنبال تفریح و سفر بروند.

فارس قطب گردشگری مذهبی و ادبی است

همچنین مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس در نشست اصناف و انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی تصریح کرد:استان فارس مظهر و الگوی همدلی و اتحاد بخش دولتی و خصوصی است و  استان فارس و شهر مقدس شیراز سومین حرم اهل‌بیت (ع) در ایران اسلامی دارای ظرفیت‌های بی‌بدیلی در گردشگری مذهبی، فرهنگی تاریخی، ادبی، طبیعی و سلامت است که در همه این زمینه‌ها ظرفیت‌ها و فرصت‌های بسیاری را دارد.

در گردشگری سهم قابل قبولی نداریم؛ خلاهای قانونی رفع شود

در ادامه جعفر قادری، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس گفت: امیدواریم با واکسیناسیون که سرعت گرفته است شاهد رونق گردشگری باشیم و می‌دانیم این صنعت در این مدت ضررهایی بسیاری را متحمل شده است.

قادری با بیان اینکه گردشگری یکی از کلیدی‌ترین صنایع است و ما در کشور انواع گردشگری را با ظرفیت‌های مختلف دارا هستیم، ابراز کرد: در  گردشگری در بین کشورها سهم قابل قبولی را نداریم که در مجلس سعی کردیم خلأهای قانونی را شناسایی و برطرف کنیم.

به گفته وی3 طرح قانون حمایت از بافت‌های فرسوده که عمده آثار در این بافت قرار دارند، قانون حمایت از بافت تاریخی و قانون حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی و همچنین قانون حمایت از بافت‌های اطراف حرم را در دستور کارداریم که کلیات آن در کمسیون عمرانی به تصویب رسیده است.

همچنین روح الله نجابت،  نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس گفت: شیراز مهد تمدن و فرهنگ ایران اسلامی است و شیراز معروف به تکریم میهمانان و مهمان‌نوازی است.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟