کشف یک گور باستانی در املش

به گزارش رکنا ، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان اعلام کرد: بیل مکانیکی حین عملیات گازرسانی بقایای یک گور باستانی در روستای موسی کلایه املش را پدیدار کرد.

 شهرود امیر انتخابی ضمن اعلام این خبر گفت: یکی از پروژه‌های زیرساختی و مهم استان، عملیات گازرسانی به روستاهای ییلاقی است که با نظارت کارشناسان باستان‌شناس، در حال انجام است.

امیرانتخابی افزود: در یکی از این پروژه ها که در محدوده روستای موسی کلایه شهرستان املش در حال انجام بود ، در روز اول آبان، عملیات خاکبرداری با استفاده از بیل مکانیکی پیمانکار شرکت گاز، منجر به کشف بقایای یک گور باستانی و تعدادی شیء تاریخی از جمله دو قطعه سرنیزه مفرغی و قطعات سفال و استخوان شد که در این راستا با دستور ناظر میراث فرهنگی، پروژه متوقف و با حضور یگان حفاظت میراث فرهنگی و نیروی انتظامی، صورتجلسه توقف کار نیز تنظیم شد.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی‌های لازم برای اخذ مجوز کاوش اضطراری و نجات بخشی محدوده مذکور از پژوهشکده باستان شناسی کشور نیز در دستور کار معاونت میراث فرهنگی استان قرار گرفته است.

وی بیان داشت : نظارت باستان شناسی بر اجرای عملیات گازرسانی در روستاهای ییلاقی استان طی یک تفاهمنامه چند جانبه مابین اداره کل میراث فرهنگی استان، استانداری گیلان، شرکت گاز استان، دانشگاه گیلان و جهاد دانشگاهی در حال انجام است و خوشبختانه تاکنون موجب ایجاد اشتغال برای بیش از 25 نیرویِ فارغ التحصیل رشته باستان شناسی در سطوح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در سطح استان شده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟