چهره تاریک ترکیه که توریست‌ها نمی‌بینند/ سرکوب، دستگیری و شکنجه

به گزارش گروه ترجمه رکنا، روزنامه میرر انگلیس ترکیه را که برای توریست‌های بریتانیایی هم مقصدی محبوب برای تعطیلات است از جنبه‌های دیگر بررسی کرده است. با هزاران مورد دستگیری، تظاهرات اعتراضی در خیابان‌ها و خشونت فزاینده و همچنین هشدارهای حقوق بشر سازمان ملل در مورد سرکوب‌های سرسام آور، ترکیه چهره تاریکی دارد که میرر سعی کرده در این مقاله به آن بپردازد.
به گزارش گروه ترجمه رکنا، ترکیه کشور زیبا و جذاب با خرابه‌های عثمانی در کنار معابد رمی‌ها، مغازه‌های ادویه فروشی شانه به شانه بوتیک‌های مد روز دنیا، و رشته کوه‌هایی که به سواحل شنی ختم می‌شود دل همه ما را به دست آورده است. این ترکیه‌ای است که سالانه چند میلیون گردشگر ایرانی از آن دیدار می‌کنند. ولی چیزی که توریست‌های خوشحال از آن بی‌خبرند سرکوب‌های بی‌رحمانه، دستگیری‌های شبانه و شکنجه Torture است که ممکن است با برنده شدن طیب اردوغان در انتخابات چند روز گذشته بدتر هم بشود. ترکیه روی کاغذ کشوری دموکراتیک است ولی اردوغان از زمان آغاز زمامداری‌اش بر این کشور در سال 2002 چهره یک دیکتاتور را ترسیم کرده است.
بعد از تلاش نافرجام برای کودتا در این کشور در تابستان 2016، او در ترکیه وضعیتی فوق‌العاده اعلام کرده که از آن به عنوان ابزاری برای ساکت کردن مخالفانش و فرستادنشان به زندان Prison استفاده می‌کند. او در سال 2017 رفراندومی برگزار کرد تا به خودش قدرت بیشتری هدیه بدهد. در این تغییر پست نخست وزیری کمرنگ شد و رئیس جمهوری اختیارات ویژه‌تری پیدا کرد. 
طی دو سال گذشته در ترکیه نزدیک به 160هزار نفر دستگیر شده و 152هزار نفر از کارکنان دولت از معلم و استاد دانشگاه تا وکیل و قاضی Judge اخراج شده‌اند. بین دستگیر شده‌ها 300 خبرنگار وجود دارد که ترکیه را به یکی از بزرگترین زندان‌های دنیا برای روزنامه‌نگاران تبدیل کرده است. در این مدت همچنین بیش از 180 رسانه تعطیل شده است. در شرایط جدیدی که ایجاد شده اکنون 98 درصد تلویزیون‌ها، رادیو و رسانه‌های دیگر مستقیم یا غیر مستقیم توسط افراد نزدیک به اردوغان اداره می‌شود. 
به عقیده سیاسمتداران مخالف اردوغان پیروزی او در انتخابات اخیر باعث خواهد شد که او رفتارهای پرخاشگرانه‌اش را بیشتر کند. این پیروزی بع اردوغان امکان می‌دهد تا کشور را طوری که می‌خواهد، بدون اینکه کسی توانایی اعتراض یا دخالت داشته باشد اداره کند. اپوزیسیون بیشتر در معرض تهاجم قرار خواهد گرفت، بخصوص اقلیت کردها. 
دایره حقوق بشر سازمان ملل می‌گوید شکنجه‌ در زندان‌های ترکیه شامل کتک، تهدید به تجاوز Rape جنسی و عمل به آن، شوک الکتریکی و فشار دادن سر متهم زیر آب می‌شود.
در لیست زندانی‌های ترکیه 100 زن باردار یا تازه زایمان کرده هم دیده می‌شود که بیشترشان به اتهام همکاری با همسرانشان که با اتهاماتی نظیر همکاری با گروه‌های تروریستش زندانی Prisonerهستند دستگیر شده‌اند. بعضی از آنها با کودکانشان در زندان به سر می‌برند و بعضی به زور از آنها جدا شده‌اند. رژیم ترکیه از قدرت خود برای ساکت کردن و ارعاب کسانی که علیهش صحبت می‌کنند استفاده می‌کند. کسانی که در ترکیه پای حقوق انسانی‌شان در ترکیه می‌ایستند بهای سنگینی بابتش پرداخت می‌کنند. هر لحظه افراد بیشتری ممکن است دستگیر شوند و خود را در زندان‌های اردوغان بر اساس اتهامات بی‌پایه ببینند. 
به گفته پروفسور گایه اوسلوئر عضو هیئت مدیره حزب اصلی مخالف اردوغان می‌گوید ترکیه کشوری با رژیم دموکراتیک به شدت زخم خورده است و به سمت دیکتاتوری با این خونریزی پیش می‌رود. 
با اینکه روند ناامید کننده ترکیه به سمت دموکراسی زدایی به سرعت پیش می‌رود، محبوبیت آن به عنوان مقصد گردشگری کاهش چشمگیری نداشته است. هر چه باشد این یک کشور 80 میلیوون نفری با تنوع فرهنگی بسیار است که از مسافران به خوبی استقبال می‌کند؛ ولی اگر اردوغان می‌خواهد همین محبوبیت را بین خارجی‌ها حفظ کند نیاز به انعطاف بیشتری در مقابل مخالفانش دارد.

 

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟