روایت زنان سرپرست خانواده از رانندگی در اسنپ

در حال حاضر حدود ۶۰هزار راننده زن در سراسر ایران در ناوگان اسنپ ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد حدود ۱۷هزار راننده در ۱۱ ماه اخیر فعال بوده‌اند و ۱۶۸نفر به‌عنوان سرپرست خانوار ثبت شده‌اند. مریم عرب‌پور و مریم نحوی‌پور از زنان سرپرست خانواده عضو ناوگان اسنپ هستند که پای صحبت‌هایشان نشستیم.

یک روزی گواهینامه پایه یک می‌گیرم!

به گزارش رکنا ، «۳ سال صبح‌ها برای سرویس مدارس کار می‌کردم و عصرها هم در آژانس بانوان تا اینکه به خاطر کرونا مدارس تعطیل شد و آژانس بانوان نیز جوابگوی هزینه‌ها نبود. پرس‌و‌جو کردم و فهمیدم اسنپ می‌تواند جایگزین خوبی باشد. اینطوری شد که حدود دو ماه پیش در اسنپ ثبت‌نام کردم.» مریم عرب‌پور، زن ۵۳ ساله ساکن بندرعباس در گفت‌و‌گو با اسنپ ادامه می‌دهد: «همسرم یک سال است فوت کرده. او به دلیل مشکل قلبی نمی‌توانست زیاد کار کند. قبل از کار در آژانس بانوان و سرویس مدارس، چند سالی پیمانکار تعویض پلاک در استان هرمزگان بودم، مدتی هم در شرکت خدمات خودرویی و همچنین تاکسی ۱۳۳ کار کردم.»

مریم، مادر دو دختر ۲۶ و ۲۳ ساله است. دختر بزرگش ازدواج کرده و دختر کوچکش دانشجوی مهندسی عمران است. همسرش، در زمان حیات، به دلیل مشکل قلبی با حداقل حقوق و با حکم از کار افتادگی بازنشسته شده بود و مستمری او کفاف زندگی را نمی‌دهد. مریم درباره‌ی کار در اسنپ می‌گوید: «اسنپ برای من خوبه، هر ساعتی می‌توانم مشغول به کار شوم. سهمیه‌ی بنزین و وام هم دارد. از طرفی من سرپرست خانواده هستم و اینکه کمیسیون نمی‌دهم برایم مهم است. خیلی‌ها نمی‌دانند که اسنپ چنین امکاناتی برای زنان سرپرست خانوار دارد.»

مریم عرب‌پور معمولاً ساعت ۲ ظهر به بعد استارت پژو پارس را می‌زند و به دل کوچه و خیابان می‌رود و تا هر ساعتی توان داشته باشد کار می‌کند. او که بیشتر مواقع تا ۱۲شب پشت فرمان می‌نشیند می‌گوید: «برای بسیاری از مسافران جالب است که یک زن شب‌ها کار می‌کند. واکنش همه‌ی مسافران تعریف از ماست و می‌گویند خیلی خوبه که شما زنان کار می‌کنید. زنان مسافر نیز معمولاً خیلی خوشحال می‌شوند که یک زن سفرشان را انجام می‌دهد و احساس امنیت بیشتری می‌کنند.»

مریم به دلیل علاقه‌ای که به رانندگی دارد تاکید می‌کند که شاید جسمش خسته شود، ولی روحش خسته نمی‌شود. علاقه‌ی او به رانندگی به گذشته‌های دور بازمی‌گردد. پدرش راننده‌ی ماشین سنگین بوده و برادرانش نیز شغل پدر را ادامه داده‌اند. خودش ۲۰ سال است گواهینامه گرفته و عاشق رانندگی در بیرون شهر و جاده است. خیلی دوست داشته گواهینامه‌ی پایه یک بگیرد ولی مسائلی پیش آمده که نتوانسته، با این حال امیدوار است در آینده‌ای نزدیک آرزویش به واقعیت بپیوندد.

دست فرمونت عالیه!

مریم نحوی‌پور ۵۱ ساله و ساکن تهران از بچگی عاشق رانندگی بوده. کنار پدرش می‌نشسته و با دقت رانندگی او را زیر نظر می‌گرفته. بدون کلاس و آموزشگاه و به قول خودش چشمی رانندگی را یاد می‌گیرد و روزی که برای آزمون گواهینامه به شهرک آزمایش می‌رود، با نمره‌ی کامل و تحسین افسر از آنجا بیرون می‌آید. در نهایت، علاقه به رانندگی و تشویق‌های یکی از بستگان اثر می‌کند و او مربی آموزش رانندگی می‌شود. سه سال پیش در اسنپ نیز ثبت‌نام می‌کند تا این کار را نیز کنار آموزش ادامه دهد، تا اینکه امسال همان فردی که مسیر مربی آموزش رانندگی شدن را برایش هموار کرده بود، او را به خرید تاکسی تشویق می‌کند. مریم خجالت را کنار می‌گذارد، تاکسی می‌خرد و آموزش رانندگی را بعد از ۱۲ سال رها می‌کند. او می‌گوید: «یکی از اقوام که در تصمیم‌های قبلی نیز مشوق من بود راننده تاکسی‌های اینترنتی شده بود و پیشنهاد داد منم از این فرصت استفاده کنم. وقتی متوجه شدم اسنپ از رانندگان زن سرپرست خانواده کمیسیون دریافت نمی‌کند، این شرکت را برای کار انتخاب کردم.»

مریم نحوی‌پور درباره‌ی شرایط زندگی‌اش می‌گوید: «ازدواج نکرده‌ام و کفالت مادر ۸۳ ساله‌ام را برعهده دارم. مادرم تقریباً زمینگیر است و آلزایمر دارد. قبل از ۷ صبح از خانه بیرون می‌زنم و معمولاً تا ساعت ۳ ظهر کار می‌کنم. روزها خواهرهایم که همگی خانه و زندگی خود را دارند از مادرم مراقبت می‌کنند تا من برگردم.»

مریم عاشق رانندگی در جاده است و دوست دارد سریع‌تر امکان سفرهای بین شهری در اسنپ فعال شود تا با تاکسی زردش به دل جاده‌های ایران بزند. او می‌گوید اطرافیان و حتی مسافران، خیلی او و دیگر رانندگان زن را تشویق می‌کنند و باعث دلگرمی هستند، هرچند گاهی برخی مسافرها با رانندگان -چه زن چه مرد- برخورد خوبی ندارند. مریم این جمله‌ها را از زنان و مردان زیادی شنیده: «آفرین به غیرتت، دست فرمونت خیلی خوبه، ما خیلی خوشحالیم که شما کار می‌کنید و احساس امنیت می‌کنیم.»

آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

کدخبر: 654749 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟